25 April-2024 الخميس - 17 شوال 1445 پنجشنبه - 6 اردیبهشت 1403 3:58 (GMT) 3:58 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ | ابتکاری برای کاهش مصرف انرژی
پنجشنبه 4 شهریور ساعت 9:15
مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ | ابتکاری برای کاهش مصرف انرژی
مسئول مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ دانشگاه آزاد اسلامی بندرماهشهر، کیفی‌سازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان، کاربردی‌کردن پژوهش‌ها و دستیابی به دانشگاه «حل مسئله» را ازجمله اهداف راه‌اندازی این مرکز دانست.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی در دهه ۸۰ بعد از حدود دو دهه فعالیت به این نتیجه رسید که اگر امور تحقیقاتی را به فعالیت‌های علمی خود اضافه نکند به برخی موفقیت‌ها نمی‌رسد و رسالت دانشگاه تحقق نمی‌یابد؛ بنابراین سال ۸۵ مجوز نخستین مرکز تحقیقاتی در زمینه آب به یکی از واحدهای دانشگاهی داده شد.

اکنون در مجموع بیش از ۲۰۰ مرکز تحقیقاتی در دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنند. ۱۶۴ مرکز تحقیقاتی از این مراکز در زمینه‌های تحقیقاتی غیرپزشکی از جمله فنی، مهندسی، کشاورزی و ... و ۳۹ مرکز تحقیقاتی در زمینه پزشکی فعال هستند.


بیشتر بخوانید:

تولید 3 محصول کاربردی در مرکز تحقیقات مواد و متالورژی

تولید کربنات باریم در مقیاس صنعتی

«نانوبیوسنسور» تشخیص سرطان سینه طراحی و ساخته شد


مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرماهشهر یکی از این مراکز تحقیقاتی بوده که هدف آن کیفی‌سازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی شیمی است.

خبرنگار خبرگزاری آنا برای آشنایی بیشتر با مأموریت‌ها، فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرماهشهر با بهروز راعی گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

برای انجام مطالعات در مقیاس پایلوت و صنعتی نیازمند حمایت‌های سازمان‌ها و ارگان‌هایی مانند وزارت نفت و صنایع پتروشیمی هستیم تا به هدف صنعتی و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دست یابیم.راعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ اظهار کرد: این مرکز سال ۱۳۹۱ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر راه‌اندازی شد.

وی با تشریح اهداف راه‌اندازی مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ عنوان کرد: نخستین هدف کیفی‌سازی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی شیمی بود؛ چراکه بعضاً مشاهده می‌شد سطح کارهای تحقیقاتی برخی دانشجویان پایین بوده و این موضوع نخستین تلنگر را ایجاد کرد تا به فکر راه‌اندازی مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ بیفتم.

مسئول مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ واحد ماهشهر دومین هدف از راه‌اندازی این مرکز را کاربردی کردن تحقیقات و پژوهش‌ها عنوان و بیان کرد: با توجه به قرارگرفتن دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر در قطب صنایع پتروشیمی ایران و خاورمیانه و نیازهای مختلف صنایع، این مهم بیشتر احساس شد.

مطالعه بر مواد کاهنده دراگ به‌منظور کاهش مصرف انرژی

راعی با بیان اینکه سومین هدف راه‌اندازی مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ حرکت کردن در راستای رسیدن به دانشگاه با رویکرد «حل مسئله» بود، مطرح کرد: رویکرد دانشگاه در این مرکز تمرکز بر انجام پژوهش‌هایی با هدف کاربردی و صنعتی کردن آنهاست که به‌طور زنجیروار در حال انجام است.

وی یادآور شد: به‌طور مثال در مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ مطالعه بر مواد کاهنده دراگ به‌منظور کاهش مصرف انرژی در انتقال سیالاتی مانند نفت و مایعات هیدروکربنی تأکید کردیم که خوشبختانه نتایج این تحقیقات در مقیاس آزمایشگاهی در بهترین مجلات خارجی و داخلی به چاپ رسیده است.


بیشتر بخوانید:

«نانوبیوسنسور» تشخیص سرطان سینه طراحی و ساخته شد

نمونه‌سازی ماسک با فیلترهای الکتریکی و شیمیایی حذف ویروس

۳ مأموریت مرکز تحقیقات سیستم‌های هوشمند و علوم شناختی


مسئول مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ متذکر شد: برای انجام مطالعات در مقیاس پایلوت و صنعتی نیازمند حمایت‌های سازمان‌ها و ارگان‌هایی مانند وزارت نفت و صنایع پتروشیمی هستیم تا به هدف صنعتی و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دست یابیم.

نتایج تحقیقات مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ تاکنون به صورت ۲۰ مقاله در نشریات معتبر خارجی و داخلی و کنفرانس‌های علمی به چاپ رسیده است.راعی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با آنا با بیان اینکه تاکنون دانشجویان مختلفی در رشته‌های مهندسی شیمی، نفت، مکانیک و پلیمر در مقاطع تحصیلات تکمیلی پایان‌نامه خود را در مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ با موفقیت به پایان رسانده‌اند، توضیح داد: نتایج تحقیقات مرکز تاکنون به صورت ۲۰ مقاله در نشریات معتبر خارجی و داخلی و کنفرانس‌های علمی به چاپ رسیده است.

لزوم حمایت از مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲

وی تبیین کرد: با توجه به قرارگرفتن دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر در قطب صنایع پتروشیمی ایران و خاورمیانه، لزوم حمایت‌های بیشتر این صنایع از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی بیشتر احساس می‌شود و متأسفانه همچنان مشکل ارتباط صنعت با دانشگاه وجود داشته و امیدوارم این مشکل رفع شود.

مسئول مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر بیان کرد: بیشتر تحقیقاتی که در این مرکز انجام شده مربوط به پایان‌نامه‌های دانشجویی و طرح‌های پژوهشی استادان است.

راعی ابراز امیدواری کرد که با حمایت صنایع مختلف به‌خصوص صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه نتایج به‌دست آمده از مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ کاربردی و صنعتی شده و در راستای کاهش وابستگی صنایع به خارج از کشور گام بلندی برداشته شود و این انتظار در واقع تحقق شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» است.

وی محور فعالیت مرکز تحقیقات پدیده‌های انتقال ۲ دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر را در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی عنوان کرد.

انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/

انتهای خبر/10828/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار