20 April-2024 السبت - 12 شوال 1445 شنبه - 1 اردیبهشت 1403 1:34 (GMT) 1:34 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
جذب دانشجوی خارجی از نظر درآمدزایی مهم است
پنجشنبه 4 شهریور ساعت 9:14
جذب دانشجوی خارجی از نظر درآمدزایی مهم است
معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جذب دانشجوی خارجی از دو بعد درآمدزایی و تبدیل دانشجوی خارجی به حامی جمهوری اسلامی برای دانشگاه مهم است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از ارومیه، علاالدین بروجردی در جلسه شورای اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی 40‌درصد ظرفیت آموزش عالی کشور را به خودش اختصاص داده است که جایگاه بسیار مهمی است.

راه‌اندازی دانشگاه آزاد در کشورهای جدید

بروجردی بیان کرد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن بیش از 355 واحد در داخل کشور و چهار واحد برون‌مرزی در آکسفورد انگلیس،افغانستان، امارات‌متحده‌عربی و لبنان و برخی واحدهای دیگر که در حال راه‌اندازی است- به‌عنوان مثال واحد یمن در حال راه‌اندازی است در تلاش هستیم در عراق و سوریه نیز راه‌اندازی کنیم- حرف زیادی برای گفتن دارد.

وی افزود: سیاست ما گسترش در راستای جذب دانشجویان خارجی و واحدهای برون‌مرزی است و به‌نظرم صحنه گرچه رقابتی است، اما فعالیت برون‌مرزی و جذب دانشجویان خارجی با امنیت ملی ما گره خورده است.

این مسئول در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آمریکایی‌ها به عنوان دشمن شناخته شده ما سالیانه 4تا5 هزار نفر از جوانان عراقی و افغانی را بورس می‌کنند و آنها را با تفکر آمریکایی تربیت می‌کنند.

بروجردی بیان کرد: محاسبه کنید امروز در غرب کشور ما در کشور عراق کسانی حاکم هستند که سال‌ها در ایران زندگی کرده‌اند در دوران جنگ در کنار ما بوده‌اند در دوران مبارزه با صدام در ایران حضور داشته‌اند، هنوز موفق به گرفتن مجوز یک واحد دانشگاه آزاد اسلامی در عراق نشده‌ایم، اما آمریکایی‌ها سومین دانشگاه خود را بعد از دو دانشگاهی که در اقلیم داشتند، در بغداد راه‌اندازی کردند و چهارمین را می‌خواهند در بصره راه‌اندازی کنند.

معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما بعد از 10 سالی که در کابل دانشگاه داشته‌ایم و بیشتر مسئولان افغانستان از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند حتی رئیس قوه‌قضائیه قبل از طالبان تحصیلات خود را در دانشگاه آزاد اسلامی کابل گذرانده‌ است، ساختمان ما در آنجا استیجاری است و هنوز موفق به خرید زمین در آنجا نشده‌ایم در حالی‌که آمریکایی‌ها 40هکتار، 400هزار متر مربع دانشگاه را گرفته‌اند و ساخته‌اند و یک مسجد بزرگ در آن ساخته‌اند که نشان می‌دهد این استراتژی به‌عنوان یک سیاست راهبردی است که توسط آمریکایی‌ها دنبال می‌شود.

فتح کشورها از طریق ایجاد دانشگاه

بروجردی اظهار کرد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند پادگان‌ها را ببندند و دانشگاه‌ها را باز کنند؛ چراکه پادگان اضافه بر این که صدها هزار میلیارد هزینه دارد، هزاران نفر کشته از آنها می‌گیرد در حالی که دانشگاه بدون‌صدا و بدون هزینه‌های هنگفت افکار را خیلی راحت عوض می‌کند و دیگر نیازی نیست که بجنگند که عکس‌العمل و قطعنامه برای آمریکا به وجود آورد، در هر صورت این اهداف نشان می‌دهد که کار ما در جذب دانشجویان خارجی و تربیت این نسل و الهام‌بخشی به آنان چقدر مهم است.

وی بیان‌کرد: امروز در حدود 5‌میلیون دانشجوی خارجی در کشورهای مختلف وجود دارد که یک پنجم آن در اختیار آمریکاست، یعنی آمریکا یک میلیون دانشجوی خارجی جذب کرده است و 4میلیون دانشجو در سایر کشورها هستند و در این میان انگلیس یک سوم‌ ظرفیت آموزش عالی خودش را در خدمت دانشجویان خارجی قرار داده است که این نشان می‌دهد خارجی‌ها در آن طرف کار می‌کنند و در کشورهای مختلف جهان‌سوم به‌ویژه درکشورهای اسلامی کارهایی اساسی و زیربنایی انجام می‌دهند که برای آینده کشور ما بسیار خطرناک است.

معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: نمونه بارز آن همین اشرف غنی است که تربیت‌یافته غرب بوده و نتوانست چندساعت در مقابل حضور طالبان مقاومت کند و رها کرد و رفت، عامل و تحصیل‌کرده آمریکاست و آنها وی را تربیت کرده و به عنوان عوامل خودشان به افغانستان فرستاده بودند.

این مقام مسئول با تاکید بر اهمیت جذب دانشجوی خارجی بیان کرد: جذب دانشجوی خارجی از دو بعد درآمدزایی و تبدیل دانشجوی خارجی به حامی جمهوری اسلامی برای دانشگاه مهم است.

رشد ۵۰۰درصدی دانشگاه آزاد

بروجردی با تأکید بر تکریم دانشجویان خارجی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته با رشد پانصد درصدی در جذب دانشجوی خارجی توانسته است بیش از ۲۰ هزار نفر دانشجوی خارجی جذب کند که باید بیش از اینها ظرفیت‌سازی کرد.

وی ادامه داد: در کشور جمهوری اسلامی ایران با سیاست یک بام و دو هوا نمی‌شود کار کرد، اینکه با داشتن ظرفیت چند برابری بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به ظرفیت دانشگاه دولتی در همان شهر میزان جذب دانشجو یک دهم باشد قابل قبول نیست و امیدوارم با رایزنی‌های لازم با وزیر جدید علوم این موضوع حل شود و عدالت ایجاد شود.

معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: امروز دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به مقام معظم رهبری است و ایشان دکتر ولایتی را به عنوان رئیس هیئت امنا و هیئت مؤسس دانشگاه منصوب کرده‌اند و انتظار ایشان که در واقع سیاست و برنامه پنج‌ساله هم در آستانه نهایی‌شدن است علاوه بر رشد علمی به‌ویژه در بعد برون‌مرزی، الهام‌بخشی یکی از سیاست‌های جدی است.

بروجردی با تأکید بر ظرفیت‌ فوق‌العاده برخی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در بعضی از واحدها آنقدر امکانات به لحاظ سازه و به لحاظ علمی وجود دارد که استفاده نمی‌شود و با یک نگاه عدالت‌محور و باز باید از تمام ظرفیت‌های کشور برای منافع ملی کشور استفاده شود.

شرایط واحدهای مناطق آزاد باید متفاوت باشد

معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در واحدهای مستقر درمناطق آزاد باید قوانین مربوط به زبان متفاوت باشد، همانطور که بسیاری از قوانین در آنجا متفاوت است.

بروجردی افزود: اگر می‌خواهیم با جذب حداکثری دانشجو از حضور آنام در کشورهایی که بدآموزی دارند ممانعت به‌عمل آوریم ناگزیر هستیم دانشگاه‌هایی به زبان خود آنها در نزدیک آنها به وجود آوریم مثلا دانشکده‌ای به زبان ترکی، کردی، روسی، انگلیسی راه‌اندازی کنیم و می‌توانیم مصوبه هیئت امنا و شورای عالی انقلاب فرهنگی را هم در این مورد بگیریم.

وی گفت: ما معتقدیم که نباید دانشگاه آزاد محدود به دو کشور عراق و افغانستان شود و از هر کشوری که می‌توان باید دانشجو جذب کرد.

از ظرفیت شبه‌قاره غافل نشویم

معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: ظرفیت بسیار عظیمی در شبهه قاره وجود دارد هند و پاستان و کشمیر که علاقه زیادی به ایرانی‌ها دارند و یا بنگلادش، به‌عبارتی از تمامی کشورها می‌توان دانشجو جذب کرد و لزومی ندارد به دو کشور افغانستان و عراق محدود شویم و این سیاستی است که دنبال و به کارگزاران هم ابلاغ می‌شود.

به گزارش آنا، بروجردی و هیئت همراه با بازدید از امکانات آموزشی، پژوهشی آزمایشگاهی، خوابگاهی، مراکز رشد و سرای نوآوری، فضا و امکانات رفاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه ظرفیت این دانشگاه را بسیار خوب ارزیابی کرده و در ادامه سفر دو روزه به استان آذربایجان‌غربی از واحد مهاباد بازدید می‌کند.

انتهای پیام/۴۱۱۷/

انتهای خبر/10790/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار