23 April-2024 الثلاثاء - 15 شوال 1445 سه شنبه - 4 اردیبهشت 1403 14:0 (GMT) 14:0 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
دانشگاه‌ها باید در راستای نیازهای کشور فعالیت کنند
چهارشنبه 5 آبان ساعت 15:27
دانشگاه‌ها باید در راستای نیازهای کشور فعالیت کنند
کاربردی شدن تحقیقات مستلزم درک اهمیت صنایع و وزارت‌خانه‌ها از سوی دانشگاه‌ها و فعالیت در راستای نیازهای کشور است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در یادداشتی نوشت: در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اساتید و اعضای هیئت‌های علمی، فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی مختلفی در زمینه رشته و گرایش تخصصی خود انجام می‌دهند که عمده آن‌ها متکی به پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و پروپوزال‌های دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و کارهای آزمایشگاهی آن‌ها است.

کاربردی شدن تحقیقات مستلزم درک اهمیت صنایع مختلف و وزارت‌خانه‌ها از سوی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و فعالیت در راستای نیازهای کشور است. در چند سال اخیر ارتباطات دانشگاه‌ها با صنایع توسعه پیدا کرده و برروی موضوعاتی تمرکز شده که نیاز جامعه بوده است.

یکی از راه‌های بهبود ارتباط صنعت و دانشگاه که می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی کشور شود سامان‌دهی نیازها و اولویت‌های پژوهشی صنایع مختلف، شرکت‌ها و همچنین آگاه کردن جامعه دانشگاهی از این نیازها است.

پیش روی مقالات بنیادی به سمت تحقیقات کاربردی با اقدامات خوبی آغاز شده است. فرصت‌های مطالعاتی اساتید و اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها که در طول ۶ ماه تا یکسال انجام شده با آگاه‌سازی و آشنایی آن‌ها با سازمان‌های مربوطه همراه است و ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی را در این راستا پیش خواهند برد.

پیش از این شاخص اصلی در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبتنی بر تعداد مقالات منتشر شده بود اما در چند سال اخیر تعداد و مبلغ قراردادها، اشتغال فارغ‌التحصیلان و برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی برای تعامل جامعه و دانشگاه‌ها، حائز اهمیت شده است.

باید اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را که در حوزه انجام تحقیقات کاربردی فعالیت دارند تشویق کرده تا از کار مهم آن‌ها حمایت شود. در سال ۱۳۹۹ با هدف الگوسازی، اعضای هیئت‌علمی برتر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی که فعالیت‌هایی در راستای نیازهای کشور داشتند ملاک قرار داده و از آن‌ها تقدیر شده است.

یکی از دغدغه‌های موجود در جامعه بحث رکود اقتصادی، کمبود امکانات و تجهیزات مورد نیاز است. با این وجود پژوهش‌های عمرانی، توسعه‌ای و صنعتی با محدودیت‌هایی روبه‌رو شد و متعاقب آن حلقه‌های آموزشی نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

امید است دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی با جدیت بیشتری بر روی انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود تمرکز کنند لذا با محدودیت‌هایی که در کشور وجود دارد باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در امور پژوهشی و تحقیقاتی انجام شود تا با ایجاد راه‌های جدید به توسعه اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال‌زایی کمک شود و مقالات بنیادی بلااستفاده کاربردی شوند.

بحث دیگر در مورد پایش و اشتغال فارغ‌التحصیلان در راستای کارآفرینی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است که به عنوان مقوله مهمی از ۳ سال اخیر مطرح و در حال انجام است. دانشگاه‌ها باید با فارغ‌التحصیلان ارتباط مستمر داشته باشند تا بدانند مهارت آن‌ها در ارتباط با صنایع و بازار کار تا چه میزان موثر بوده و در چه صنعتی مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/

انتهای خبر/10881/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار