19 April-2024 الجمعة - 11 شوال 1445 جمعه - 31 فروردین 1403 23:12 (GMT) 23:12 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
لایحه‌ای که شورای شهری‌ها به بهانه کمبود بودجه تصویب نمی‌کنند/ قیمت سلامتی ریه تهرانی‌ها چند؟
جمعه 19 دی ساعت 20:35
لایحه‌ای که شورای شهری‌ها به بهانه کمبود بودجه تصویب نمی‌کنند/ قیمت سلامتی ریه تهرانی‌ها چند؟
با وجودی که محیط زیست معتقد است نصب فیلتر جاذب دوده برروی اتوبوس‌ها تا حد زیادی از آلایندگی هوا در فصل سرما می‌کاهد ولی شورای شهر تهران به بهانه گران بودن این قطعه از الزام شرکت واحد اتوبوسرانی به نصب آن سر باز می‌زند.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، منع تردد شبانه و کاهش رفت‌وآمدها هم نتوانست راه درمانی برای آلودگی هوا باشد و شرایط به گونه‌ای شد که میزان آلایندگی در هوای کلانشهرها از جمله پایتخت از سال گذشته هم فراتر رفت.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با این موضوع عنوان کرد که وقتی دلایل انتشار آلودگی هوا را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که خودروهای شخصی در انتشار ذرات معلق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع آلاینده سهمی بیش از 11 درصد ندارند و بیشترین سهم آلودگی هوا به اتوبوس، کامیون و پس از آن به موتورسیکلت‌های فرسوده اختصاص دارد بنابراین طرح زوج و فرد در کلانشهرهایی همچون تهران چندان نقشی نداشته و تنها اثری که دارد این است که حرکت سریع‌تر شده و گاز و ذرات معلق کمتری تولید می‌‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند که عامل 60 درصد تولید ذرات معلق مربوط به منابع متحرک است که در این میان اتوبوس‌ها و کامیون‌ها 85 درصد از این میزان را به خود اختصاص می‌دهند. پس اگر ما بخواهیم در زمستان و پاییز آلاینده‌ها را کنترل کنیم باید به سراغ کامیون و اتوبوس برویم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین اذعان کرد که اگر بخواهیم در پاییز و زمستان آلایندگی ذرات معلق را کنترل کنیم باید سوخت خودروها و فیلتر جاذب دوده کامیون و اتوبوس بررسی شود یعنی این‌که سوخت آن مشکلی نداشته باشد و دیگر این‌که این خودروها فیلتر جاذب دوده داشته باشند.

با وجودی‌که دولت از ایفای نقش خود در تبصره یک ماده  8 قانون هوای پاک مبنی بر ایجاد ساز و كار و تسهيلات لازم جهت جايگزينی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با خودروهای نو، سر باز می‌زند، شهرداری تهران هم در تأسی از دولت اقدامی را در کاهش ذرات معلق و آلودگی‌ها انجام نمی‌دهد.

همان‌گونه که مسعود تجریشی معاون سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید می‌توان از طریق نصب فیلترهای جاذب دوده کمی از آلایندگی‌ها کاست ولی شورای شهر تهران به‌عنوان سیاستگذار پایتخت به هیچ عنوان راضی نمی‌شود که بخشی از درآمدهایی که از جیب مردم به‌دست می‌آید را برای حفظ سلامتی‌شان هزینه کند.

در آخرین جلسه شورای شهر تهران در بررسی طرح «تعیین ضوابط کنترل آلاینده‌های هوا در پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها» که در بخشی از آن قرار بود شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، شرکت‌های طرف قرارداد را به استفاده از وسایل نقلیه با انتشار کمترین آلودگی مثل گازسوز، برقی، هیبریدی و یا دیزلی مجهز به فیلتر جاذب دوده ملزم کند، اما با این موضوع مخالفت شد.

بیشتر بخوانید؛

تنفس هوای آلوده، ارمغان کم‌کاری و بی‌مبالاتی کدام دستگاه‌هاست؟ + جزئیات

بی‌برنامگی مجری قانون، آلودگی هوا را تشدید کرد/ شعار؛ کاربردی‌ترین برنامه مسئولان برای پاکی هوا!

گرچه نصب فیلتر جاذب دوده به‌منظور کاهش آلاینده در قانون و همچنین برنامه سوم توسعه شهر تهران آمده ولی شورای شهر با بهانه‌‌های مختلف از تصویب این الزام برای شهرداری تهران امتناع کرد.

بهانه عدم انجام این اقدام را محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل این‌گونه مطرح می‌کند که در سال گذشته قیمت فیلترهای دوده ۱۰۰ میلیون تومان بود و الان هزینه آن بیشتر شده و در حال حاضر که هزینه تعمیر اتوبوس‌های فرسوده شرکت واحد را هم نداریم، چرا باید این هزینه‌ها به اتوبوسرانی تحمیل کنیم. ما مخالف استفاده از فیلتر در اتوبوس‌ها نیستیم ولی این فیلترها باید در مبدأ نصب شود.

در واقع مشخص نیست پول‌های مردم در ماه‌های پایانی دوره پنجم مدیریت شهری در چه محلی واجب‌تر از سلامت مردم هزینه شود. این بی‌توجهی به سلامت مردم و بهانه کردن ورود اتوبوس‌ که در مبدأ فیلتر جاذب دوده داشته باشد آن هم در حالی‌که سال‌های سال است که به جز موارد انگشت‌شمار اتوبوس جدیدی به سیستم حمل و نقل عمومی تزریق نشده نشان می‌دهد مدیریت شهری در پایتخت نسبت به ایفای نقش حداقلی خود در کاهش آلاینده‌ها در فصل سرما قصور می‌کند.

انتهای خبر/2972/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار