20 April-2024 السبت - 12 شوال 1445 شنبه - 1 اردیبهشت 1403 14:50 (GMT) 14:50 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
باید میان سرمایه‌های اجتماعی و طبیعی در بخش آب تعادل ایجاد کنیم
شنبه 6 آذر ساعت 21:19
باید میان سرمایه‌های اجتماعی و طبیعی در بخش آب تعادل ایجاد کنیم
رئیس مرکز تحقیقات پژوهش آب‌گستر در وزارت علوم رویکردِ پروژه‌های داخلی را بر مبنای رشد و عمران و بی‌توجه به ظرفیتِ اکولوژیکی دانست و گفت: در این صورت حکمرانی ناپایدار خواهد شد و برای تغییر جدی در این مسئله، در وهله اول باید میان سرمایه‌های اجتماعی، طبیعی و انسانی در بخش آب تعادل ایجاد کنیم.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، هدایت فهمی، رئیس مرکز تحقیقات پژوهش آب‌گستر وزارت علوم، ایران را ذاتاً کشوری خشک و نیمه‌خشک توصیف و بروز خشکسالی در کنار سیل‌های مخرب ویژگی طبیعی کشورمان برشمرد.

وی درعین‌حال رویکردِ پروژه‌های داخلی را بر مبنای رشد و عمران و بی‌توجه به ظرفیتِ اکولوژیکی دانست و افزود: در این صورت حکمرانی ناپایدار خواهد شد و برای تغییر جدی در این مسئله، در وهله اول باید میان سرمایه‌های اجتماعی، طبیعی و انسانی در بخش آب تعادل ایجاد کنیم.

فهمی همچنین مصارف آب در کشور را بیش از نُرم جهانی تخمین زد و گفت: هم اینک در حال مصرف 86درصد منابع تجدیدپذیر آب هستیم که این میزان در دنیا تا 40 درصد قابل‌قبول است و از 40 تا 60 درصد، تنش آبی و بالاتر از آن بحران آبی تلقی می‌شود.

وی کاهش مصرف آب کشور از منابع تجدیدپذیر را یک ضرورت دانست و افزود: در سال‌های گذشته هشدار کارشناسان به‌صورت وسیع منعکس شده است ولی هنوز کاری انجام نشده است.

فهمی درعین‌حال همه تقصیرها را بر گردن تغییر اقلیم ندانست و تصریح کرد: انفعال دولت‌ها در 50 سال اخیر، موجب کوتاهی در اجرای برنامه جامع خشکسالی و سیل در کشور شده است.

این کارشناس حوزه آب افزود: دولت‌ها معمولاً منتظرند در کشور پدیده‌ای رخ دهد و پس از حادثه در نقش مدیریت بحران حاضر می‌شوند؛ درحالی‌که مدیریت باید مبتنی بر "خطرپذیری و ریسک" باشد و قبل از وقوع حادثه، برای هر سناریویی یک راه‌حل داشته باشیم.

فهمی در پایان یادآور شد: هیچ برنامه کوتاه‌مدتی بدون مشارکت مردم، قابل مدیریت نیست. باید از آن‌ها دلجویی کرد تا وارد صحنة مشارکتِ سرزمینی شوند؛ چراکه هرگونه برخورد خشن با آن‌ها نتیجه عکس می‌دهد.

انتهای پیام/

انتهای خبر/11279/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار