27 July-2024 السبت - 21 محرم 1446 شنبه - 6 مرداد 1403 4:23 (GMT) 4:23 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
بدلان، روستای زلزله‌زده خوی که ابراهیم رئیسی آبادش کرد
سه شنبه 22 خرداد 1403 ساعت 11:56
بدلان، روستای زلزله‌زده خوی که ابراهیم رئیسی آبادش کرد

بدلان، روستای زلزله‌زده خوی که ابراهیم رئیسی آبادش کرد

محبوب پورکاظم، از جوانان روستای بدلان که اتفاقا سید ابراهیم رئیسی جلو خانه تخریب شده آنها در زلزله برای اهالی روستای بدلان سخنرانی کرده بود در گفت و گو با آگاه گفت: با آمدن آیت الله رئیسی به روستای بدلان انگار خیر و برکت هم وارد این روستا شد و مشکل اعطای وام‌های زلزله‌زدگان حل شد و روستا صاحب اینترنت پر سرعت شد، کوچه‌های تنگ سابق روستا بصورت مدرن و با عقب‌نشینی کامل ساخته شده‌اند.

این جوان روستای بدلان تصریح کرد: تقریبا همه خانه‌ها با اصول مهندسی ساخته شده‌اند و کوچه‌های روستا هم کاملا تعریض شده‌اند و همه این‌ها از برکات حضور رییس جمهور شهید است.

احمد یکی دیگر از روستاییان که خانه‌اش را بخاطر زلزله جابجا کرده و پایین روستا ساخته است، می‌گوید: روستای بدلان با آمدن رئیس جمهور شهید کلا تغییر کرد و ما اولش باور نمی‌کردیم که رئیس جمهور به این روستای دور افتاده بیاید چون همه کمک‌ها و اکثر مسئولین کشوری برای بازدید از وضعیت زلزله‌زدگان به شهر فیرورق که نزدیک خوی بود می‌رفتند.

بهره‌برداری از ۹۴ درصد از واحدهای تخریبی زلزله خوی تاکنون

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوی گفت: از مجموع ۳۲۵۶ واحدهای  تخریبی خوی در بخش شهری و روستایی در سه زلزله مهر و دی و بهمن ماه سال ۱۴۰۱، ۲۷۰۰ واحد به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند.

رضاعبدالله زاده در گفت و گو با آگاه با بیان اینکه تاکنون ۳۰۴۲ سقف از واحدهای تخریبی احداث شده است، تصریح کرد: ۲۰۱ واحد تخریبی باقی مانده در بخش شهری و روستایی بعلت مشکلاتی از قبیل وراثت، مشکلات مالی مالکین، مشکل مالکین با شهرداری و ... نتوانسته‌اند عملیات احداث واحدها را شروع کنند.

عبدالله زاده افزود: بنیاد مسکن با تمامی امکانات و توان در بخش کمک‌های بلاعوض و تسهیلات بانکی و میلگرد و سیمان برای شروع عملیات ۲۰۱ واحد باقی مانده آماده است.

رئیس بنیاد مسکن خوی، پیشرفت فیزیکی واحدهای تخریبی روستایی را ۹۶درصد و شهری را ۹۴ درصد اعلام کرد که بصورت میانگین ۹۴ درصد واحدهای تخریبی شهری و روستایی بازسازی و به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی، کل واحدهای تعمیری شهری و روستایی شهرستان خوی را ۲۵هزار و ۳۹۵ واحد اعلام کرد و گفت: در واحدهای تعمیری تعمیرات بر عهده مالک است که با گذشت ۱.۵ سال با پرداختی‌های انجام شده، ۱۰۰ درصد این واحدها تعمیر شده‌اند.

عبدالله‌زاده، کل مبلغ کمک‌های بلاعوض به واحدهای احداثی و تعمیری در بخش شهری و روستایی را تا امروز ۴۷۷ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در بخش تسهیلات بانکی نیز یک هزار میلیارد تومان به واحدهای احداثی و تعمیری پرداخت شده است.

وی همچنین از واریز ۵۰ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض به حساب بنیاد مسکن استان خبر داد و گفت: این مبالغ در روزهای آتی به حساب آسیب‌دیدگان زلزله اعم از تعمیری و احداثی واریز خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن خوی اظهار کرد: در مدت تقریبا ۱.۵ از سال وقوع زلزله خوی در سایه کار جهادی کارمندان بنیاد مسکن، تلاش‌ها و کمک‌های سایر مسئولین ادارات از قبیل استانداری،  فرمانداری، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، ارتش، خیرین و کادر بهداشت و درمان و  شهرداری، نظام مهندسی و مسکن و شهرسازی و ... توانستیم به این موفقیت دست پیدا کنیم و ۹۴ درصد از واحدهای تخریبی روستایی و شهری را به بهره‌برداری برسانیم.

به گزارش آگاه، مردم روستای بدلان در ورودیه روستا برای احترام و ارادت‌شان نسبت به شهادت سیدابراهیم رئیسی بنر تسلیت نصب کرده‌اند و  با چشم‌های پر از اشک برای شادی روح رئیس جمهور شهید دعا می‌کردند و افسوس می‌خوردند که ای کاش سید ابراهیم رئیسی زنده بود و خودش شاهد آبادی و ساخته شدن روستای بدلان بود.

انتهای خبر/34770/

برچسب ها