18 April-2024 الخميس - 10 شوال 1445 پنجشنبه - 30 فروردین 1403 16:37 (GMT) 16:37 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
آمار ضد و نقیض درباره رشد اقتصادی کشور/ آخرین تحلیل‌ها از روند بازار ایران چیست؟
سه شنبه 25 آذر ساعت 20:37
آمار ضد و نقیض درباره رشد اقتصادی کشور/ آخرین تحلیل‌ها از روند بازار ایران چیست؟
در حالی‌که بانک مرکزی و مرکز آمار رشد اقتصادی تابستان را مثبت اعلام کرده‌اند اما شدت رشد از دید هر دو تفاوت زیادی با هم دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بالاخره بانک مرکزی بعد از نزدیک به 2 سال سکوت در زمینه ارائه حساب‌های ملی، رشد اقتصادی تابستان امسال را اعلام کرد اما آنچه با گذر از عدم رعایت این نهاد در رعایت تقویم انتشار حساب‌های ملی بحث برانگیز شده تعارض اعداد و ارقام آمار این نهاد مالی-پولی با آمارهای ارائه شده از جانب مرکز آمار است.

تعارضی که در سایر کشورها بین آمار سازمان‌های منتشر کننده حساب‌های ملی کمتر از یک واحد درصد است.

به رغم اختلاف معنادار آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، اما هر 2نهاد فوق از مثبت شدن رشد اقتصادی با نفت در سه ماه دوم سال 99 خبر می‌دهند.

خروج رشد اقتصادی از زیر صفر

با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران از سوی دولت آمریکا در سال 96، رشد اقتصادی کشور با خروج از حالت تعادل وارد فاز نزولی شد، تداوم این روند باعث شد تا به طور رسمی در تابستان 97 رشد اقتصادی کشور وارد محدوده زیر صفر و منفی شود.

اقتصاد ایران با حل کردن تحریم‌ها در درون خود در پاییز 98 نشانه‌های مبنی بر خروج رشد اقتصادی از محدوده منفی را بروز داد اما شیوع اپیدمی کرونا در زمستان 98 حرکت به سمت مثبت شدن رشد اقتصادی را به تاخیر انداخت تا اینکه مرکز آمار در یک روایت رسمی اعلام کرد رشد اقتصادی کشور در فصل تابستان از زیر صفر خارج شده است.

سپس بانک مرکزی با اعلام اینکه میزان رشد اقتصادی تابستان امسال به 5.1 درصد رسیده است مهر تاییدی بر آمار مرکز آمار زده و رشد مثبت اقتصادی کشور را در سه ماهه دوم سال 99 که بیشترین سطح در 3 سال اخیر بوده است را خبر داد.

تحلیل بانک جهانی از مثبت بودن رشد اقتصادی ایران در سال 1400، کاهش انتظارات تورمی و به تبع آن کاهش نوسانات بازارهای دارایی، رشد بیش از 6 درصدی تولید شرکت‌های بورسی در 2 ماهه نخست پاییز، رشد مثبت تولیدات کالاها ی منتخب صنعتی و معدنی در 8 ماه امسال و ... همگی نوید تداوم رشد مثبت اقتصاد کشور را می‌دهد با این حال تثبیت و تقویت این شرایط نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق مسئولان امر است.

تعارض آماری بین بانک مرکزی و مرکز آمار

از دید بانک مرکزی رشد اقتصادی هم در فصل تابستان و هم در نیمه اول سال مثبت بوده است در حالیکه مرکز آمار تنها رشد اقتصادی با نفت را در فصل تابستان مثبت اعلام کرده است.

همچنین میزان رشد اقتصادی فصل تابستان از نگاه بانک مرکزی بیشتر از مرکز آمار بوده است.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در حالی رشد اقتصادی با نفت را در نیمه نخست سال 1.3 درصد اعلام کرده است که مرکز آمار برای این شاخص اقتصادی رشد منهای 1.9 درصد را عنوان کرده است.

اما در زمینه رشد اقتصادی بدون نفت نیز آمار 2 نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار با هم متناقض است به طوری‌که مرکز آمار برای رشد اقتصادی بدون نفت در 6 ماهه نخست سال رقم منهای 1.3 درصد را مطرح کرده است و بانک مرکزی با مثبت اعلام کردن شاخص مذکور در مدت 6 ماهه نخست سال عدد 1.4 درصد را گزارش کرده است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی رشد اقتصادی سه ماه اول با نفت منفی 2.9 درصد و رشد اقتصادی سه ماهه اول بدون نفت منهای 0.6 درصد بوده است در حالی‌که طبق اعلام مرکز آمار، رشد اقتصادی ثلث اول سال با در نظر گرفتن نفت منفی 4.1 درصد و رشد اقتصادی بدون نفت در 3 ماهه اول امسال منفی 2.4 درصد بوده است.

مقایسه شاخص رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت توسط 2 مرجع آماری فوق از همسویی و هم نظر بودن آنها در منفی بودن رشد اقتصادی حکایت دارد اما تنها اختلاف بین آنها در شدت میزان ارقام اعلامی است.

در مورد رشد اقتصادی فصل تابستان نیز باید گفت که بانک مرکزی رشد اقتصادی سه ماهه دوم سال را با نفت 5.1 درصد و بدون نفت در مدت زمان مذکور 3.2 درصد اعلام کرده است.

مرکز آمار نیز رشد اقتصادی فصل تابستان را با نفت 0.2 درصد و بدون نفت را منهای 0.2 درصد گزارش داده است.

مقایسه آمار رشد اقتصادی کشور در فصل تابستان توسط 2 مرجع فوق از ناهمسویی آنها درخصوص رشد غیرنفتی حکایت می‌کند اما هر نهاد فوق در خصوص مثبت بودن رشد اقتصادی با نفت در 3 ماهه دوم سال اتفاق نظر دارند گرچه شدت رشد در آمار بانک مرکزی بیشتر از مرکز آمار است و در این بخش با هم اختلاف دارند.

اختلاف آمار بین مراجع منتشر کننده حسابهای ملی درتمامی کشورها کمتر از یک واحد درصد است اما در ایران این موضوع رعایت نشده و شاهد تعارض در آمار هستیم در نتیجه این امر سبب گمراهی مسئولان و تصمیم سازان برای برنامه ریزی و اداره امور می شود، از این‌رو اصلاح آمار و پایان دادن به تعارض‌های آماری اهمی است که باید از سوی قانون گذار در اولویت قرار بگیرد.

انتهای خبر/1231/

برچسب ها
پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار