23 April-2024 الثلاثاء - 15 شوال 1445 سه شنبه - 4 اردیبهشت 1403 23:6 (GMT) 23:6 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
مواظب تنظیم مبایعه‌نامه‌های جعلی باشید
شنبه 2 مرداد ساعت 22:47
مواظب تنظیم مبایعه‌نامه‌های جعلی باشید
یک حقوقدان با اشاره به کلاهبرداری در حوزه املاک، از افزایش نرخ وقوع این نوع جرم خبر داد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، حسن شهبازی، حقوقدان در حوزه املاک با بیان اینکه هر زمان شخصی با توسل به وسایل متقلبانه و غیرواقعی، مردم را فریب دهد و موجب بردن مال دیگری شود جرم کلاهبرداری واقع شده است، گفت: کلاهبرداری انواع مختلفی دارد که حقوقدانان آن را به دو نوع ساده و مشدد تقسیم‌بندی کرده‌اند. کلاهبرداری نیز مانند هر جامعه دیگری بر اساس قانون مجازات اسلامی به سه عنصر مادی، معنوی و قانونی نیاز دارد.

وی درباره عناصر وقوع جرم در کلاهبرداری اظهار کرد: در قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، قانون‌گذار کلاهبرداری را جرم‌انگاری کرده است. شرط تحقق عنصر مادی جرم کلاهبرداری این است که رفتار مجرم به مرحله فعلیت برسد که در واقع همان اعمال متقلبانه است. در همه انواع کلاهبرداری عنصر معنوی جرم سوءنیت است؛ به این معنا که فردی که قصد کلاهبرداری دارد باید از قبل، با سوءنیت، برنامه و نقشه چیده باشد.

این حقوقدان از افزایش نرخ وقوع این نوع جرم خبر داد و بیان کرد: التزام خریداران و فروشندگان بخش مسکن نسبت به آگاهی از قانون و مراجعه به مشاوره‌های حقوقی می‌تواند وقوع جرم کلاهبرداری در حوزه املاک را کاهش دهد. متأسفانه باوجودآنکه جرم نگاری‌های زیادی در حوزه مسکن صورت‌گرفته است اما بازهم شاهد هستیم برخی افراد راه‌های فراری برای دورزدن قانون پیدا می‌کنند.

وی به انواع کلاهبرداری در حوزه املاک اشاره و عنوان کرد: برخی افراد با دایر کردن دفتر املاک صوری و جعل سند اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. همچنین تنظیم مبایعه‌نامه‌های جعلی از دیگر اقدامات کلاهبرداران در حوزه مسکن است. در این راستا بعضی افراد مبایعه‌نامه‌هایی را با سربرگ‌های اتحادیه مشاوران املاک تنظیم می‌کنند اما کاملاً جعلی هستند.

شهبازی درباره دیگر شیوه‌های کلاهبرداری در حوزه املاک توضیح داد و اظهار کرد: بعضی افراد که قصد بردن مال دیگران را دارند با این عنوان که می‌توانند تسهیلات بانکی با کمترین کارمزد ارائه دهند، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. این افراد برای این که از دست پلیس فرار کنند با افراد مختلف کار می‌کنند و دائماً محل فعالیت خود را تغییر می‌دهند.

انتهای پیام/

انتهای خبر/10508/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار