19 April-2024 الجمعة - 11 شوال 1445 جمعه - 31 فروردین 1403 22:47 (GMT) 22:47 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس | رشته‌ها و امکانات
یکشنبه 7 آذر ساعت 2:55
دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس | رشته‌ها و امکانات
دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس با ۴ هزار و ۲۸۹ دانشجو در ۱۳۶ رشته مقاطع تحصیلی دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی در شمال کشور فعال است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس آبان ۱۳۶۵ با پنج رشته فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون بالاترین درجه را در منطقه سه دانشگاه آزاد اسلامی دارد و به‌عنوان واحد جامع شناخته می‌شود. این واحد دانشگاهی اکنون دارای ۴ هزار و ۲۸۹ دانشجو در ۱۳۶ رشته در مقاطع تحصیلی دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی بوده و ۲۱۳ عضو هیئت‌ علمی تمام‌وقت که قریب به‌اتفاق دارای مدرک دکتری هستند، آموزش دانشجویان را به عهده‌ دارند.

معاونت‌های دانشگاه آزاد چالوس

معاونت اداری و مالی؛ بررسی و انجام امور مالی، تقسیط شهریه، تأیید گواهی‌های مالی دانشجویی، تأیید مالی تسویه‌حساب‌های نهایی دانشجویی، تکمیل مراحل ثبت‌ نام دانشجویان ازجمله فعالیت‌های حوزه معاونت اداری مالی است.

معاونت آموزشی؛ اهم وظایف حوزه معاونت آموزشی اجرای سیاست‌های مصوب و بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و اجرای مقررات آموزشی و آیین‌نامه‌های مورد نیاز، گسترش کیفی و کمی فعالیت‌های آموزشی و نظارت بر حسن اجرای فعالیت‌های آموزشی دانشکده‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه برای ایجاد هماهنگی، وحدت‌رویه از بدو ورود دانشجو تا فارغ‌التحصیلی اوست.


بیشتر بخوانید:

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه | رشته‌ها، امکانات، دانشکده‌ها


معاونت فرهنگی‌ دانشجویی؛ یکی از مهم‌ترین رسالت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی، زمینه‌سازی برای فعالیت جمعی و مشارکت گروهی دانشجویان با علایق دینی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، رسانه‌ای و هنری است؛ به همین منظور این حوزه کانون‌های فعالی را طبق درخواست دانشجویان راه‌اندازی و فعال کرده است؛ بنابراین از دانشجویان علاقه‌مند برای عضویت در کانون‌های دانشجویی دعوت می‌کند.

کانون‌های فرهنگی فعال در دانشگاه آزاد چالوس:

کانون‌های کتاب و اندیشه، هلال‌احمر، تئاتر، عفاف و حجاب، معرفت رضوی، شعر و ادب، مهارت‌های زندگی، کارآفرینی(ترجمه متون انگلیسی) و رسانه و فضای مجازی از کانون‌های فعال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس هستند.

مرکز مشاوره امین

مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس با استفاده از استادان متخصص با گرایش مختلف روانشناسی، جامعه‌شناسی، الهیات (مذهبی) مشاوره تحصیلی، حقوق، کارآفرینی و ... فعال است و از ساعات حضور همکاران، مرکز از ساعت هشت تا ۱۶ آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای در زمینه‌های متعدد و جدید نظیر کسب‌وکار مشاوره‌های حقوقی به دانشجویان است.

امکانات مطلوب مرکز مشاوره امین واحد دانشگاهی قوچان، محیطی امن برای حضور دانشجویان و مراجعان برای دریافت مشاوره‌های حضوری فراهم آورده؛ البته در شرایط استثنایی کرونایی فعالیت‌ها در ایام تعطیلات به‌صورت مجازی و تلفنی طبق جدول زمان‌بندی خدمات مشاوره ارائه‌شده است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس | رشته‌ها و امکانات

این مرکز در ایام آغازین سال تحصیلی جدید با چاپ و نشر بروشورهای رنگی به معرفی مرکز و فعالیت‌های آن میان دانشجویان جدید اقدام کرده و از اسفند ۱۳۹۸ با ابلاغ دستورالعمل تشکیل گروه‌های همیاران مشاور از ظرفیت دانشجویان رشته روان‌شناسی برای بازنشر پیام‌های مرکز استفاده می‌کند.

مرکز مشاوره امین با ایجاد تعامل مطلوب با دانشکده‌های مختلف، بخش حراست و... با همکاری در رسیدگی مسئولانه و محرمانه به مشکلات دانشجویان معرفی‌شده در کوتاه‌ترین زمان نسبت به برگزاری جلسات مشاوره و اعلام نظر کارشناسی خود به‌صورت محرمانه به مسئول دانشکده یا قسمت‌های ذی‌ربط، برای اتخاذ هرگونه تصمیم مقتضی اقدام می‌کند.

فعالیت‌های مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس متناسب با مقتضیات هر زمان است. برای مثال با آغاز امتحانات با بارگذاری ویس‌های همکاران مرکز در کانال روابط عمومی و سایت دانشگاه با محتوای راه‌های کنترل اضطراب و یا با نشر ویژه‌نامه مخصوص امتحانات سعی در کاهش میزان استرس دانشجویان در ایام امتحانات می‌کند.

مرکز مشاوره امین در ایام تعطیلات کرونایی و حتی در مواجهه با موضوع آموزش برخط و مجازی که طیف گسترده‌ای از دانشجویان را با چالش جدید آموزشی مواجه کرد با نشر وِیژه‌نامه‌های متعدد، وویس‌های متنوع همکاران متخصص و بروشور به شکل مجازی در کانال و سایت مرکز مشاوره دانشگاه به ایجاد آرامش میان دانشجویان و ارتقای سطح بهداشت روانی آنان اقدام کرده است.

دانشکده‌های دانشگاه آزاد چالوس

دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوش؛ رشته‌های دکتری علوم سیاسی-اندیشه سیاسی، کارشناسی ارشد حقوق عمومی، کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی، کارشناسی ارشد حقوق مالی- اقتصادی، کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل، کارشناسی ارشد علوم‌سیاسی-روابط بین‌الملل، کارشناسی ارشد علوم سیاسی- مطالعات منطقه‌ای، کارشناسی ارشد فقه و مبانی اسلامی، کارشناسی ارشد ادبیات عرب، کارشناسی حقوق قضائی، کارشناسی علوم‌سیاسی و کارشناسی فقه و حقوق اسلامی را تحت پوشش خود دارد و دانشجویان در این رشته‌ها در حال علم‌آموزی هستند.

دانشکده کشاورزی؛ در این دانشکده رشته‌های زراعت و اصلاح نباتات، تولیدات گیاهی، گیاه‌پزشکی، صنایع غذایی، علوم دامی، دامپزشکی، فضای سبز، صنایع چوب و کاغذ و جنگلداری به دانشجویان آموزش داده می‌شود.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس | رشته‌ها و امکانات

دانشکده پرستاری و مامایی؛ گروه پرستاری، گروه مامایی، گروه علوم آزمایشگاهی و میکروبیولوژی نیز ازجمله رشته‌هایی است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس آموزش داده می‌شود.

دانشکده مدیریت و حسابداری؛ رشته‌های حسابداری –کاردانی پیوسته، حسابداری -کارشناسی پیوسته، حسابداری -کارشناسی ناپیوسته، مدیریت دولتی – کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی- گرایش تحول، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی- گرایش بودجه و مالیه عمومی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی- گرایش توسعه منابع انسانی، کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی- کسب‌وکار جدید، کارشناسی ارشد پژوهش اجتماعی، کارشناسی ارشد حسابداری و کارشناسی ارشد حسابرسی نیز از دیگر رشته‌های این واحد دانشگاهی است.

دکتری مدیریت دولتی- گرایش رفتار سازمانی، دکتری کارآفرینی، دکتری کارآفرینی- گرایش آموزش عالی و دکتری حسابداری ازجمله رشته‌هایی است که در این دانشگاه دانشجو می‌پذیرد.

دانشکده زبان و ادبیات فارسی از دیگر دانشکده‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس است، این دانشکده در رشته‌های ادبیات فارسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، علوم تربیتی و روانشناسی، آموزش ابتدایی کاردانی و کارشناسی باستان‌شناسی کارشناسی، جغرافیا کارشناسی و کارشناسی ارشد، تربیت‌بدنی کاردانی، زبان انگلیسی کاردانی و کارشناسی و زبان‌شناسی در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد.

گروه فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس ازجمله گروه‌هایی است که با پذیرش دانشجو توانسته خدمات قابل‌توجهی به دانشجویان ارائه کند. مهندسی معماری، معماری داخلی، مهندسی عمران-سازه از رشته‌های گروه فنی و مهندسی این دانشگاه است.

مدیریت پژوهش و فناوری

دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس | رشته‌ها و امکانات

مدیریت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس مسئول امور پژوهشی و تحقیقات دانشگاه است، این حوزه وظیفه نظارت بر فعالیت‌های پژوهشی و تأمین بودجه‌های مربوطه را داراست، این فعالیت‌ها به‌طورکلی شامل بخش‌های امور پژوهشی، روابط بین‌الملل و ارتباط با صنعت و امورمالی، دفتر فناوری اطلاعات، کتابخانه، دفتر مجله، انتشارات و همایش‌هاست.

بر اساس تحلیل‌های انجام‌شده، این مرکز تاکنون ۳ هزار ۹۲۳ مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی منتشر کرده است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس صاحب‌امتیاز و ناشر سه مجله تخصصی است و تاکنون همایش‌های علمی پژوهشی متعددی توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس برگزارشده است.

علاوه بر این تاکنون ۳۲۰ مقاله معتبر بین‌المللی نیز از این مرکز استخراج‌شده است، سال ۱۴۰۰ پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس بیشترین مقالات خود را با کلیدواژه‌های «COGNITIVE EMOTION REGULATION STRATEGIES» و «MARITAL CONFLICT» منتشر کرده‌اند.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس تاکنون ۳ هزار و ۹۲۳ مقاله در همایش‌ها و نشریات داخلی منتشر کرده که از این تعداد ۲۶۰ مقاله ژورنالی و ۳ هزار و ۶۶۳ مقاله کنفرانسی است.

فعالیت‌های عمده بخش روابط بین‌الملل این دانشگاه شامل استفاده از متخصصان ایرانی خارج از کشور؛ شرکت در مجامع علمی، بورسیه دانشجویان و استادان هیئت‌ علمی، فرصت‌های مطالعاتی و استفاده از خدمات علمی متخصصان خارجی است، بخش ارتباط با صنعت نیز شامل فعالیت‌های بازدیدهای علمی، دوره‌های آموزشی، طرح‌های صنعتی، کارآموزی، برگزاری مجامع علمی، شرکت و برگزاری نمایشگاه‌هاست.

امور پژوهشی مدیریت پژوهشی

این بخش وظیفه مدیریت و خدمات‌رسانی به بخش‌های پژوهشی دانشگاه مانند طرح‌های پژوهشی مستقل، پروژه‌های تحصیلات تکمیلی، کتاب و مقاله، انجام آنالیزهای آماری و تهیه گزارش‌های موردنیاز، آزمایشگاها را به عهده دارد.

آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها

توسعه کیفیت و ایجاد زیرساخت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی با رعایت استانداردسازی محیط‌های آزمایشگاهی، امکان‌سنجی و تعیین کمبودهای تجهیزات آزمایشگاهی مبتنی بر رشته‌های موجود، ارتقای ایمنی استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی، افزایش میزان مهارت مسئولان آزمایشگاه و بهره‌برداری از تجهیزات آزمایشگاهی و ایجاد مجتمع‌های آزمایشگاهی آموزشی و تحقیقاتی از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس در حوزه آزمایشگاهی است.

کتابخانه‌ها

دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس | رشته‌ها و امکانات

تأمین منابع آموزشی و تحقیقاتی برای اعضای هیئت‌ علمی، دانشجویان و آماده‌سازی و ارائه آنان در کتابخانه‌های تخصصی دانشکده‌ها با رعایت استانداردهای تعریف‌شده درمورد نسبت کتاب به دانشجو و سرانه فضای مطالعه و دسترسی به کتابخانه دیجیتالی خدمات دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس در این زمینه است.

دفتر فناوری اطلاعات

تجهیز بخش‌های مختلف به رایانه‌های پیشرفته، افزایش تعداد وب سرورهای آموزشی، تجهیز شبکه سوئیچینگ، تجهیز دستگاه‌های رزرو ژتون، تجهیز سیستم‌های تکنولوژی آموزشی، تکمیل و ارسال به‌موقع گزارش‌های آماری، ایجاد سایت‌های جدید کامپیوتری مجهز به تجهیزات پیشرفته، طراحی و به‌روزرسانی وب‌سایت اصلی دانشگاه، تخصیص پست الکترونیکی به استادان، سرویس‌دهی به دانشجو در انتخاب واحد اینترنتی و اینترانتی، کتابخانه دیجیتال به استادان و دانشجویان ازجمله خدمات این واحد دانشگاهی است.

مرکز رشد واحدهای فناور

بسترسازی در راستای ایجاد فرصت‏‎های شغلی به‌منظور جذب کارآفرینان و دانش‌آموختگان دانشگاهی، توسعه فناوری‌های پیشرفته، ایجاد فضای مناسب برای تجاری کردن دستاوردهای تحقیقاتی و فناورانه، حمایت از ایجاد و توسعه کارآفرینی و تحقق نوآوری‌های فناورانه، کمک به رونق اقتصاد محلی و ملی مبتنی بر دانش و فناوری‌های پیشرفته ازجمله فعالیت‌های مرکز رشد است.

تخصیص فضا و امکانات برای گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش‌بنیان فعال درزمینهٔ فناوری‌های پیشرفته، جلوگیری از مهاجرت متخصصان و فارغ‏‎التحصیلان استان به استان‏‌های هم‌جوار و یا خارج از کشور، کمک در جذب دانشجویان خلاق و فارغ‎‌التحصیلان دارای ایده‎‏های نوین و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان از دیگر فعالیت‌های مرکز رشد واحد چالوس است.

ایجاد شرکت‏‎های دانش‌بنیان کوچک و تخصصی با امکان رقابت در بازارهای داخلی و جهانی، ایجاد ارتباط میان شرکت‎‏ها و مراکز علمی و تحقیقاتی سایر استان‏‎های کشور، آموزش نیروی متخصص با نگاه نیاز بازار صنعت، ایجاد امکان استفاده از تکنولوژی و دانش روز، تولید و توسعه محصولات و فرآیندهای فناوری قابل‌عرضه به بازار، جذب سرمایه تحقیقات مراکز اداری و صنعتی استان، ایجاد ارزش‌افزوده برای تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه‏‎ها و مراکز تحقیقاتی موجود در استان از فعالیت‌هایی است که در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس انجام می‌شود.

سرای نوآوری گردشگری ایران (سنگا)

دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس | رشته‌ها و امکانات

آذر ۱۳۹۸ نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و نوآورانه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان مازندران در واحد چالوس با حضور وزیر وقت علوم و دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد.

در این مراسم با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای چالوس و توانمندی‌های انسانی و امکاناتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس و نظام موضوعات و آیین‌نامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی که در حال نهایی شدن بود، تأکید بر آن شد که این واحد دانشگاهی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه غرب مازندران به‌صورت تخصصی درزمینهٔ گردشگری فعالیت نوآورانه خود را دنبال کند.

اصلی‌ترین هدف دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس از راه‌اندازی سرای نوآوری گردشگری ایران، حل‌مسئله صنعت و صاحبان صنایع گردشگری است که با توجه به ظرفیت‌های زیادی که شمال کشور در حوزه گردشگری دارد؛ اما متأسفانه هنوز بهره‌برداری کافی و درستی از این صنعت نشده و در نظر دارد سنگا(سرای نوآوری گردشگری ایران) به‌عنوان حلقه مفقوده میان دانشگاه و صنعت گردشگری با ایجاد بستری مناسب برای گردهم آمدن صاحبان ایده، صاحبان سرمایه و صاحبان دانش در خدمت اقتصاد و توسعه منطقه باشد.

فعالیت سرای نوآوری گردشگری ایران در ۵ حوزه

حوزه گردشگری:
یکی از مهم‌ترین عوامل در راه‌اندازی و ادامه فعالیت سَنگا مشخص کردن حوزه‌های گردشگری به‌عنوان فعالیت در این سراست که بر اساس قابلیت‌های منطقه و ترکیبی از دسته‌بندی‌های موجود، ۱۵ حوزه گردشگری برای سَنگا مشخص شد.

آموزش گردشگری:

سَنگا با اتکا به نیروهای متخصص خود و منطقه در راستای توان‌افزایی و مهارت‌افزایی دوره‌های آموزشی متنوعی در دو قالب دوره‌های الزامی که توسط سازمان‌های مربوط برای اخذ مجوزهای گوناگون آن را الزامی کرده‌اند و دوره‌های اختیاری که نیازسنجی و تولید محتوا برگزار می‌کند.

خدمات گردشگری:

سَنگا در نظر دارد خود را به‌عنوان پیشرو در ایده‌پردازی، راه‌اندازی و توسعه خدمات گردشگری در حاشیه دریای خزر در سطح ملی و بین‌المللی مطرح کند؛ بنابراین به‌عنوان نخستین طرح در قسمت خدمات گردشگری طرح چالوس «اسمارت» که شرح آن در این طرح توجیهی آمده است، ارائه دهد.

تولیدات گردشگری:

سَنگا در بخش تولیدات خود در دو حوزه کلی اقدام می‌کند: تولیدات فناور، تولیدات غیرفناور که در این طرح توجیهی برخی از ایده‌های بخش تولیدی سنَگا ارائه شده است.

شتاب‌دهنده گردشگری کاسپین:

سَنگا با حمایت‌های مادی و معنوی خود به‌دنبال تسریع موفقیت و پیشرفت شرکت‌های نوپا در صنعت گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی به‌ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را دارد که در این طرح توجیهی با تشریح این موضوع برخی از اقدامات پیشنهادی در این شتاب‌دهنده ارائه‌شده است.

معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی سما

معاونت سمای دانشگاه آزد اسلامی چالوس سال ۱۳۷۳-۱۳۷۲ با سرپرستی مرحوم حسین‌زاده در مقطع پیش‌دانشگاهی شروع به فعالیت کرد و در مقطع کاردانی پیوسته در رشته‌های تربیت‌بدنی، معماری، حسابداری، مکانیک خودرو، الکتروتکنیک، نرم‌افزارکامپیوتر، کودک‌یاری (تربیت‌کودک)، عمران، کاردانی فنی جوشکاری، نگهداری ماشین‌های الکترونیکی، صنایع چوب و مبلمان دانشجو تربیت می‌کند.

معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس در مقطع کارشناسی ناپیوسته در رشته تربیت‌بدنی، معماری، حسابداری، مکانیک خودرو، الکتروتکنیک، نرم‌افزارکامپیوتر و عمران نیز در حال تربیت دانشجوست.

در بخش مدارس نیز این دانشگاه دارای ابتدایی پسرانه، ابتدایی دخترانه، متوسطه نخست پسرانه، متوسطه نخست دخترانه، متوسطه دوم پسرانه، متوسطه دوم دخترانه در حال ارائه خدمت به دانش‌آموزان در چالوس است.

مدرسه عالی مهارتی دانشگاه آزاد چالوس

مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری با اهدافی ازجمله تنظیم رابطه متقابل تحصیل با اشتغال با تأکید بر ارتقای مهارت‌های عمومی، حرفه‌ای و فناوری پایه، افزایش سطح کارآمادگی افراد برای ورود به بازار کار و اشتغال، شناخت کسب‌وکارهای نوین و گسترش دانش‌های مهارتی موردنیاز آن، توسعه و تقویت کاربرد فناوری‌های نوین در حوزه‌های مهارتی به‌ویژه حوزه گردشگری با مجوز شماره ۲۵/۱۰۰/۶۷۵ مورخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ دانشگاه آزاد شروع به فعالیت مقدماتی کرد و اکنون مشغول فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم است.

بر اساس شیوه‌نامه برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت دوره‌های راهنمایان ایران‌گردی و جهانگردی، مدیریت دفاتر خدمات گردشگری، دوره راهنمایان طبیعت‌گردی اکوتوریسم، دوره راهنمایان زمین گردشی ژئوتوریسم، دوره‌های مدیریت و عمومی هتل برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/

انتهای خبر/11309/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار