24 April-2024 الأربعاء - 16 شوال 1445 چهارشنبه - 5 اردیبهشت 1403 23:28 (GMT) 23:28 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
دلایل اصرار عجیب برخی پزشکان به انجام آزمایش غربالگری/ اشکالات جدی به نتایج غربالگری جنین وارد است
دوشنبه 22 دی ساعت 20:35
دلایل اصرار عجیب برخی پزشکان به انجام آزمایش غربالگری/ اشکالات جدی به نتایج غربالگری جنین وارد است
یک فعال حوزه جمعیت و خانواده می‌گوید،‌ تولد فرزندانی که برخلاف نتیجه غربالگری، سالم هستند انتقادات و اشکالات جدی‌ را به آزمایش‌های غربالگری وارد کرده است.

حجت حاجی‌کاظم در گفتگو با خبرنگار حوزه خانواده گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارزیابی روش‌های غربال‌گری در دوران بارداری گفت:بعضاً مادرانی که برخلاف توصیه پزشک و جواب غربالگری، فرزند را حفظ می‌کنند، بعد از تولد، با فرزندی سالم مواجه می‌شوند، لذا یکی از نکات مهم در مورد غربالگری این است که بعد از سقط آزمایشی صورت نمی‌گیرد که ببیند آیا واقعاً این جنین مشکل داشت یا خیر. تولد فرزندانی که برخلاف نتیجه غربالگری، سالم هستند انتقادات جدی‌ را به جریان غربالگری وارد کرده است.

وی افزود: البته مسئله‌ این است که در جریان غربالگری پدیده‌ای تحت عنوان موزائیسم وجود دارد به این معنی که ممکن است سلولی از ماده دور جنین آزمایش شده و این سلول دچار اختلال بوده اما همه سلول‌های جنین دچار این اختلال نباشند. این نکته‌ای است که پزشکان به مراجعه‌کنندگان نمی‌گویند! به عنوان مثال سندرم داون طیف گسترده‌ای دارد، ممکن است یک سلول بچه مشکل‌دار  باشد اما بقیه سلول‌های جنین کاملاً سالم بوده و شبیه یک بچه طبیعی است. در حقیقت به دلیل اینکه اگر فرزند معلول متولد شود، آزمایشگاه مسئولیت پیدا می‌کند بنابراین اگر تردید کند، به طور طبیعی دستور سقط می‌دهد که این به تنهایی منشأ نوعی فساد و انحراف در سقط جنین است.

این فعال حوزه جمعیت و خانواده با اشاره به سیاست کنترل جمعیت از طریق غربالگری تصریح کرد: در حقیقت کشور نباید سرنوشت موالید خود را دست تکنولوژی دهد. نکته قابل تأمل این است که حتی بعضی از تست‌های مربوط به غربالگری را به خارج از کشور می‌فرستند، در صورتی  که جامعه نباید سرنوشت موالید خودش را دست یک کشور بیگانه دهد، همچنین کشوری که سیستم دفاعی مناسبی داشته باشد، سرنوشت بچه‌های خود را به یک کشور دیگر نمی‌دهد.

حاجی‌کاظم با بیان اینکه در سال‌های اخیر، خروج اطلاعات ژنتیک به صورت گسترده، تحت پوشش غربالگری انجام شده و اگر این جریان ادامه پیدا کند، باز هم پروسه خروج اطلاعات اتفاق خواهد افتاد، افزود: حتی اگر دستگاه‌های مربوط به غربالگری هم بومی شوند و در داخل امکان غربالگری را داشته باشیم به دلیل اینکه علم ژنتیک مدام از آزمایش‌های جدید رونمایی می‌کند، ما تکنولوژی آزمایش‌های جدید را نداریم و تا زمانی که بیاوریم، بسیاری از نمونه‌ها ژنتیک از کشور خارج شده است.

این فعال حقوق جنین با اشاره به تحت فشار قرار دادن مادر برای سقط به علت مشکوک بودن به جواب غرابلگری ادامه داد:  در حالی که احتمال ابتلای جنین به سندرم داون بسیار پایین و به سن پایین مادر بستگی دارد و در برخی از موارد این احتمال یک به 1500 است اما با شایع کردن تست غربالگری و بزرگنمایی تبعات آن والدین دچار اضطراب می‌شوند. لذا بازه زمانی انعقاد نطفه تا رسیدن به مرحله غربالگری برای مادر بسیار زجرآور شده است. همچنانکه بسیاری از متخصصین زنان می‌گویند تعداد زیادی از مادرانی که مراجعه می‌کنند، از شدت استرس مدام گریه می‌کنند تا وقتی مطمئن شوند که جنین سالم است.

وی در ادامه اظهار کرد: همچنین 30 سال پیش مقاله‌ای در مورد تجربیات سونوگرافی منتشر شد که براساس آن بعد از دو ماهگی جنین حرکت می‌کند و دست و پایش را حرکت می‌دهد. این مقاله به تجربیات سونولوژیست‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید وقتی که از جنین حرکت می‌بینیم، نباید او را انسان محسوب کرده و کشتنش را نادرست بدانیم؟

این کارشناس سیاست‌گذاری فرهنگی در رابطه با مجوز شرعی سقط جنین خاطرنشان کرد: آن چیزی که ما می‌دانیم این است که همه مراجع اجازه سقط جنین ندادند و تنها برخی از مراجع، آن هم در صورتی که ادامه بارداری برای مادر غیرقابل تحمل باشد یا در آستانه غیرقابل تحمل بودن قرار داشته باشد، اجازه می‌دهند که جنین قبل از عروج روح سقط شود. لذا نکته اینجاست که مراجع نگفته‌اند چهار ماهگی بلکه گفته‌اند قبل از عروج روح؛ عروج روح یعنی دمیده شدن روح و روح‌دار شدن جنین. بنابراین وقتی در دو ماهگی جنین حرکت می‌کند، به این معنی است که روح در آن دمیده شده و نباید تردید کنیم.همچنین فقها نهایت را چهار ماهگی در نظر گرفته‌اند و معیار اصلی را عروج روح قرار داده‌اند.

حاجی‌کاظم با اشاره به صدمات جسمانی مادر در اثر سقط  افزود: در موضوع غربالگری بحث حیات مادر یکی از مباحث حائز اهمیت است به این ترتیب که اگر حیات مادر در خطر باشد، جان مادر مقدم است و باید او را نجات داد. در حقیقت وقتی که تهدید حیات مادر مطرح شود، مسئله متفاوت است.

وی غربالگری را پروسه‌ای برای کشف جنین‌های ناقص و از بین بردن آنها دانست و متذکر شد: تحقیقات حاکی از آن است که پای نظام سرمایه‌دار و نگاه به مولد بودن و کم کردن بار اقتصادی جامعه نیز پشت غربالگری است. به عبارت دیگر جدای از اینکه غربالگری منافع پایداری برای تعدادی از آزمایشگاه‌ها و تکنولوژی‌های پزشکی داخلی و خارجی فراهم می‌کند و گردش مالی بسیار بالایی دارد، اما بخشی از پروژه  سقط جنین، مربوط به سیاست کاهش هزینه‌های بشری است.

این فعال حقوق جنین ضمن غیرانسانی خواندن عمل سقط جنین گفت: بنا به گفته پزشکان حوزه زنان، فرآیند اسقاط جنین بسیار وحشتناک است. این پزشکان می‌گویند وقتی جنین بیرون می‌آید، گاهی اوقات جان می‌دهد و یا در سونوگرافی می‌بینند که وقتی وسیله‌ای برای بیرون کشیدن جنین یا آن به سمتش می‌رود، از خودش واکنش نشان می‌دهد، لذا سقط جنین فرآیند بی‌رحمانه و وحشتناکی است. مسئله دیگر این است که سقط جنین در صورت نقص جنین، دیه هم دارد و دیه‌اش هم برعهده کسی است که انجام می‌دهد. لذا تاکنون همه پزشکان و کادر درمانی که تا امروز اسقاط جنینی انجام داده‌اند، به ورثه جنین بدهکار هستند.

حاجی‌کاظم خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر دیه سقط جنین به ورثه آن می‌رسد و هر کسی اقدام به سقط کند و وارث باشد، از ارث محروم می‌شود و دیه جنین به عنوان ارث به بقیه وراث می‌رسد. به عنوان مثال اگر پدر انجام دهد، دیه به مادر می‌رسد و پدر از ارث محروم می‌شود. اما اگر مادر انجام دهد، دیه به پدر می‌رسد و مادر از ارث محروم می‌شود. اگر هر دو انجام دهند، به هیچ‌کدام‌شان نمی‌رسد و به طبقه بعدی ارث می‌رسد. بنابراین جنین یک انسان مستقل دانسته شده است.

انتهای خبر/3262/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار