19 April-2024 الجمعة - 11 شوال 1445 جمعه - 31 فروردین 1403 10:40 (GMT) 10:40 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
تدوین برنامه علمی حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده در نظام پایش آزاد/ بارگذاری ۹۲۳ زمینه پژوهشی بر روی سامانه پژوهش‌یار
پنجشنبه 27 آذر ساعت 8:46
تدوین برنامه علمی حاشیه‌نشینی و بافت فرسوده در نظام پایش آزاد/ بارگذاری  ۹۲۳ زمینه پژوهشی بر روی سامانه پژوهش‌یار
مجری برنامه علمی حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده فرآیند تدوین و گزارش عملکرد این برنامه علمی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حاشیه‌نشینی در کشور به‌عنوان یکی از پنج آسیب اجتماعی که رفع آن همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار دارد، در دل خود بحران‌هایی را می‌پروراند که به چالشی اجتماعی تبدیل شده است.

بیکاری، قاچاق و مصرف مواد مخدر، طلاق، فساد اخلاقی، نزاع، سرقت و همچنین مشکلات شهری اعم از کمبود خدمات و امور رفاهی از عمده مسائلی است که حاشیه‌نشینی به‌عنوان یک بحران در ایجاد آن نقش دارد؛ کودک‌آزاری، پرورش کودکان کار، فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، فقر ارتباطی، احساس سرخوردگی اجتماعی و مسائل این‌چنینی از دیگر تبعات وجود حاشیه‌نشینی در کشور است.

هرچند که تلاش‌های بسیاری برای رفع حاشیه‌نشینی در کشور شده است اما بر اساس آمارهایی که دستگاه‌های مربوطه در سال 93 ارائه کرده بودند بیش از 15 میلیون حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد که هرکدام از این افراد مستعد نقش‌آفرینی در بحران‌های مورد اشاره هستند.

اگرچه در سال‌های اخیر آمار حاشیه‌نشینی به دلایلی که ناظر بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی است افزایش‌یافته اما بااین‌حال شاهد برنامه مدونی برای رفع این مشکل توسط نهادهای دولتی و دستگاه‌های مسئول در حوزه مبارزه با آسیب‌ها نبوده‌ایم.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک دانشگاه مسئله‌محور، با تدوین برنامه علمی حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده در نظام پایش آزاد، به دنبال حل علمی و پاسخگویی به این مشکل جامعه با استفاده از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری دانشجویان است.

عملکرد برنامه علمی حاشیه‌نشینی

ناصر عبادتی در گفتگو با خبرنگار آنا، فرآیند تدوین و گزارش عملکرد برنامه علمی حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده را تشریح کرد.

وی گفت: در گام نخست فرآیند تدوین برنامه علمی حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده به شناسایی مسائل و چالش‌های کلیدی در حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده پرداخت شد و در گام بعدی به شناسایی و اولویت‌بندی عوامل و آسیب‌های اجتماعی مرتبط و در گام سوم به تعیین اهداف غایی و اهداف عینی پرداخته شد.

 مجری برنامه علمی حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده ادامه داد: در گام چهارم به اولویت‌بندی راه‌حل‌ها و نیازهای پژوهشی مبتنی بر چالش‌ها و اهداف و در گام پنجم به تدوین راهبردهای پژوهشی و تدوین منظومه‌های پژوهشی پرداخته‌شده که در گام ششم برنامه‌ها و زمینه‌های پژوهشی در شهریورماه سال جاری تدوین شدند.

عبادتی در خصوص مستندات نظام موضوعات این برنامه علمی اذعان کرد: اسناد بالادستی در حاشیه‌نشینی اسکان غیررسمی و بافت فرسوده در تدوین نظام موضوعات این برنامه علمی مورد تحلیل قرار گرفت؛ این اسناد بالادستی شامل معاهده‌ها و الزامات بین‌المللی، طرح‌های جامع موضوعی و موردی شهرها، برنامه‌وبودجه سالانه مرتبط قانون اساسی و الزامات قانونی، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام و برنامه ششم توسعه کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون سه چالش در برنامه علمی حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده احصا شده است، خاطرنشان کرد: آسیب‌های حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی، گسترش اسکان غیررسمی و حاشیه‌نشینی، بافت‌های فرسوده و ناکارآمد سه چالش احصا شده در این برنامه علمی است.

مجری برنامه علمی حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده اظهار کرد: شهرسازی و معماری، فرهنگی و اجتماعی، مدیریت بحران، زیرساخت‌های عمران شهری، توسعه شهری، اقتصاد و توانمندسازی، محیط‌زیست و خدمات شهری، امنیتی انتظامی فهرست موضوعات کلیدی برنامه پژوهشی حاشیه‌نشینی است.

عبادتی در تشریح وضعیت حاضر این برنامه علمی گفت تاکنون ۹۲۳ زمینه پژوهشی بر روی سامانه پژوهش‌یار بارگذاری شده است. همچنین یک راهبرد و پنجاه زمینه پژوهشی مرتبط دیگر نیز در دست اقدام قرار دارد تا در این سامانه بارگذاری شود.

وی ادامه داد:  تاکنون ۲۴۷ دانشجو از ۸۶ واحد دانشگاهی برای استفاده از این برنامه علمی درخواست داده‌اند که شامل ۱۸۹ پروپوزال ارشد و ۷۹ رساله دکتری می‌شود.

 مجری برنامه علمی حاشیه نشینی با بیان اینکه ۲۰۵ استاد در این برنامه علمی ثبت نام کرده‌اند، گفت: تاکنون ۴۳ منظر و گرایش در برنامه علمی حاشیه‌نشینی احصا شده است.

انتهای خبر/1268/

برچسب ها
پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار