29 March-2024 الجمعة - 20 رمضان 1445 جمعه - 10 فروردین 1403 0:51 (GMT) 0:51 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
صادرات مواد خام‌ مشمول مالیات می‌شود
یکشنبه 14 دی ساعت 13:47
صادرات مواد خام‌ مشمول مالیات می‌شود
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، با هدف جلوگیری از خام فروشی و حمایت از تولید داخل درآمدهای حاصل از صادرات مواد معدنی، فلزی غیرفلزی، نفت، گاز و پتروشیمی خام و نیمه خام مشمول مالیات می‌شوند البته صادرات محصول مشمول مالیات و عوارض نیست.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا،  رحیم زارع،  سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 در نشست خبری امروز این کمیسیون گفت: امروز 4 موضوع در کمیسیون تلفیق بودجه مورد بررسی قرار گرفت که شیوه اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده موضوع نخست بود تا دهک‌های ثروتمند از این معافیت برخوردار نشوند.

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مصوبه دوم درخصوص اصلاح درآمدهای مالیات بر ارزش‌افزوده بود که بر اساس آن از 81 هزار میلیارد تومان به 113 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد البته بدون آنکه نرخی رشد کند. با توجه به اینکه سامانه مدعیان در سال گذشته راه‌اندازی شده، اکنون نیز در حال تکمیل است و بر اساس قانون برنامه ششم، 6 درصد از 9 درصد جی دی پی (GDP) اسمی یا تولید ناخالص داخلی، درآمدهای مالیات بر ارزش‌افزوده برای دولت بود و رشد اقتصادی که دولت برای سال آینده پیش‌بینی کرده است. ان شاء الله با خروج از کرونا این درآمدها از 81 هزار میلیارد تومان به 113 هزار تومان افزایش پیدا کند.

زارع گفت: مصوبه سوم؛ حذف معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده در مناطق آزاد بود که تاکنون این معافیت داده می‌شد اما کمیسیون تلفیق این معافیت را حذف کرد البته شرایط "معافیت بر عملکرد" طبق قانون خاص خود و قانون احکام دائمی که در سال 96 پیش می‌برد و این مصوبه معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده در مناطق آزاد (نه مناطق ویژه) را شامل می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه1400 اضافه کرد: در مصوبه چهارم؛ با هدف جلوگیری از خام فروشی و حمایت از تولید داخل درآمدهای حاصل از صادرات مواد معدنی، فلزی غیرفلزی، نفت، گاز و پتروشیمی خام و نیمه‌خام مشمول مالیات می‌شوند البته صادرات محصول مشمول مالیات و عوارض نیست.

وی اضافه کرد: همچنین در رابطه با "اصلاح مالیات بر ارزش‌افزوده "که به دنبال آن میزان درآمدهای دولت افزایش پیدا می‌کند، باید گفت؛ با توجه به اینکه سامانه راه‌اندازی شده از فرار مالیاتی جلوگیری می‌کند و شفاف‌سازی درآمدها را به دنبال دارد، میزان درآمدهای مالیات بر ارزش‌افزوده دولت را از درآمدها از 81 هزار میلیارد تومان به 113 هزار تومان در کمیسیون تلفیق افزایش دادیم.

زارع درخصوص "اخذ مالیات از خانه‌های گران‌قیمت و املاک لوکس"، توضیح داد: کمیته‌ای مرتبط در کمیسیون تلفیق بررسی موضوع "اخذ مالیات از خانه‌های خالی" در دست دارد و در این خصوص در جلسات بعدی تصمیم‌گیری می‌شود، همچنین در مورد "اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و گران‌قیمت" کمیته جداگانه‌ای در حالی بررسی موضوع است.

وی همچنین در مورد حذف معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده در مناطق آزاد، بیان کرد: از آنجا که تولیدکنندگان مشمول مالیات بر عملکرد می‌شوند که این معافیت‌ها را دارند لذا حذف معافیت مالیات بر ارزش‌افزوده بیشتر شامل کارهای دلالی، واسطه‌ای، وارداتی و خدماتی می‌شود که هیچ ارزش‌افزوده‌ای به دنبال ندارند اما معافیت‌ها شامل بخش‌های تولیدی می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بررسی بخش درآمدی لایحه به مدت 2 هفته و بخش هزینه‌ای نیز 2 هفته دیگر طول خواهد کشید، گفت: در نهایت مجلس در مورد بودجه تصمیم‌گیری می‌کند و مصوبات کمیسیون تلفیق نیاز به رأی مجلس در صحن علنی دارد.

انتهای خبر/2350/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار