19 April-2024 الجمعة - 11 شوال 1445 جمعه - 31 فروردین 1403 14:15 (GMT) 14:15 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
اقدامات لازم بعد از تزریق واکسن کرونا چیست؟
چهارشنبه 8 دی ساعت 8:9
اقدامات لازم بعد از تزریق واکسن کرونا چیست؟

به گفته کارشناسان واکسن کرونا هم مانند سایر واکسن‌ها عاری از عوارض نیست و رعایت یک‌سری نکات بعد از تزریق آن ضروری است

گروه جامعه خبرگزاری آگاه؛ واکسن کرونا هم شبیه به دیگر واکسن‌هایی که افراد

در گذشته دریافت کرده اند، یک‌سری عوارض دارد که افراد باید بعد از تزریق نکاتی را رعایت کنند.

در زمان تزریق واکسن کرونا فرد نباید ناشتا باشد، زیرا ممکن است پس از تزریق واکسن دچار سرگیجه یا اُفت فشار شود که برای جلوگیری از بروز این مشکلات در هنگام واکسن زدن، لازم است افراد صبحانه یا میان وعده ساده‌ای مصرف کرده و شب قبل

از واکسیناسیون نیز غذای سبکی مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی‌های سبز تیره تازه (اسفناج، جعفری و کلم بروکلی) میل کنند که این موضوع به ویژه در مورد افرادی که ترس از آمپول زدن دارند، حتما باید رعایت شود.

همچنین مصرف شیر، میوه، تخم‌مرغ و لقمه نان و پنیر، همراه با سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی، خیار و غیره به عنوان صبحانه یا میان وعده قبل از تزریق واکسن کرونا توصیه می‌شود.

به گفته کارشناسان افرادی که واکسن دریافت می‌کنند، ممکن است در محل تزریق، دچار علائمی مثل گرمی، قرمزی و تورم شوند، بنابراین توصیه می‌شود افراد راست دست، در دست چپ تزریق کنند و به مدت ۱۸ تا ۲۴ ساعت از استحمام خودداری کنند.

افراد بعد از تزریق واکسن، نباید محل تزریق را دستکاری کنند و سعی کنند از کمپرس‌ها یخ در محل تزریق استفاده کنند. مردم باید علائم شایع بعد از واکسیناسیون را بشناسند و براساس این علائم مراقبت‌های بعد از واکسیناسیون را انجام دهند.

علائم بعد از تزریق واکسن کرونا چیست؟

تب و لرز، سردرد و کوفتگی بدن برای افراد بعد از واکسیناسیون کرونا عادی است و فرد باید در منزل بماند و با مصرف مایعات به‌صورت مکرر استراحت کند. علایمی مانند آبریزش بینی، از دست دادن حس بویایی و چشایی و گلودرد، بعد از تزریق،

خیلی مرتبط با واکسن نیست و ممکن است ابتلای حاد به ویروس کرونا باشد، در این صورت، فرد باید احتیاط بیشتری داشته باشد و خود را قرنطینه و ایزوله کرده و در اسرع وقت تست تشخیص کرونا را انجام و به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کند.


بیشتر بخوانید:

خطر اوج‌گیری «اُمیکرون» در کشور تا ۳ هفته آتی/ دو قرص ایرانی ضدکرونا در انتظار اخذ مجوز است

چرا علائم کرونا در برخی مبتلایان شدید و در برخی خفیف است؟


البته افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده، یا سابقه واکسیناسیون کرونا را با نوع دیگری داشته اند، نباید فکر کنند که دیگر نیازی به واکسن زدن ندارند بلکه این افراد باید بازهم واکسیناسیون را انجام دهند و در واقع افرادی که دچار علائم ناشی از

واکسیناسیون می‌شوند، علائم آنها معمولا در روز دوم ظاهر شده و در روز سوم رو به بهبودی می رود.

بهتر است افراد کارمند، واکسیناسیون را زمانی انجام دهند که یکی دو روز بعد از آن تعطیل باشد، یا اینکه مرخصی بگیرند تا بتوانند در منزل استراحت کنند.

اگر افراد جوان و میانسال در سن ۲۵ تا ۵۵ سال هستند، بهتر است که اگر بعد از واکسن دچار تب شدند آن را تحمل و از داروهای مسکن و تب‌براستفاده کنند.

همچنین داروهای تقویتی و ویتامین B,C می‌توانند اثرات مفیدی داشته باشند اما توصیه نشده که به عنوان مراقبت‌های بعد از واکسن کرونا به این افراد داده شود.

لزوم رعایت نکات بهداشتی بعد از واکسیناسیون

بهتر است افرادی که واکسن کرونا دریافت می‌کنند، ماسک داشته باشند و تجهیزات ضدعفونی و محافظت فردی را مثل قبل همراه داشته باشند و با رعایت فاصله اجتماعی سعی کنند در محیط‌های شلوغ قرار نگیرند، چون حداقل دو الی سه هفته طول می‌کشد

تا آنتی‌بادی‌ها در بدن ایجاد شود.

افراد باید از حضور در محیط‌های شلوغ و مشکوک بپرهیزند و مراقبت‌های بهداشتی را مثل قبل رعایت کنند و ازلحاظ تغذیه‌ای نیز هیچ ممانعتی وجود ندارد و می‌توانند از مایعات و غذاهای پرپروتئین استفاده کنند.

بدن بعد از واکسیناسیون هنوز در مقابل ویروس کرونا ضعیف است بنابراین افرادی که واکسن زدند و هرسِ دز را دریافت کرده و یا افرادی که قبلاً بیماری را به‌صورت کوهید طولانی‌مدت گرفتند، نباید به این بسنده کنند که آنتی‌بادی در بدنشان وجود دارد،

این افراد هم ممکن مستعد ابتلا به نوع اُمیکرون باشند، چون در بدن مکانیسمی وجود دارد که آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده ممکن است سبب شوند که فرد دوباره مستعد بیماری باشند.

انتهای خبر/11480/

برچسب ها
پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار