20 September-2024 الجمعة - 17 ربیع الاول 1446 جمعه - 30 شهریور 1403 6:53 (GMT) 6:53 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
افزایش سهم یزد از تسهیلات صنایع دستی/اقتصادی شدن تنها راه ماندگاری صنایع دستی
سه شنبه 22 خرداد 1403 ساعت 6:26
افزایش سهم یزد از تسهیلات صنایع دستی/اقتصادی شدن تنها راه ماندگاری صنایع دستی

افزایش سهم یزد از تسهیلات صنایع دستی/اقتصادی شدن تنها راه ماندگاری صنایع دستی

«عبدالمجید عربی» در گفت‌وگو با آگاه، ضمن اشاره به اقدامات و حمایتهای معاونت صنایع دستی از هنرمندان در سه بخش قبل از تولید، حین تولید و پس از تولید، این حمایت‌ها را شامل اقداماتی مانند آموزش، تامین مواد اولیه و حمایت از کارگاه‌ها و در نهایت نیز اهتمام به بحث بازار فروش و صادرات و حضور در نمایشگاه‌های خارجی ذکر کرد.

وی با بیان این که پایه توسعه صنایع دستی براساس آموزش صحیح است، گفت: در همین راستا نیز سال گذشته علاوه بر برگزاری دوره‌های آموزشی بر مبنای توسعه و رونق صنایع دستی، آموزش‌های کاربردی مانند بسته‌بندی، صادرات، خلاقیت و نوآوری، کاربری‌های جدید، بازار و تمام آموزش‌های مورد نیاز یک هنرمند صنایع دستی را برای هنرمندان استان تدارک دیدیم.

عربی در رابطه با حمایتهای صورت گرفته از هنرمندان در حین تولید نیز گفت: یکی از این اقدامات پرداخت تسهیلات به هنرمندان برای تامین تجهیزات و مواد اولیه است که سهم استان در سال گذشته از هشت میلیارد تومان به ۳۴ میلیارد تومان و برای امسال نیز به ۴۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی سیاست استان در حوزه صنایع دستی را ورود این حوزه به چرخه اقتصادی استان و کشور خواند و از اقدامات صورت گرفته در این حوزه را برگزاری نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی خواند و گفت: تنها در سال گذشته دو دوره نمایشگاه ملی صنایع دستی به میزبانی یزد برگزار شد و این جدا از نمایشگاه‌های ابتکاری مانند برگزاری دو دوره نمایشگاه صنایع دستی دارای بسته‌بندی ویژه هدایای سازمانی و برپایی بازارچه‎های فروش در مناسبتهای مختلف بوده است.

 معاون صنایع دستی استان از تلاش برای بهبود درآمدزایی هنرمندان با سفارش پذیر کردن این حوزه و همچنین حضور هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه‌های بین‌المللی خبر داد و گفت: تولیدکنندگان صنایع دستی استان در سطوح مختلفی فعالیت دارند به طوری که بعضاً شاهد فعالیت خانگی هنرمندان با توجه به این که صنایع دستی یک هنرصنعت خانواده محور است، لذا سعی شده علاوه بر نمایشگاه‌ها، با برگزاری بازارچه‌های صنایع دستی در طول سال به فروش در این بخش کمک شود.

وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی استان به عنوان تأمین‌کننده گالری‌ها و فروشگاه‌های بزرگ صنایع دستی کشور فعالیت دارند و با تولید انبوه در این حوزه فعالیتهای خوبی در حوزه صادرات نیز دارند.

عربی بر لزوم حمایت صحیح مسئولان از صنایع دستی تاکید کرد و گفت: قطعاً حمایت مناسب مسئولان از این حوزه باعث خواهد شد که صنایع دستی نه تنها مغفول نماند بلکه در سبد زندگی مردم نیز جایگاه خود را بازیابد.

وی تاکید کرد: البته هنرمندان نیز باید نسبت به بروزرسانی تولیدات خود براساس نیاز بازار و زندگی مردم اقدام کنند تا از منسوخ شدن آنها جلوگیری شود.

معاون صنایع دستی در پایان بر لزوم اقتصادی شدن صنایع دستی تاکید و تصریح کرد: زمانی صنایع دستی اقتصادی خواهد شد که نیاز روز جامعه را برطرف کند چرا که در این صوت دوباره به خانه‌های مردم بازخواهد گشت.

انتهای خبر/34604/

برچسب ها