20 April-2024 السبت - 12 شوال 1445 شنبه - 1 اردیبهشت 1403 13:14 (GMT) 13:14 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
رقابت بازار و خودورسازان برای گرانی خودرو/ خودرو همچنان گران می‌شود
یکشنبه 21 آذر ساعت 6:1
رقابت بازار و خودورسازان برای گرانی خودرو/ خودرو همچنان گران می‌شود

پس از کسب مجوز افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان،‌ قیمت خودرو در بازار بار دیگر گران شد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی، صنعت تعاون خبرگزاری آنا، با پایان یافتن مأموریت شورای رقابت، خودروسازان با دست گرفتن سکان، اقدام به افزایش قیمت خودرو کردند،حرکت خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو با مخالف رئیسی همراه شد، دستور رئیس جمهور در خصوص افزایش نیافتن قیمت‌ها و اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش خودرو مصوبه‌ای نداشته، وزارت صمت را مجاب کرد تا مانع از افزایش قیمت خودرو شود. این دستور امیدواری‌های فراوانی در خصوص تعدیل بازار خودرو و اراده وزارت صمت برای مدیریت بازار به وجود آورد اما تجربه قیمت‌گذاری دستوری نشان داد که این اقدامات تنها به شکل مُسکن عمل خواهد کرد و تنها برای مدت کوتاهی می‌تواند مانع سیل تورم در صنعت خودرو شود.


بیشتر بخوانید:

سال آینده قرعه‌کشی برای عرضه خودرو نخواهیم داشت


درنهایت یک ماه پس از مخالفت رئیس جمهور و وزارت صمت این بار خودروسازان توانستند مجوز افزایش قیمت را دریافت کنند.بر این اساس قیمت خودرو به‌طور میانگین بین ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته است، خودروسازان دلیل این افزایش قیمت را مربوط زیان انباشته عنوان کردند.

واکنش بازار به افزایش قیمت خودرو

قیمت سمند ال ایکس پیش از قیمت‌گذاری جدید حدود ۲۴۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شد که پس از افزایش قیمت توسط خودروسازان به ۲۷۵ میلیون تومان رسید این در حالی است که ایران‌خودرو سمند را حدود ۱۸ میلیون تومان افزایش داد، پژو ۲۰۷ اتوماتیک که در دسته خودروهای پرفروش بازار قرار دارد در ماه گذشته حدود ۵۰۰ میلیون تومان دادوستد می‌شد اما قیمت این خودرو در ابتدای هفته به ۵۵۰ میلیون تومان رسید. پژو ۴۰۵ نیز که در رده خودروهای منسوخ شرکت پژو قرار دارد با جهش قیمت به حدود ۳۰۰ میلیون تومان رسید.

محصولات سایپا نیز در مسیر افزایش قیمت

محصولات سایپا از گذشته با قیمت کمتری نسبت به رقیب خود به بازار عرضه می‌شد اما افزایش قیمت جدید محصولات سایپا را نیز دست‌نیافتنی کرده است.پس از افزایش قیمت تیبا در کارخانه، قیمت این خودرو در بازار با جهش مواجه شد و به ۱۸۱ میلیون تومان رسید. کوییک نیز که قرار بود به‌عنوان ارزان‌ترین خودرو سایپا باشد، امروز با جهش قیمت خود را در ردیف خودروهای با قیمت بالا قرار داده است و به ۲۸۵ میلیون تومان رسیده است.

وعده وزیر صمت روی زمین ماند

با گذشت بیش از ۱۰۰روز از آغاز به کار فاطمی امین در وزارت صمت، نوسانات بازار خودرو نشان از عدم موفقیت وزیر صمت برای کنترل بازار دارد.در کنار افزایش قیمت خودرو، دیگر وعده وزیر صمت در خصوص افزایش تیراژ خودرو نیز هنوز راه به‌جایی نبرده است و در تولید خودرو شاهد تغییر جدیدی نیستیم. مطابق برنامه‌های وزارت صمت خودروسازان باید تا پایان سال یک‌میلیون دستگاه خودرو تولید کنند اما بنا به برخی از آمارها تولید ایران‌خودرو به ماهانه ۴۰ هزار دستگاه رسیده است که برای رسیدن به برنامه‌های وزارت صمت حداقل تولید ماهانه هر یک از خودروسازان باید از ۱۰۰ هزار دستگاه عبور کند. این افزایش قیمت با توجه به تورم پیش رو مشکلی از خودروسازان حل نخواهد کرد اما قدرت خرید مردم را کاهش خواهد داد.

واردات خودرو فشار را از روی خودروسازان بر می‌دارد

وحید محمودزاده‌گان کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با اشاره به وضعیت این روزهای بازار خودرو اظهار می‌کند«با توجه به اینکه قیمت‌ها از سوی کارخانه افزایش‌یافته و میان تقاضا و عرضه فاصله سنگینی وجود دارد، بالا رفتن قیمت خودرو در بازار قابل پیش‌بینی بود».

وی ادامه می‌دهد«این افزایش قیمت‌ها می‌تواند بخش کوچکی از زیان‌های خودروسازان را تأمین کند اما تأثیر چندانی در افزایش تیراژ نخواهد داشت تا زمانی که خودروسازان با قیمت دستوری مواجه باشند، نمی‌توان به توسعه صنعت خودرو امیدوار بود».

کارشناس حوزه خودرو بیان می‌کند«دولت برای حل مشکل بازار خودرو دو راه پیش رو دارد یا باید با اقداماتی ثبات را به بازار و اقتصاد کشور بازگرداند و مانع از شوک‌های ارزی شود یا برای مدیریت تقاضا قیمت خودرو را در بازار آزاد نگه دارد و مانع از انباشت زیان‌های خودروسازان و تقاضای کاذب در بازار شود».

محمودزاده‌گان بیان می‌کند«خودرو در شرایط فعلی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است و بسیاری از مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه خود اقدام به خرید خودرو می‌کند این افزایش تقاضا قیمت را همچنان بالا نگه می‌دارد».

این کارشناس خودرو بیان می‌کند«واردات خودرو در شرایط فعلی می‌تواند بخشی از نیاز بازار را تأمین کند و فشارها را از روی خودروسازان بردارد اما شرط مجلس برای واردات خودرو تناسبی با واقعیت‌های موجود ندارد و طرح صادرات در مقابل واردات نمی‌تواند کمک چندانی به تأمین نیازهای بازار کند».

انتهای خبر/11388/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار