29 March-2024 الجمعة - 20 رمضان 1445 جمعه - 10 فروردین 1403 14:11 (GMT) 14:11 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
احصای چالش‌های برنامه علمی دریا با هم‌فکری ذی‌نفعان/ همکاری دانشگاه و صنعت در رفع مشکلات دریا
چهارشنبه 26 آذر ساعت 20:42
احصای چالش‌های برنامه علمی دریا با هم‌فکری ذی‌نفعان/ همکاری دانشگاه و صنعت در رفع مشکلات دریا
مجری نظام موضوعات برنامه علمی دریا دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تشریح نظام پایش آزاد از بازنگری چالش‌های این برنامه علمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی» که با نام اختصاری «پایش آزاد» شناخته می‌شود، دنبال تبدیل چالش‌های کلان کشور به زمینه‌های پژوهشی است تا استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع پایان‌نامه و یا رساله را تعریف کنند. این طرح ۴۰ برنامه علمی دارد که یکی از آن‌ها برنامه علمی دریا است.

سعید ملماسی، مجری نظام موضوعات برنامه علمی دریا دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تشریح نظام پایش آزاد از بازنگری چالش‌های این برنامه علمی خبر داد.

آنا: تاکنون برنامه علمی دریا چه فعالیت‌های پژوهشی داشته است؟

ملماسی: از سال ۹۷ تاکنون نظام موضوعات برنامه علمی دریا با همکاری مشترک با واحدهای ساحلی، دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تهیه و تدوین شده است. در این نظام موضوعات ۱۰ بخش احصا شده است که چالش‌های هر یک از این بخش‌ها نیز تهیه‌شده است.

عناوین این برنامه علمی شامل آب و نیرو از دریا، پیشرانه‌ها و رباتیک دریایی، توسعه سواحل و جزایر، توسعه مواد پیشرفته و سازه‌های دریایی، دریانوردی و اقیانوس‌شناسی، شناورها و تجهیزات سطحی، اثر سطحی و زیرسطحی، صنایع شیلات، فناوری و سلامت دریا، محیط‌زیست و تالاب‌ها و مدیریت، حقوق و اقتصاد دریا می‌شود.

آنا: نظام موضوعات و چالش یک برنامه علمی به چه معناست؟

ملماسی: «نظام موضوعات» به معنای مجموعه‌ای جامع، منسجم و هماهنگ از زمینه‌های پژوهشی است که بر اساس یک الگوی نظام‌مند از چالش‌های مربوط به یک برنامه علمی، در جهت تعریف مسئله‌های دانشگاهی در قالب پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، رساله‌های دکتری و طرح‌های پژوهشی مربوط به آن برنامه علمی، استخراج‌شده است.

همچنین «چالش» در نظام پایش آزاد، یک مشکل جدی در ابعاد مختلف ساختار جامعه انسانی است و عنوان چالش باید دارای بار منفی باشد.

آنا: چالش‌های عنوان آب و نیرو از دریا این برنامه علمی احصا شده است؟ توضیح دهید.

ملماسی: تاکنون 6 چالش در این حوزه شناسایی و تدوین شده است.

چالش 1: ضعف در استقرا و توسعه نیروگاه امواج دریا

چالش 2: عملکرد نامناسب نیروگاه جزر و مدی (کشندی)

چالش 3: عملکرد نامناسب نیروگاه فراساحل

چالش 4: عملکرد نامناسب نیروگاه اوتک

چالش 5: عملکرد نامناسب نیروگاه مبتنی بر گرادیان شوری در رودخانه‌های منتهی به سواحل جنوبی ایران

چالش 6: کمبود استحصال آب شیرین از دریا

آنا: جهت تقویت برنامه علمی دریا، چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

ملماسی: در گام نخست کمیته علمی برنامه علمی دریا را راه‌اندازی کردیم که این کمیته در حال حاضر نیز فعال است و در گام بعدی برای احصا چالش‌ها و تدوین نظام موضوعات این برنامه علمی از ذی‌نفعان این حوزه دعوت به همکاری صورت گرفت.

در همین راستا نیز  جلسات هم‌اندیشی تقویت و به‌روزرسانی برنامه علمی دریا در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شده است که در این جلسات صنعت‌گران، صاحب‌نظران و افراد ذی‌نفع حوزه دریا نیز حضور داشتند.

در گام بعدی نیز شوراهای دانشی در حوزه‌های فنی و مهندسی، علوم اقتصادی، علوم اجتماعی، علوم انسانی، علوم شیلاتی و پزشکی تشکیل و اعضای آن تعیین شد.

همچنین برنامه علمی دریا در رسانه‌های جمعی معرفی شده است تا علاقه‌مندان بتوانند از دستاوردها و خروجی این برنامه علمی بهره ببرند.

آنا: برای ارتقای نظام موضوعات برنامه علمی دریا چه‌کارهایی صورت گرفته است؟

ملماسی: بازنگری و اصلاح برخی از برنامه‌ها بر اساس دستورالعمل نگارش پایش از جمله اقداماتی که برای بهبود و کیفیت این برنامه علمی صورت گرفته است که تاکنون چندین جلسه برای بازنگری این برنامه در کمیته ارزیابی و هم‌اندیشی پایش دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشده است.

جلساتی در خصوص راه‌اندازی سراهای پژوهشی دریا برگزار کرده‌ایم، در این خصوص با شرکت سیلاب وارد گفتگو شده‌ایم.

همچنین از گروه‌های آموزشی به‌خصوص گروه‌های آموزشی مرتبط به دریا را دعوت به همکاری کرده‌ایم. جلب مشارکت معاونت پژوهشی واحد دانشگاهی یکی از کارهایی است که منجر به پویایی برنامه علمی دریا می‌شود.

آنا: برنامه‌های آتی جهت تقویت برنامه علمی دریا چیست؟

ملماسی: اضافه نمودن موضوعات پدافند غیرعامل به برنامه علمی دریا، جلب مشارکت مؤثر و مستمر گروه‌های آموزشی، جلب مشارکت معاونت پژوهشی، دعوت از ذینفعان و مخاطبان (سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط)، ایجاد ارتباط با واحدهای دانشگاهی واقع در نواحی ساحلی کشور و بروز نمودن چالش‌ها از جمله برنامه‌هایی است که برای تقویت برنامه علمی در نظر داریم و امید داریم تا با انجام این اقدامات دانشجویان و استادان با استفاده از این برنامه علی در جهت رفع مشکلات و چالش‌های کشور اقدام کنند.

آنا: حاصل نظام پایش آزاد چه خواهد بود؟

ملماسی: با اجرای پایش آزاد همگرایی و هم‌افزایی لازم در نتایج پژوهش‌های تحصیل تکمیلی و ذخیره دانشی دانشگاه ایجاد می‌شود و این ذخیره دانشی در جهت حل مسائل ملی و تولید محصول موردنیاز کشور به کار گرفته خواهد شد.

برنامه پایش، با در نظر گرفتن فقدان یک برنامه و منظومه پژوهشی یکپارچه و منسجم در دانشگاه، قصد هدفمند کردن پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه برای حل مسئله و چالش‌های موجود در کشور در حوزه‌های مختلف شامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با استفاده از موجودیت دانشگاه و پتانسیل اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را دارد. با اجرای برنامه پایش، این امیدواری وجود دارد که با مدیریت مأموریت­گرای تولید علم و هدفمند کردن پژوهش، تحولی در کارآمدی نظام علمی و اداره کشور پدید آورد.

انتهای خبر/1259/

برچسب ها
پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار