20 April-2024 السبت - 12 شوال 1445 شنبه - 1 اردیبهشت 1403 12:6 (GMT) 12:6 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
توسعه صنعت زنبورداری در راستای ارتقای بهره‌وری تولیدات کشاورزی
چهارشنبه 6 مرداد ساعت 3:37
توسعه صنعت زنبورداری در راستای ارتقای بهره‌وری تولیدات کشاورزی
یکی از مباحث اصلی که بنیاد ارتقا و بهره‌وری مهارت در صنعت زنبورداری پیگیری می‌کند، توسعه علم و فناوری و همچنین مباحث ترویج کارآفرینی و نوآوری در این صنعت است.

احمد قربانی مدیر عامل بنیاد ارتقا و بهره‌وری مهارت در صنعت زنبورداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کشاورزی، صنعت و تعاون گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، اظهار کرد: از بدو تشکیل صندوق حمایت زنبورعسل تقریبا تمامی مباحث زنبورداری کشور مورد بحث و بررسی و بعضا اقدام قرار گرفته است. ابتدا لازم بود تا روی هر مبحثی مطالعه و شناخت کافی صورت گرفته در جلسات هیئت مدیره مطرح و با کارشناسان مربوطه در میان گذاشته می‌شد و سپس در مورد آن اقدام بایسته صورت می‌گرفت.

به گفته وی، بحثی که مدت‌هاست در جهان تحول و توسعه تولیدات کشاورزی مطرح است موضوع بهره‌مندی از تجارب به‌دست آمده خبرگان در هر رشته می‌باشد که بنام «انتقال یافته‌ها» از آن یاد می‌شود. در کشور ما زنبورداری با نبوغ و تحقیقات خویش توانست شیوه تولید انبوه ژل رویال را به‌دست آورد و اعلام آمادگی نمودند تا به دیگر زنبورداران فوت و فن کار را یاد بدهند تا باعث افزایش درآمد زنبورداران گردد. مدیران صندوق تصمیم گرفتند بر اساس وظیفه‌ای که به‌عهده داشتند حمایت لازمه را در جهت برگزاری کلاس‌های آموزش تولید ژل رویال فراهم کنند و با تقاضا و اقدام اتحادیه‌های زنبورداری در سراسر کشور این اتفاق صورت گرفت.

قربانی در ادامه گفت: با توجه به برآیند اقدامات گذشته و نتایج تحقیقاتی که از محققان دریافت می‌شودد همچنین نیازهای تحقیقاتی پیش‌رو در زمینه‌های متعدد زنبورداری احساس شد. تشکلی خارج از صندوق اما در مشارکت با صندوق، موضوعات توسعه‌ای و کاربردی را تحت عنوان بنیاد ارتقا بهره‌وری صنعت زنبورداری کشور تشکیل شد.

وی در پایان با اشاره به ساختار مستقل بنیاد ارتقا و بهره‌وری مهارت در صنعت زنبورداری اظهار کرد: اینک اما بنیاد ارتقا بهره‌وری با حمایت وزارت کار، یونیدو و صندوق حمایت از توسعه زنبورداری اما با ساختاری مستقل در راستای به فعلیت درآوردن ایده‌های علمی و کاربردی محققان حوزه زنبورداری تشکیل شده است تا در آینده پیش رو آنچه در صنعت زنبورداری مورد نیاز باشد و بتواند باعث درآمد بهتر بهره‌برداران این بخش را فراهم سازد.

توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار با توسعه صنعت زنبورداری

همچنین فرزانه نادری مسئول هماهنگ کننده ملی طرح توسعه رسته زنبورداری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد؛ «یونیدو» در ادامه به خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا گفت: در ساختار فعلی حکمرانی کسب و کار و اشتغال کشور، رابطه بین بخش خصوصی و دولتی به‌عنوان زیربنای تعاملات و سیاست‌های دولتی مورد توجه قرار می‌گیرد. در این ارتباط ابزارهایی که مورد استفاده دولت قرار می‌گیرد ارائه مجوز به کسب‌وکارهای خصوصی و یا پرداخت وام و یا تنظیم قرارداد در قالب مشاور و پیمانکار است و اصولا دولت برای تمامی اهداف خود در ارتباط با توسعه بخش خصوصی از این ابزارها استفاده می‌کند و غالباً حمایت دولت از بخش خصوصی از طریق حمایت از بنگاه‌های منفرد انجام می‌شود. این در حالی است که بخش خصوصی ممکن است از یک سو دارای خدمات و محصولاتی باشد که مورد نیاز بخش دولتی نباشد و لذا نتواند با دولت قراردادی تنظیم کند و از سوی دیگر برای توسعه خود نیازمند خدمات و حمایت‌هایی ورای وام و مجوز باشد، در این حالت باید رویکرد جدیدی مورد توجه قرار گیرد. در رویکرد جدید دولت‌ها از ابزارهایی نظیر مداخلات توسعه‌ای، نهادسازی، ظرفیت‌سازی، همتایابی (matchmaking)، و تأمین مالی اختصاصی استفاده می‌کنند و تلاش می‌شود که روابط بین بخش‌های خصوصی با همدیگر ایجاد و تقویت شود. در این حالت در اغلب موارد دولت، به جای حمایت از یک بنگاه، از کل صنعت از طریق نهادسازی تخصصی در داخل صنعت و موارد مشابه استفاده ‌می‌کند.

به گفته وی این رویکرد اخیر، مورد توجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و در راستای توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار در رسته‌های اولویت‌دار با رویکرد جدید در کشور، پروژه‌ای تحت عنوان «توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار» از سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵ میلادی) به سفارش این وزارتخانه، توسط سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، به عنوان یکی از آژانس‌های توسعه‌ای سازمان ملل، طراحی و پیاده‌سازی شده است. در واقع کارفرمای اصلی این پروژه "وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران" و مشاور آن "یونیدو" است. در گام نخست، مطالعات وضعیت اشتغال و توسعه کسب‌وکار در رسته‌های مختلف انجام شد و خوشبختانه در همان سال (۲۰۱۵) رسته صنعت زنبورداری به عنوان یکی از رسته‌های پیشران در سطح ملی تعیین شد.

نادری می‌گوید علاوه بر زنبورداری و در ذیل پروژه «توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار»، چندین رسته پیشران دیگر از جمله فناوری اطلاعات، پوشاک، گردشگری و صنایع دستی نیز تعیین شدند. از نظر آماری و در مقایسه با سایر بخش‌های کشاورزی کشور، زنبورداری جایگاه خیلی ویژه‌ای ندارد، اما از دیگاه مزیت‌های گرده‌افشانی و حفظ محیط زیست، زنبورداری رسته‌ای بسیار مهم و شایسته توجه ویژه است. عملکرد این صنعت در دهه اخیر نشان می‌دهد ایران از نظر تعداد کلونی و میزان تولید عسل همواره در رده ۱۰ کشور برتر دنیا از نظر کمّی بوده. باز تأکید می‌کنم کمّی. که این از جمله دلایل انتخاب این صنعت، به عنوان یکی از رسته‌های پیشرو در پروژه فوق است. در سال ۲۰۱۵ یکی از کارشناسان خبره یونیدو در حوزه زنبورداری، بازدید از ایران داشته و تقریباً به مدت سه هفته، تعداد ۱۰ استان کشور را بررسی کردیم. با ادارات جهاد کشاورزی و همچنین با اتحادیه‌های استانی و فعالان کسب و کار در بخش خصوصی و دولتی مذاکره و از زنبورستان‌های مختلفی بازدید نمودیم.

وی همچنین تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های کارشناس بین‌المللی، تشخیص داده شد که صنعت زنبورداری ایران از نظر تعداد کلونی مشکلی ندارد اما وقتی عملکرد هر کلونی در کشور را بررسی می‌کنیم و یا جایگاه‌مان را در صادرات محصولات جانبی مثل بره‌موم، ژل رویال، گرده گل و موارد دیگر مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، مشاهده می‌شود که نه تنها ایران در این حوزه‌ها جایگاه قابل توجهی ندارد بلکه در بسیاری از حوزه‌ها اصلاً حرفی هم برای گفتن نداریم. در سال ۱۳۹۴ آماری که داشتیم، میزان صادرات ما از تقریباً ۷۵ هزار تن عسل تولیدی کشور، ۵ هزار تن بود. وقتی جایگاهی در بازارهای بین‌المللی نداریم، خود علامت این است که یک جای کار در این صنعت ایراد دارد. یعنی در واقع پیشرفت و توسعه مطلوبی از نظر کیفی، از جمله در زمینه تنوع محصولات و اتصال به بازار بین‌المللی را نداشتیم. در نتیجه ذیل پروژه توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار، رسته زنبورداری به‌عنوان یکی از اولویت‌ها تعریف شد و از همان ابتدای پروژه، به‌عنوان هماهنگ‌کننده ملی ورود پیدا کردم.

نادری معتقد است که در این پروژه دو رویکرد اساسی را به‌عنوان دستاورد و هدف اصلی در نظر گرفتیم؛ ۱- ارتقای کیفیت عسل و محصولات جانبی‌ آن و ۲- انتقال دانش و مهارت‌ها و تولید محصولات جدید و تکمیل زنجیره ارزش صنعت زنبورداری است، که هر دو موضوع به صورت جدی دنبال و اجرا می‌شود. در سال ۱۳۹۵ به اذعان خود وزارت جهاد کشاورزی، برداشت ژل رویال ۱۵۰ کیلوگرم بود خوشبختانه در این پروژه با همکاری ارزنده و بسیار مؤثر ذی‌نفعان اصلی پروژه از جمله صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری است، عملکرد صنعت زنبورداری کشور ارتقای قابل توجهی داشته است و به‌عنوان نمونه، تولید ژل رویال در سال ۱۳۹۹ به میزان ۵/۳ تن رسیده است، که تولید این محصول ارزش افزوده قابل توجهی برای زنبوردار هم ایجاد می‌کند. تولید سایر محصولات با ارزش افزوده بالا نیز در دستور کار این پروژه قرار داشته است که در شکل زیر ارزش اقتصادی این محصولات ارائه شده است:

توسعه صنعت زنبورداری در راستای ارتقای بهره‌وری تولیدات کشاورزی

وی گفت: یکی از تعاملات سازنده اجزای مختلف در بهبود زنجیره ارزش صنعت زنبورداری کشور در خصوص ژل رویال در تصویر زیر به خوبی نشان داده شده است و به بیان دیگر محصولی که تا سال ۱۳۹۵ در آمارهای وزارت جهاد کشاورزی گزارش‌دهی نمی‌شد امروز به‌عنوان یک محصول تجاری گزارش‌دهی می‌شود و زنجیره رشد و توسعه آن تکمیل شده است، این سند افتخار صنعت زنبورداری کشور است.

توسعه صنعت زنبورداری در راستای ارتقای بهره‌وری تولیدات کشاورزی

این مقام مسئول تاکید کرد: در ارتباط با صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری، ذکر این نکته ضروری است که خیلی‌ها انتظار دارند فقط کار پرداخت وام به اتحادیه‌ها و تعاونی‌های استانی را انجام دهد، به بحث‌های توسعه‌ای ورود کرده و اقدامات قابل توجهی در جهت توسعه صنعت زنبورداری کشور انجام داده است. من فکر می‌کنم از معدود صندوق‌های مادر تخصصی کشاورزی است که در بحث‌های توسعه‌ای کمک فنی اعتباری گذاشته و برای آموزش، انتقال دانش، مهارت و توسعه صادرات هزینه کرده است و البته در پروژه ما هم، جز ذی‌نفعان و همراهان اصلی بوده است.

نادری همچنین عنوان کرد: ذی‌نفع بعدی اتحادیه سراسری زنبورداران است که در دوره‌های آموزشی در سطح استان‌ها توانستیم همکاری‌های مشترک با هم داشته باشیم. هر چند در بعضی از مقاطع، همکاری‌ها فراز و نشیب‌هایی داشته ولی خوشبختانه طی سال اخیر و با حضور آقای موسویان به عنوان مدیرعامل، این همکاری‌ها سرعت و شتاب بیشتری یافت. در اصل ما برنامه توسعه این رسته را طوری تنظیم کرده‌ایم که از یک طرف، یونیدو به‌عنوان مشاور بین‌المللی حضور داشته، وزارت کار از منظر اشتغال در این پروژه نقش آفرینی می‌کند و وزارت جهاد کشاورزی هم به‌عنوان متولی صنعت زنبورداری حضور دارد، دو تشکل اصلی زنبورداری هم که یکی صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور و دیگری اتحادیه سراسری به عنوان نماینده صنعت در پروژه فعالیت می‌کنند. البته تعاونی‌ها، انجمن‌ها و یا بخش‌هایی دیگری هم که به صنعت زنبورداری مرتبط هستند، در بعضی از فعالیت‌هایمان ورود کرده‌اند اما این پنج نهادی که اشاره شد، هسته اصلی شورای راهبری پروژه را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: طی این پروژه حدود ۴ هزار و ۱۰۰ نفر آموزش تخصصی دیدند. در کنار آموزش تئوری، بلافاصله آموزش عملی در حوزه تولید محصولات جانبی، مثل ژل رویال، گرده گل، بره‌موم، که همه این موارد به مراتب ارزش افزوده خیلی بالاتری نسبت به عسل را دارند، ارائه شد. مفتخریم که توانسته‌ایم صنعت زنبورداری ایران را طی این پنج سال با کمک این دوستان در چارچوب این پروژه و با حمایت وزارت جهاد کشاورزی، از صنعت تک‌محصولی عسل خارج کنیم.

این مقام مسئول بیان کرد: نبود مهارت و دانش کافی برای ورود به بازارهای جهانی و تولید محصولات جانبی از اصلی‌ترین چالش‌های این صنعت می‌باشد لذا استراتژی ارتقای کیفیت و انتقال دانش و مهارت را به شدت دنبال می‌کنیم. با توجه به اینکه پروژه‌های توسعه‌ای معمولاً یک بازه زمانی پنج تا هفت سال را نیاز دارند، همواره موضوع استراتژی خروج در پروژه‌های توسعه بین‌المللی در نظر می‌گیریم که وقتی که منِ نوعی یا تیمی که به عنوان مشاور در یونیدو در این پروژه دیگر حضور نداشته باشیم، مکانیزمی طراحی شود که برنامه‌ها و استراتژی‌های تدوین شده، ادامه یابد. در این راستا در پروژه "توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار"، و در همه رسته‌ها شامل: IT، پوشاک، گردشگری و از جمله رسته زنبورداری، ایده نهادسازی را مطرح کردیم. در کشور به دلیل اینکه می‌خواستیم با ساختارهای موجود در صنعت تفاوت قائل شویم از واژه «بنیاد» به عنوان نهاد جدید استفاده کردیم و در تلاش هستیم این بنیادها به‌عنوان نهاد پشتیبان توسعه کسب‌وکار در این صنعت ایفای نقش کنند. «بنیاد ارتقای بهره‌وری و مهارت صنعت زنبورداری کشور» وظیفه دارد که خلأهای شناسایی شده در صنعت از جمله بحث‌های مهارتی و بهره‌وری را برطرف کند.

نادری می‌گوید بنیادهای مد نظر ما ساختارشان عمومی-دولتی است، که در اداره ثبت شرکت‌ها معادل آن عبارت «مؤسسات غیرتجاری» است، یعنی از نظر اساسنامه‌ای این بنیادها به عنوان یک مؤسسه غیرتجاری ثبت می‌شوند اما یک مزیتی نسبت به مؤسسات غیرتجاری توانستیم در بنیادمان ایجاد کنیم و آن هم ایجاد یک شوراهای راهبری است که فقط در سیاست‌های کلان نهادها ورود می‌کند که در حال حاضر «وزارت کار» فعلاً یکی از اعضای این شورا است. در بنیادی که در صنعت زنبورداری با حمایت «صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور»، به‌عنوان سهامدار اصلی، تأسیس شد، امید می‌رود طی یکی دو ماه آینده تعدادی از افراد پیشکسوت صنعت و سایر تشکل‌هایی که علاقه‌مند باشند به مجمع عمومی بنیاد اضافه کنیم. بنیاد با هدف شناسایی، تجمیع و تخصیص منابع و امکانات و هدایت متمرکز و اثر بخش آن به منظور پایدارسازی روند توسعه صنعت زنبورداری کشور، فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای انتقال و توسعه تکنولوژی‌های نوین، ارتقای مهارت نیروی انسانی فعال در صنعت، تشخیص نیازمندی‌های مهارتی، تکنولوژیک و تحقیقاتی صنعت، توانمندسازی ذی‌نفعان صنعت، توسعه صادرات، تمرکز بر تولید محصولات جانبی و اتصال به بازارهای بین‌المللی و شتاب‌دهی کسب‌وکارهای نوآور در صنعت زنبورداری تأسیس شده است.

وی ادامه داد: ساختار بنیاد به گونه‌ای است که اختصاصاً در حوزه توسعه‌ای کار می‌کند و فارغ از تمام بحث‌ها و جناح‌های سیاسی و حتی بحث‌های صنفی می‌خواهد کار خود را پیش ببرد. در مبحث کمک‌های فنی و اعتباری خوشبختانه، توانستیم از وزارت کار در پایان سال ۱۳۹۹ مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان کمک فنی اعتباری برای بنیاد جذب کنیم که در همین راستا صندوق هم به همان میزان افزایش سرمایه برای بنیاد قرار هست در نظر بگیرد.

نادری می‌افزاید در بحث شتاب‌دهنده توانا، ما یک فعالیت مشترک بر روی تولید قرص ژل رویال داشتیم. صنعت زنبورداری پتانسیل خیلی ویژه‌ای برای بحث تولید دارو و مکمل دارد و ما در این راستا تمام برنامه‌های توسعه را به سمتی سوق خواهیم داد که درآمد یا منفعت‌های فعالیت‌های تجاری از طریق صندوق زنبورداری به عنوان نماینده بیش از ۲۵۰ تعاونی و اتحادیه زنبورداری، به آن زنبورداری که اصطلاحاً در خط مقدم تولید کار می‌کند، منفعتی برگشت داده شود.

وی عنوان کرد: امیدوار هستیم شرکت‌های دانش‌بنیان یا موارد دیگری از دل بنیاد راه‌اندازی شوند و استارت‌آپ‌هایی شکل بگیرند که بتوانند هدف‌های پروژه را تحقق بخشند. همچنین در خصوص استاندارد اجباری عسل و موارد مربوط به ارتقای کیفیت عسل چالش جدی وجود دارد و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد ولی ما می‌خواهیم بیشتر بحث فرهنگ‌سازی در این خصوص بیشتر شود. در اکثر کشورهای توسعه یافته هیچ پروژه‌ای در حوزه توسعه باغات شکل نمی‌گیرد مگر اینکه پروژه توسعه صنعت زنبورداری قبلاً در آنجا شروع شده باشد. این نشان می‌دهد بحث گرده‌افشانی در دنیا اهمیت بسیاری دارد. اما متأسفانه در ایران تاکنون، ستاد گرده‌افشانی به طور جدی فعالیتی نداشته باشد. این مسئله از چالش‌های اساسی است و واقعاً باید در اولویت قرار داده شود و دغدغه‌ای که وجود دارد و انتظاری که از وزارت جهاد کشاورزی می‌رود این است که بتواند ستاد گرده‌افشانی را با رویکردی که توان اجرایی هم داشته باشد عملیاتی کند. در خیلی از کشورهای دیگر درآمدهای ویژه زنبورداران از مبلغی است که دولت آن کشور یا باغدار به زنبوردار بابت اینکه کندوی خود را می‌برد در باغات می‌گذارد در راستای توسعه و گرده‌افشانی پرداخت می‌کند.

این مقام مسئول در سازمان یونیدو گفت: فعلاً امیدواریم بتوانیم در انتهای پروژه تا جایی که ممکن است بنیاد ملی ارتقای بهره‌وری و مهارت صنعت زنبورداری کشور را تقویت کنیم که بتواند فعالیت‌های بیشتری داشته باشد. انتظار این است که حداقل بتوانیم طبق برنامه‌ای که تعریف کردیم، چهار الی پنج پروژه اساسی را تا پایان سال ۱۴۰۰ و با این کمک‌های فنی و اعتباری که جذب شده، به سرانجام برسانیم. اما قاعدتاً از سال بعد ما دغدغه‌های بودجه‌ای خواهیم داشت و دولت هم انتظار دارد که بنیادی که در این راستا تشکیل شده، تعدادی پروژه‌ درآمدزا را تعریف کرده باشد که بتواند از محل این پروژه‌های درآمدزا هزینه‌های خود را جبران کند. البته همان طور که گفتم بنیاد یک مؤسسه غیرتجاری است، لذا سود و درآمدش تقسیم نمی‌شود، بلکه باید دوباره برای برنامه‌هایی که در راستای اساسنامه‌اش وجود دارد که همان بحث‌های توسعه‌ای است، هزینه شود.

نادری بیان کرد: در این پنج سال تمام کمک‌های فنی اعتباری از طریق یونیدو، وزارت کار و صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور برای پروژه تأمین شده است، وزارت جهاد صرفا در خصوص دراختیار گذاشتن امکانات در استان‌ها برای برگزاری‌ دوره‌های آموزشی توانسته مشارکت داشته باشد و شاید دلیلش این باشد که صنعت زنبورداری در وزارت جهاد ردیف بودجه اعتباری مستقل ندارد. مهم‌ترین موضوعی که پیگیری می‌کنیم آنست که بتوانیم در برنامه‌های پنج ساله بعدی توسعه، حداقل برای زنبورداری یک ردیف اعتباری خاص داشته باشیم. در حال حاضر اگرچه از نظر دپارتمانی مستقل است اما ردیف بودجه‌ای اختصاصی ندارد و قاعدتاً وزارت جهاد کشاورزی باید در کمیسیون‌های تخصصی کشاورزی مجلس شورای اسلامی، این امر را مطرح و پیگیری کند.

به‌دنبال ترویج کارآفرینی و نوآوری در صنعت زنبورداری هستیم

سوما رحمانی مدیر اجرایی بنیاد ارتقا و بهره‌وری مهارت در صنعت زنبورداری در ادامه به خبرنگار خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا اظهار کرد: بنیاد ارتقا و بهره‌وری مهارت در صنعت زنبورداری به‌عنوان یک مؤسسه غیرتجاری فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است. با توجه به تخصص و سابقه فعالیت در مباحث مربوط به توسعه علم و فناوری صنایع مختلف، یکی از موضوعاتی که بنیاد به صورت خاص دنبال می‌کند و از اهداف مهم آن به شمار می‌رود، بحث ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری و تفکر توسعه‌ای در این صنعت است. در واقع یکی از مباحث اصلی که ما در بنیاد به دنبال آن هستیم و بنده به‌عنوان مدیر اجرایی بنیاد پیگیر آن هستم، بحث توسعه علم و فناوری و همچنین مباحث ترویج کارآفرینی و نوآوری در این صنعت است.

به گفته وی مهمترین اهداف بنیاد را «ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری و تفکر توسعه‌ای در صنعت زنبورداری کشور»، «نقش آفرینی در توسعه صنعت زنبورداری کشور از طریق نوآوری و فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای» و «شناسایی، تجمیع، هدایت و تخصیص منابع و امکانات مالی و غیرمالی به پروژه‌هایی که باعث رشد و پایدارسازی توسعه صنعت زنبورداری کشور از طریق افزایش مهارت و ارتقای بهره‌وری می‌شود» عنوان کرد. به‌منظور دستیابی به این اهداف بنیاد وظایفی در اختیار دارد. یکی از این وظایف در ارتباط با طراحی، اجرا و مشارکت در پروژه‌های توانمندساز است که منجر به ارتقای مهارت و بهره‌وری بین فعالان بخش زنبورداری می‌شود. یکی از بحث‌هایی که ذیل پروژه‌های توانمندساز مطرح می‌شود و در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد، بحث برگزاری دوره‌های آموزشی داخلی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف مرتبط است.

مدیر اجرایی بنیاد ارتقا و بهره‌وری مهارت در صنعت زنبورداری افزود: از طرفی صنعت زنبورداری در حال حاضر به نوعی تک‌بعدی عمل می‌کند. در حالی که در کشورهای دیگر "آپی‌تراپی" که در آن بخش طب سنتی با بخش زنبورداری ترکیب می‌شود، اجرا می شود. بنابراین ما نیاز داریم که مهارت‌ها را در این زمینه‌ها به جهت توسعه و نوآورتر کردن فعالیت‌های بخش زنبورداری بالا ببریم که یکی از دیگر از فعالیت‌های بنیاد در یک سال آینده همین موضوع خواهد بود. از دیگر وظایفی که بنیاد پیگیری می‌کند بحث طراحی، اجرا و مشارکت در پروژه‌های بهبود مدیریت است. در این راستا ما تلاش داریم مباحث کارآفرینی، نوآوری و نحوه مدیریت را برای افرادی که در سازمان‌هایی با زمینه فعالیت صنعت زنبورداری مشغول هستند با هدف ارتقا مهارت اجرا کنیم.

رحمانی گفت: بحث دیگر و وظیفه اصلی دیگر بنیاد، مشارکت با بخش خصوصی دانش‌بنیان در پروژه‌های تحقیق و توسعه محصولات جدید در حوزه‌های آرایشی، بهداشتی، غذایی و دارویی است. یکی از موضوعاتی که در حال حاضردر جهان به آن بسیار می‌پردازند، بحث توسعه پایدار است که در بخش زنبورداری کشور هم نیاز آن احساس می شود. در واقع با تمرکز بر توسعه پایدار که هدف آن دستیابی به توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی، حفظ محیط زیست و تنوع زیستی است، بنیاد به همین منظور تمرکز خود را بر تبدیل کردن رویکرد معیشتی در زنبورداری به رویکرد مزیت رقابتی دارد که به صنعت در دست یافتن به جایگاه واقعی آن کمک می‌کند. به همین دلیل ما ذیل وظیفه‌ای که عرض کردم سعی کردیم با بخش‌های اقتصادی دیگر مانند سلامت، صنعت دارو و مکمل یک ارتباط سازنده ایجاد کنیم. در واقع محصولات اصلی صنعت زنبورداری در پیوند با دانش متخصصان حوزه سلامت می‌تواند منجر به توسعه محصولات طبیعی ارزشمندی در این راستا شود که هم سلامت‌محور باشد، هم معیشتی باشد، هم بتواند بحث‌های مسئولیت اجتماعی را دنبال کند و هم اینکه بتواند اقتصاد را متحول کند.

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک قطعا شاهد تحولی شگرف در صنعت زنبورداری خواهیم بود. گام اول در این راستا برگزاری استارت‌آپ ویکند در صنعت زنبورداری است که بنیاد ملی ارتقای بهره‌وری و مهارت صنعت زنبورداری برای اولین بار توانسته است از ایده‌های فناورانه، از طریق ترکیب دو بخش سلامت و زنبورداری، پشتیبانی کند. و موضوع دیگر همکاری با مراکز و مؤسسات پژوهشی، تحقیقاتی و آموزشی دولتی و خصوصی است که این همکاری‌ها شروع شده است. امید است در آینده نزدیک و در سال‌جاری شاهد خروجی‌های این پروژه‌ها خواهیم بود و امید داریم که گزارش‌های خوبی از آنها منتشر کنیم. در نهایت می‌توان گفت جلب مشارکت بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی و دریافت کمک‌های فنی اعتباری و بلاعوض دولتی و غیردولتی هم جز وظایف دیگر بنیاد است که در پیشبرد اهداف صنعت قطعا کمک کننده خواهد بود.

انتهای پیام/۴۱۳۳

انتهای خبر/10581/

برچسب ها
پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار