20 September-2024 الجمعة - 17 ربیع الاول 1446 جمعه - 30 شهریور 1403 16:42 (GMT) 16:42 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
راه‌اندازی رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در دانشگاه اصفهان
چهارشنبه 23 خرداد 1403 ساعت 10:1
راه‌اندازی رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در دانشگاه اصفهان

راه‌اندازی رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در دانشگاه اصفهان

محسن گودرزی، عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با آگاه ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: رشته مطالعات فرهنگی، رشته جدیدی نیست و سابقه آن به دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد که در آن سال‌ها به مثابه یک رشته آکادمیک توسعه یافت. به جهت پدیدار شدن خوانش‌های غیرهژمونیک در سطح جامعه توسط گروه‌های فرهنگی و اجتماعی، رشته مطالعات فرهنگی بسط یافت. این گروه‌ها با آنچه که مدنظر دولت‌ها بوده در حوزه فرهنگ هم‌خوانی نداشتند مبداء رشته مطالعات فرهنگی به فرهنگ‌های ضدهژمونیک و مظاهر آن در جامعه برمی‌گردد.

او در مورد رشته مطالعات رسانه تصریح کرد: توسعه رسانه‌ها و زیست جهان نمادین آن‌ها، رشته مطالعات فرهنگی را با توسعه بیشتری همراه کرد و تحت عنوان رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در دانشگاه‌های مطرح اروپایی و آمریکایی و هم‌اکنون در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود. مطالعات فرهنگی از منظر تکنولوژی‌ها و فناوری‌های رسانه‌ای و نقش و کارکرد آن‌ها به توسعه رویکردهای متفاوت فرهنگ در جامعه نگاه می‌کند.  

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: از یک دهه پیش دانشگاه اصفهان درصدد اضافه کردن رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در مقطع دکتری بوده اما اکنون در مقطع کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه راه‌اندازی شده است. رسانه، رکن چهارم دموکراسی است و نقش رسانه‌ها در شکل‌دهی جوامع، فرهنگ، اقتصاد، سیاست و اجتماع آشکار است. برخی از نظریه‌ها قائل به وجود دوگانی در جامع ایرانی هستند، که یکی رسمی و دیگری غیررسمی است و هر کدام از این‌ها رسانه‌ها و سازوکارهای رسانه‌ای ویژه‌ای دارند. شهر اصفهان نیز به مثابه یک کلان‌شهر و شهر فرهنگی که در جامعۀ ایرانی تأثیرگذار است، به رشته مطالعات فرهنگی و رسانه نیاز دارد و دانشگاه اصفهان این ظرفیت را دارد که چارچوب‌های نظری و پژوهشی برای رشتهٔ ارتباط در سایر دانشگاه فراهم کند.

گودرزی اظهار کرد: رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان تعریف شده و اساتیدی که در جامعه‌شناسی فرهنگی و جامعه‌شناسی رسانه در این گروه صاحب نظر هستند، به تدریس در رشته مطالعات فرهنگی و رسانه خواهند پرداخت. دانشگاه اصفهان اعضای هیئت علمی جدیدی نیز برای گروه علوم اجتماعی پذیرفته و درصورت لزوم به حضور اساتید و خدمات فکری دیگران از خارج از دانشگاه، این امکان وجود دارد که از ظرفیت‌های خارج از دانشگاه استفاده شود.  

وی با بیان اینکه رشته مطالعات فرهنگی و رسانه در مقطع کارشناسی ارشد تعریف شده و مقطع کارشناسی و دکتری ندارد، تصریح کرد: ابتدا دانشگاه تهران این رشته را اضافه کرد و سپس دانشگاه علامه طباطبایی و هم‌اکنون نیز دانشگاه اصفهان این رشته را راه‌اندازی کرده است. لازمه توسعه این رشته در دانشگاه اصفهان این است که برای راه‌اندازی رشته ارتباطات در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود و ما امیدواریم به زودی این اتفاق رقم بخورد. نگاه مثبتی در دانشگاه به توسعه این رشته وجود دارد و ان‌شاءالله رشته ارتباطات در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری توسعه خواهد یافت، ما ابتدای راه هستیم و قرار نیست در ابتدای این مسیر متوقف شویم.  

انتهای خبر/35045/

برچسب ها