21 September-2024 السبت - 18 ربیع الاول 1446 شنبه - 31 شهریور 1403 11:56 (GMT) 11:56 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
یکی از کلیدی‌ترین راهکارها در تحقق جهش تولید اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴ است
چهارشنبه 23 خرداد 1403 ساعت 5:44
یکی از کلیدی‌ترین راهکارها در تحقق جهش تولید اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴ است

یکی از کلیدی‌ترین راهکارها در تحقق جهش تولید اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴ است

صمد یوسفی‌اصل در گفت‌وگو با خبرنگار آگاه، درخصوص نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: تحقق نامگذاری سال‌جاری در وهله‌ اول مستلزم تدوین دستورالعملی مشخص جهت ایجاد پیوندی عمیق و پرفایده بین دولت و تشکل‌های مردمی در سطوح مختلف است و آنچه که امسال به آن بایستی بیش از سنوات قبل توجه و بها داد، ارزیابی دقیق از نقش و میزان تاثیرات سازمان‌ها و نهادهای مردمی در فضای اقتصادی کشور از گذشته تاکنون است.

او ادامه داد: بدون تردید یکی از سازمان‌ها و نهادهای مردمی، اتاق‌های بازرگانی است که با وجود همه دشواری‌ها و موانع داخلی و خارجی همواره تلاش کرده است با ارائه راهکارهای عملیاتی و ایجاد انگیزه، تولید و خدمات را پویا و مطالبات، نظرات و پیشنهادات تخصصی بخش خصوصی را جهت تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌های پرفایده و رشد و اعتلای فضای اقتصادی کشور به قوای سه‌گانه ارائه کند.

وی تصریح کرد: آنچه که اساسا جامعه امروز ما برای جلب مشارکت مردم در فضای اقتصادی کشور نیاز دارد، اعتمادسازی و ارج نهادن به سرمایه اجتماعی و حقوق مالکیت فکری است، چیزی که مبنای اصلی موفقیت کشورهای توسعه‌یافته است.

یوسفی‌اصل، گفت: مشارکت مردم در اجرا خود را نمایان خواهد کرد، باید تبیین شود که سرمایه مادی و تخصصی مردم در این نقشه اقتصادی کشور چگونه هدایت می‌شود، این شریان‌های ریز و درشت اقتصادی که در قالب بنگاه‌های تولیدی و خدماتی تشکیل می‌شوند، آیا هنوز هم بایستی در مشکلات قوانین پیچیده و بازدارنده محیط کسب و کار گرفتار باشند؟ آیا با وجود انحصار دولتی در بخش‌های مختلف تولید و عرضه، مردم فضای واقعی نقش‌آفرینی و اثرگذاری در جهش و رونق تولید را خواهند داشت؟

این فعال حوزه اقتصادی ادامه داد: فعالان بخش‌ خصوصی، سال‌ها است بر توسعه نقش مردم و خصوصی‌سازی فضای اقتصادی کشور تاکید دارد و قطعا یکی از کلیدی‌ترین راهکارهای موثر در تحقق جهش تولید با مشارک مردم، اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است و دولت با آزادسازی اقتصاد نه‌ تنها رقابت، کیفیت، تولید، بازارهای مصرف، تجارت و ... را مستعد ارتقا می‌کند بلکه با جلوگیری از رانت و فساد، منابع و فرصت‌ها را نیز به طور عادلانه در اختیار مردم قرار خواهد گذاشت.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان تصریح کرد: ایجاد زمینه ارتباط و پیوستگی بین بخش‌های مشابه صنعتی، معدنی، صنفی و بازرگانی با رویکرد صنایع بهره‌ور، صادرات‌محور، دانش‌بنیان و فناور نیز، لازمه شکل‌گیری و ورود موثر مردم در فعالیت‌های اقتصادی است. بدین ترتیب که اگر اجزای مختلف یک رشته‌ تخصصی در یک مسیر و هم‌آهنگ حرکت کنند نه‌ تنها سرعت رشد خود را افزایش خواهند داد بلکه در نهایت به ساختارهایی با توان مالی و دانش فنی بسیار قابل اتکا مبدل خواهند شد.

یوسفی‌اصل خاطرنشان کرد: امروز، مردم ما به خوبی دریافت کرده‌اند که برای رشد سرمایه و پیشرفت خود در زمینه اقتصادی بایستی هوشمندانه، با درایت و برنامه‌ریزی حرکت کنند بنابراین اصلاح ساختار بازارهای سرمایه و سیاست‌های ارزی موجب جلب اعتماد و حضور مطلوب مردم در بازارهای سرمایه نیز خواهد شد.

انتهای خبر/34927/

برچسب ها