18 April-2024 الخميس - 10 شوال 1445 پنجشنبه - 30 فروردین 1403 5:10 (GMT) 5:10 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
اجرای کنسرت، کلاف سردرگم این روزهای موسیقی ایران/ کسی از قیمت نهایی بلیت کنسرت‌ها خبر ندارد!
جمعه 19 آذر ساعت 22:59
اجرای کنسرت، کلاف سردرگم این روزهای موسیقی ایران/ کسی از قیمت نهایی بلیت کنسرت‌ها خبر ندارد!

طبق اعلام دفتر موسیقی وزارت ارشاد، سالن‌های کنسرت بعد از ۲۱ ماه بازگشایی می‌شوند، اما هنوز مشخص نیست که قیمت اجراها بعد از دو سال چند درصد گران‌تر شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، یکی از شاخه‌های هنری که در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا، آسیب‌های فراوانی دید، موسیقی بود. یکی از راه‌های اصلی کسب درآمد موزیسین‌ها برگزاری کنسرت است، راهی که در این مدت به طور کامل مسدود شد و جدا از هنرمندانی که مستقیما از این بابت لطمه خوردند، بسیاری از سالن‌داران، برگزارکنندگان و تهیه‌کنندگان آثار موسیقی نیز در این میان متضرر شدند.

برگزاری کنسرت در سال‌های اخیر حرف و حدیث‌های فراوانی در کشور ما داشت، از حواشی اخلاقی و هنریِ برخی کنسرت‌های خوانندگان پاپ گرفته تا موضوع قیمت نجومی بلیت‌های کنسرت که آن را به نوعی از سبد فرهنگی عموم مردم حذف کرده بود و طیف مخاطبانش، صرفا گروه محدودی بودند که سالی چند بار از آن استقبال می‌کردند.

بعد از بازگشایی برخی از سالن‌های کنسرت در جزیره کیش و اجراهای خصوصی توسط خوانندگان پاپ در برخی رستوران‌ها و کافه‌های تهران، از دفتر موسیقی وزارت ارشاد خبر رسید که قرار است طی جلسه‌ای سالن‌داران، برگزارکنندگان کنسرت‌ها و تهیه‌کنندگان آثار، به موضوع راه‌اندازی دوباره کنسرت‌ها پرداخته شود.

این جلسه بالاخره در آبان ماه برگزار شد و خروجی آن این بود که اجراهای کنسرت، با ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها از سر گرفته شود. پروتکل‌های بهداشتی به صورت کاملا جدی رعایت شود و بلیت کنسرت هم فقط به کسانی فروخته شود که در سامانه وزارت بهداشت، نام‌شان به عنوان کسی که هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کردند، به ثبت رسیده باشد. چنین چیزی در نگاه اول، حرکت مثبتی است، اما کمی واکاوی در نتایج این جلسه و حرف و حدیث‌هایی که پس از آن توسط مدیران حاضر در جلسه شکل گرفته، نشان می‌دهد معادله برگزاری کنسرت در دوران پساکرونا، قرار نیست به همین سادگی‌ها حل شود.

ماجرای قیمت بلیت کنسرت، موضوعی بود که به طور شفاف در این چند وقت اخیر به آن پرداخته نشده است. تا پیش از تعطیلی سالن‌های کنسرت، قیمت بلیت بین ۵۰ تا ۳۵۰ هزارتومان بود، (بلیت‌های ارزان‌تر برای اجراهای سنتی و هنرمندان کمتر شناخته شده بود و اکثر خوانندگان مطرح، به سقف این رقم نزدیک بودند) اما با تعطیلی سالن‌ها اوضاع به کل متفاوت شد. حالا سالن‌داران و برگزارکنندگانی که باید تجهیزات به روز شده نور و صدا را در اختیار سالن‌های کنسرت قرار دهند، اعلام کردند که همه چیز نسبت به قبل گران‌تر شده است.

اجرای کنسرت، کلاف سردرگم این روزهای موسیقی ایران/ کسی از قیمت نهایی بلیت کنسرت‌ها خبر ندارد!

رشد قیمت‌ها از ۳۰ درصد تا ۱۰۰ درصد

تجهیزکنندگان سالن‌ها و وسائل فنی و الکترونیکی، (پروداکشن، نور، صدا، ال‌ای‌دی و...) اعلام کردند که باتوجه به رشد قیمت‌ها در این حوزه، خدمات آنها صددرصد افزایش یافته و دیگر نمی‌توان به قیمت سال ۹۸ تجهیزات را اجاره کرد. سالن‌دارها هم مدعی‌اند طبق صنوات هرساله، باید حداقل ۲۵ تا ۳۰ درصد به قیمت اجاره سالن‌ها اضافه شود. این رقم‌های نجومی اوضاع را برای قیمت نهایی بلیت تماشاگران ترسناک می‌کند.

این روزها کنسرت‌هایی که در جزیره کیش برگزار می‌شود، به نوعی گران‌ترین کنسرت‌های کشور است، کنسرت‌هایی که قیمت بلیت‌های برخی از آنها تا ۴۵۰هزار تومان هم می‌رسید. در این شرایط و باتوجه به بالا رفتن هزینه برگزاری کنسرت و اجاره سالن، تهیه‌کننگان آثار و برگزارکنندگان کنسرت‌ها اعلام کردند تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا قیمت اجراها را کنترل کنند و پیشنهاد آنها برای این کنترل، هم قیمت کردن کنسرت‌های تهران و کیش است.

یعنی اگر بتوانند بلیت کنسرت را تا محدوده ۴۵۰ هزار تومان نگه دارند، بُرد کرده‌اند، بردی که طبق اعلام خودشان نهایتا تا پایان سال خواهد بود و قطعا در سال ۱۴۰۱ قیمت‌ها باتوجه به شرایط روز تغییرات محسوسی خواهد داشت. حالا تصور کنید شرایط در این روزها که قرار است سالن‌های کنسرت پس از ۲۱ ماه بازگشایی شود، از چه قرار خواهد بود. زمانی که بلیت‌ها با ارقامی تا سقف ۳۵۰ هزارتومان به فروش می‌رسید، کنسرت رفتن تفریح گرانی برای اکثر مردم بود و حالا این تفریح با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی فاصله‌اش را از کف جامعه بیشتر می‌کند.


بیشتر بخوانید:

ثبت‌نام بخش رقابتی سی‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر آغاز شد

ارزیابی آثار حاضر در جشنواره موسیقی نواحی ۱۴۰۰


اجرای کنسرت، کلاف سردرگم این روزهای موسیقی ایران/ کسی از قیمت نهایی بلیت کنسرت‌ها خبر ندارد!

نامه‌ای که از دفتر موسیقی رسانه‌ای شد

در چنین شرایطی که اوضاع برگزاری کنسرت و حق و حقوق برگزارکنندگان، سالن‌داران و تجهیزکنندگان اجراها به طور شفاف هنوز مشخص نشده، نامه‌ای از دفتر موسیقی وزارت ارشاد به بیرون درز کرده که مالکان پنج سالن اصلی برگزاری کنسرت در تهران آن را نوشته بودند. طبق این نامه مدیران سالن‌های کنسرت وزارت کشور، میلاد نمایشگاه، رویال‌های اسپیناس، ایرانیان و مرکز همایش برج میلاد تهران در این نامه عجیب و غریب خواستار دریافت یک چهارم عایدی فروش بلیت برای آغاز دور جدید کنسرت‌ها در تهران شده‌اند.

با ارسال این نامه توسط سالن‌داران اصلی و رسانه‌ای شدن از سمت دفتر موسیقی، دقیقا مشخص نیست که اوضاع چگونه خواهد شد، آیا تهیه‌کنندگانی که برگزاری کنسرت برایشان سود فراوانی دارد، قبول می‌کنند که بخش عمده‌ای از درآمدشان را به مالکان سالن‌ها بدهند؟ یا شرکت‌های برگزارکننده که اعلام کرده بودند با وجود این شرایط، با سود کم کار می‌کنند و اجازه گران شدن قیمت بلیت‌ها را نمی‌دهند، باز هم با این شرایط جدید کنار می‌آیند و ادعای سالن‌داران را می‌پذیرند؟

موضع مدیران ارشاد و دست‌اندرکاران دفتر موسیقی و خانه موسیقی (به عنوان تشکل صنفی فعال دراین حوزه) نیز جالب توجه خواهد بود. این درخواست سالن‌داران به نوعی چالشی اساسی در مسیر برگزاری کنسرت خواهد بود، چالشی که می‌تواند بازار راکد این حوزه را بیش از گذشته به حاشیه براند و برگزارکنندگان و تهیه‌کنندگان را مجبور کند برای اینکه سهم‌شان از کنسرت‌ها کم نشود، دست به کار شوند و بلیت‌ها را از چیزی که اعلام کرده بودند هم گران‌تر کنند.

اجرای کنسرت، کلاف سردرگم این روزهای موسیقی ایران/ کسی از قیمت نهایی بلیت کنسرت‌ها خبر ندارد!

«یه چیزی می‌شه دیگه»!

برگزاری کنسرت در کشور ما بعد از گذشت بیش از ۲۰ ماه، اتفاق ویژه‌ای در عرصه موسیقی بود که توجهات زیادی را به خود جلب کرد، اما در این میان خبر دیگری هم در زمینه کنسرت بود که در فضای مجازی واکنش‌های زیادی در پی داشت آن هم خبر اجرای کنسرت رضا صادقی در کشور ترکیه. اینکه رضا صادقی بعد از بازگشایی سالن‌های کنسرت در ایران، تصمیم گرفته اولین اجرایش پس از همه‌گیری کرونا را شب کریسمس در استانبول به روی صحنه ببرد، بزرگترین دلیل اعتراضات و ناراحتی‌های طرفداران وطنی این خواننده است.

این روزها در بازار موسیقی ایران به خصوص در زمینه کنسرت، حرف و حدیث‌های فراوانی وجود دارد، حرف و حدیث‌هایی که با نزدیک شدن به آغاز برگزاری اجراها قطعا بیشتر خواهد شد. مسائلی مثل قیمت نهایی اجراها، مدل برگزاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نحوه

بلیط‌فروشی در سالن‌ها، نکاتی است که قطعا در زمان اجرای کنسرت هنرمندان مختلف می‌توان جزئی‌تر و مصداقی‌تر به آنها پرداخت. اما با این وجود سوژه برگزاری کنسرت‌ها بعد از ۲۱ ماه را در هفته آینده و در گفت‌وگو با کارشناسان موسیقی، پیگیری خواهیم کرد.

انتهای خبر/11385/

برچسب ها
پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار