19 April-2024 الجمعة - 11 شوال 1445 جمعه - 31 فروردین 1403 2:9 (GMT) 2:9 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
آیا واکسن‌های رایج در برابر سویه جدید کرونا کارایی دارند؟
سه شنبه 16 آذر ساعت 23:23
آیا واکسن‌های رایج در برابر سویه جدید کرونا کارایی دارند؟
در روزهای اخیر شماری از رسانه‌ها و نشریاتی از قبیل یورونیوز، نیویورک‌تایمز و فورچون به سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون پرداخته؛ و پرسیده‌اند که آیا واکسن‌ها و داروهای رایج قادر به توقف سویه جدید کووید 19 خواهند شد؟!

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، در پاسخ این پرسش؛ مجله فورچون به تلاش‌ها و رقابت‌های دانشمندان برای یافتن احتمال و میزان کارایی واکسن‌های موجود اشاره کرده و مدعی شده که به احتمال زیاد، حتی در صورت عدم کارایی واکسن‌های فعلی، قرص‌های کرونا قادر به ایجاد اختلال در زنجیره انتشار و انتقال سویه اومیکرون خواهند بود؛ نیویورک تایمز با «فرانکشتاینی» نامیدن ترکیب و جهش‌های نگران‌کننده سویه جدید کرونا از احتمال استمرار آسیب‌پذیری این نوع در مقابل واکسن‌های فعلی نوشته؛ و یورونیوز هم کارایی تک تک واکسن‌های موجود در مقابل کرونای اومیکرون را به بررسی نشسته است…

بعد از اشاره به «نگرانی‌های دانشمندان درباره احتمال مقاومت سویه موسوم به اومیکرون در برابر واکسن‌های موجود»؛ به آنالیز داده‌های انستیتوی ملی بیماری‌های مسری در آفریقای جنوبی پرداخته که حکایت از «احتمال چیرگی سویه اومیکرون بر ایمنی ایجاد شده از طریق واکسن‌های کووید ۱۹» می‌کند. کارشناسان این نشریه اما با این حال بر این موضوع تاکید دارند که «واکسن‌های موجود همچنان از افراد در برابر مرگ و البته ابتلا به نوع حاد بیماری محافظت می‌کنند».

این گزارش که به بررسی واکنش‌ واکسن‌های مختلف به شیوع سویه اومیکرون پرداخته؛ با اشاره به صحبت‌های استفان بانسل، مدیر شرکت داروسازی مدرنا آغاز می‌شود که هشدار داده واکسن‌ها احتمالا تاثیر چندان زیادی بر سویه اومیکرون نخواهند داشت. مدیر شرکت مدرنا البته در کنار هشداری که داده، از احتمال ارائه واکسن جدید این شرکت تا ماه مارس (اسفند) خبر داده که منطبق با سویه اومیکرون تولید خواهد شد.

دیگر شرکت حاضر در گزارش یورونیوز شرکت داروسازی «جانسون اند جانسون» است که خبر از بررسی‌ها و پژوهش‌های مختلف درباره تاثیر پادتن‌ها بر سویه اومیکرون داده و در ادامه نیز وعده داده که به زودی واکسن جدید و خاص این شرکت که بر سویه اومیکرون تاثیرگذار خواهد بود، تولید خواهد شد. «جانسون اند جانسون» هم‌چنین گفته که واکسن این شرکت در برابر سویه‌های دیگر کرونا ایجاد مصونیت می‌کند.

آسترازنکا نیز ضمن اعلام خبر پژوهش‌ها و بررسی‌های مختلف کارشناسان این شرکت در مورد تاثیرگذاری واکسن آسترازنکا بر سویه اومیکرون؛ وعده تولید واکسن مخصوص اومیکرون، از چهار تا شش ماه دیگر را داده است.

شرکت بیون-تک و مدیر عامل‌اش اوغور شاهین، اما، با صراحت و قطعیت از مصونیت کامل افراد واکسینه‌شده توسط واکسن فایزر در برابر سویه اومیکرون گفته است. دانشمندان نیز هم‌زمان در این راستا در حال بررسی‌ میزان ایجاد مصونیت توسط پادتن‌های موجود در بدن افراد واکسینه‌شده با واکسن‌های فایزر-بیون‌تک در برابر سویه اومیکرون هستند.

شرکت داروسازی مرک هم در این میان خبر از عملکرد موفق داروی مولنوپیراویر در برابر سویه‌های جدید ویروس کرونا داده است. مانند شرکت داروسازی گیلیاد- که این نیز اعلام کرده که داروی رمدسیویر در برابر اومیکرون کارایی خواهد داشت.

شرکت نوواواکس هم ضمن اعلام آغاز روند تولید واکسن مخصوص اومیکرون از ژانویه 2022، از آزمایش و بررسی واکسن فعلی‌اش در برابر سویه جدید کرونا نیز خبر داده است.

در مورد واکسن‌های مناقشه‌برانگیز؛ اما باید از ابراز اطمینان سازندگان واکسن اسپوتنیک مبنی بر تاثیرگذاری واکسن «اسپوتنیک وی» و «اسپوتنیک لایت» گفت و البته از اعلام آمادگی شرکت چینی سینوواک برای تولید واکسنی ویژه برای سویه اومیکرون. سینوفارم اما تاکنون درباره سویه اومیکرون و کارایی واکسن‌های خود در برابر این نوع جدید کرونا واکنش نشان نداده است.

اثربخشی قرص‌های درمان کرونا

به گزارش مجله فورچون؛ داروسازان حتی اگر درباره توان محافظتی واکسن‌های کووید 19 در برابر سویه جدید کرونا تردید داشته باشند، اما نسبت به تاثیر مثبت داروهای ضدویروسی نوظهور در مبارزه با کرونای نوع اومیکرون اطمینان دارند.

آلبرت بورلا، مدیر عامل فایزر در این زمینه با «سطح بسیار بالایی از اطمینان» گفته که «قرص ضد ویروسی فایزر تحت تاثیر ویروس اومیکرون قرار نخواهد گرفت». در حقیقت قرص فایزر که «پکس‌لوید» نام دارد، در آزمایش‌های بالینی باعث کاهش 89 درصدی در آمار مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان در میان بیماران کووید ۱۹ شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا اما هنوز با درخواست فایزر برای صدور مجوز استفاده اضطراری از این دارو موافقت نکرده و همچنان در حال بررسی این موضوع است.

غول دارویی مرک نیز درباره قرص ضد ویروسی‌اش مولنوپیراویر گفته که انتظار دارد این دارو خطر مرگ و میر و بستری شدن در بیمارستان را تا 30 درصد در برابر انواع مختلف کووید-۱۹ از جمله سویه اومیکرون کاهش دهد. در این میان شرکت مرک نیز سازمان غذا و دارو را برای صدور مجوز استفاده اضطراری از مولنوپیراویر زیر فشار قرار داده و البته این سازمان هم قرار است تصمیم نهایی خود در مورد تایید این دارو را تا اواخر این ماه گرفته و به طور رسمی اعلام کند.

کارشناسان دارویی و پزشکی در یکی دو روز اخیر، یعنی پس از گفتگوی بحث‌انگیز آلبرت بورلا با شبکه سی‌ان‌بی‌سی، اعتماد صد درصدی مدیر شرکت فایزر به قرص‌های ضدویروس فایزر و البته ابراز تردید او در مورد کارایی واکسن‌های این شرکت در برابر سویه جدید کرونا را تناقض‌آمیز و پارادوکسیکال عنوان کرده‌اند. او می‌گوید: «فکر می‌کنم هنوز نتیجه قطعی در این زمینه به دست نیامده و کسی هنوز نمی‌داند که آیا واقعاً واکسن‌ها در برابر سویه اومیکرون کرونا کارایی و قدرت محافظتی خاصی دارند یا نه». به هر حال واکسن فایزر به عنوان یکی از محبوب‌ترین و البته پراستفاده‌ترین واکسن‌ها در جهان تاکنون نقش مهم و زیادی در محدود کردن انتقال کرونا و حتی نوع دلتای این بیماری و جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر نشان داده؛ اما با این حال در مورد کارایی آن در مقابل اومیکرون تردیدهای زیادی وجود دارد!

استفان بانسل، مدیر شرکت مدرنا نیز می‌گوید که فکر می‌کند اثربخشی واکسن مدرنا در برابر اومیکرون در قیاس با نوع دلتا «کاهش آشکاری» داشته باشد.

کرونای دلتا یا اومیکرون؟ کدام خطرناک‌تر است؟!

نیویورک‌تایمز در پاسخ این پرسش نوشته که بعد از گذشت حدود یک هفته یا ده روز از کشف سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون، در حالی که دانشمندان در تلاش برای درک بهتر پیامدهای ابتلا به این سویه جدید هستند،

بسیاری به دنبال فهم این موضوع هستند که آیا همه‌گیری اومیکرون در قیاس با سویه دلتا شدیدتر و شدت بیماری نیز حادتر خواهد بود؟!

سازمان جهانی بهداشت با «نگران‌کننده‌» خواندن سویه اومیکرون که اول بار در آفریقای جنوبی شناخته شده عملاً حکم به خطرات بیشتر این سویه در قیاس با سویه دلتا داده که در هند یافت شد و البته خیلی زود دنیا را تسخیر کرد. کارشناسان این سازمان گفته‌اند که همراه با پژوهشگران سرتاسر جهان در پی درک بهتر واکنش اومیکرون به واکسن‌های ضدکرونا هستند و البته یافته‌های جدیدشان در این زمینه را طی روزها و هفته‌های آینده منتشر خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز در این زمینه از چند متخصص پزشکی نقل قول کرده که «اومیکرون می‌تواند واکسن‌ها را کم اثر کند». این یعنی که سویه جدید کرونا که از طریق چند جهش کلیدی ویژگی‌های مهمی از سویه‌های قبلی کرونا- موسوم به بتا و گاما- را به ارث برده، آسیب پذیری به مراتب کمتری در برابر واکسن‌ها دارد و این نیز به نوبه خود به این معناست که دنیا برای مقابله با اومیکرون کار دشواری خواهد داشت.

دکتر پیتر هوتز، متخصص واکسن می‌گوید که «برای اظهار نظر دقیق درباره شدت و میزان انتشار این بیماری حداقل دو هفته دیگر زمان لازم است».

این ستاد ویروس‌شناسی مولکولی که در کالج پزشکی بیلور به تدریس میکروبیولوژی نیز مشغول است،

می‌گوید که «گزارش‌های مختلف و حتی متناقضی درباره شدت ابتلا به سویه اومیکرون منتشر شده- که در بعضی از آن‌ها گفته شده این سویه باعث یک بیماری بسیار خفیف خواهد شد و البته برخی دیگر نیز شواهدی از ابتلاهای بسیار شدید در بیمارستان‌های آفریقای جنوبی ارائه داده‌اند».

منبع: شفقنا

انتهای پیام/

انتهای خبر/11334/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار