29 March-2024 الجمعة - 20 رمضان 1445 جمعه - 10 فروردین 1403 14:37 (GMT) 14:37 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
تحقیر مشاغل؛ دستپخت قدیمی صداوسيما
دوشنبه 24 آذر ساعت 7:0
تحقیر مشاغل؛ دستپخت قدیمی صداوسيما
کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما به بیان تمسخر مشاغل در این رسانه در سال‌های اخیر پرداخته است. 

گروه اقتصادی خبرگزاری آنا_ علیرضا خدابخشی؛ کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما به بیان تمسخر مشاغل در این رسانه در سال‌های اخیر پرداخته است. 

مجری تلویزیون جمهوری اسلامی در دستپختی تازه از یک شرکت کننده در مسابقه پرسیده است: اینکه پدرت راننده تاکسی است جلو دوستانت ناراحتت نمی‌کنه؟!

قابل پیش بینی است که به برکت شنیده شدن صدای اعتراضات در فضای مجازی، مجری دستپخت در اولین فرصت از جمله خود عذرخواهی خواهد کرد و خواهد گفت دست همه زحمتکشان را می‌بوسد.

تحقیر مشاغل در صداوسیما تا پیش از این معمولا از طریق غیرمستقیم و با ارائه کاراکترهای منفی و ضعیف برای بعضی مشاغل صورت می‌گرفت هرچند که برخی گزارش‌های خبری مستقیما برخی مشاغل را تقبیح می‌کردند.

خوانندگان این یادداشت تحت تاثیر همین پیام‌های صداوسیما احتمالا انتظار ندارند که از مجرم انگاشتن کوپن فروشان انتقاد کنم. برای جوان‌ترها توضیح می‌دهم در دهه شصت، دولت یارانه نقدی نمی‌داد و تعدادی کالا به صورت ارزان و کوپنی به مردم می‌داد. اگر کسی نمی‌خواست جنس بنجل را پس از ساعت‌ها در صف ماندن تحویل بگیرد کوپن را به کوپن فروش می‌فروخت و یارانه خود را نقد می‌کرد. کوپن فروشان همان خدمتی را می‌کردند که بعدها احمدی نژاد با آن مشهور شد و روحانی ادامه داد و قالیباف و رئیسی وعده افزایش آن را دادند.

مشاوران املاک در همه تاریخ صداوسیما شغلی مذموم بوده‌اند. آنها عامل گرانی مسکن و اجاره هم معرفی می‌شوند! بنگاه داران اتومبیل هم معمولا در صداوسیما افرادی دغلباز و دروغگو بوده‌اند!

عمله ها دسته دسته، مهاجران زیاده خواه به شهرها بوده‌اند که زمین‌های کشاورزی را رها کرده‌اند!

دستفروش ها همیشه کاذب، غیرقانونی، غیرمجاز، سد معبر و غیر بهداشتی بوده‌اند! علاوه بر دستفروش ها، لبنیاتی ها هم غیربهداشتی هستند و به مردم توصیه می‌شده که از آنها خرید نکنند!

میوه فروشی‌ها در تمام تاریخ صداوسیمای جمهوری اسلامی گرانفروش بوده‌اند و مستحق جریمه، آنها دسترنج کشاورزان و باغداران زحمتکش را بدون زحمت به جیب می‌زده اند! وقتی میوه فروش‌ها اینگونه هستند به طریق اولی بارفروشان که حتما!

راننده‌ها افرادی کم سواد، لات، دادزن، یقه باز بوده‌اند و هر چه ماشین آنها بزرگتر شود این صفات در آنها تشدید می‌شود!

در صداوسیما صاحبخانه‌ها آنقدر افرادی بی‌انصاف ، بی رحم و بی وجدان معرفی شده‌اند که از دل این تصویرسازی نظریه بی مبنای «مسکن کالای سرمایه ای نیست» سر برآورده است!

تحقیر تنها روش صداوسیما برای بی‌آبرو کردن مشاغل نبود ترحم از آن کارسازتر بود. بازیافت زباله از جمله مصادیق ترحم به مشاغل در صداوسیماست! شغلی ضروری، پردرآمد و مفید آنقدر بی‌آبرو شد که جملاتی همچون «نان اینها در زباله مردم است» رایج شد، گویا همه باید مانند ارولوژیست ها، نانشان در ادرار مردم باشد!

از همه اینها مظلوم تر، زنان خانه دار بودند که اصلا شغل محسوب نمی شدند!

شاید باورتان نشود ولی همه این شغل‌هایی که شمردم بیش از ۱۰ میلیون نفر از جمعیت شاغلین ایران را تشکیل می‌دهند!

صداوسیما سال‌ها پیام‌های ضداقتصادی داده است و وضع امروز اقتصاد ایران نتیجه باورهای غلطی است که صداوسیما نقش مهمی در ترویج آن داشته است. صداوسیما همین حالا که حمایت از تولید به گفتمان رایج کشور تبدیل شده است برخلاف همه علم اقتصاد، خدمات را بخشی از تولید نمی‌داند! درباره نقش صداوسیما در ترویج مشهورات غلط اقتصادی باز هم درآینده خواهم نوشت ان‌شاالله.

انتهای خبر/1042/

برچسب ها
پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار