25 April-2024 الخميس - 17 شوال 1445 پنجشنبه - 6 اردیبهشت 1403 20:53 (GMT) 20:53 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
نگاه مسئولان به آلودگی هوا مناسبتی است /تجریشی: کاهش یک درجه‌ای دما در خانه‌ها، صنعت را از سوزاندن مازوت بی‌نیاز می‌کند
یکشنبه 28 دی ساعت 20:35
نگاه مسئولان به آلودگی هوا مناسبتی است /تجریشی: کاهش یک درجه‌ای دما در خانه‌ها، صنعت را از سوزاندن مازوت بی‌نیاز می‌کند
با وجودی‌که اصلاح الگوی مصرف در کشور می‌تواند صنایع را از مصرف مازوت و گازوئیل بی‌نیاز کند ولی متولیان امر در بخش گاز کشور نسبت به این موضوع بی‌توجهند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با آغاز فصل سرما، پدیده وارونگی هوا و آلایندگی کلانشهرها مانند بسیاری از مسائل کشور به موضوعی مناسبتی تبدیل شده و نقل محافل رسانه‌ای می‌شود.

با شروع این روند همه به‌دنبال آن هستند تا در میان دستگاه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های متولی مقصر آلودگی هوا را پیدا کنند اما با تغییرات آب و هوایی و بارندگی‌ها همه چیز تا سال بعد به فراموشی سپرده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در بازه زمانی که آلایندگی هوا در کلانشهرها زیاد شد و سر و صدای زیادی هم به پا کرد موضوع سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها و برخی از صنایع بود.

سازمان حفاظت محیط زیست مدعی است که این مازوت‌سوزی‌ها چندان راه‌حلی ندارد چون در زمانی‌که صنایع را در گذشته در اطراف شهرها ایجاد می‌کردند به موضوعات زیست‌محیطی توجهی نشده است.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این‌باره می‌گوید که در سال 1347 که مباحث زیست‌محیطی مطرح نبود موضوع آمایش مطرح شد؛ بدین معنی که صنایع را در کل کشور پخش کنیم. نتیجه آن این بود این اقدامات در مواردی خارج از ظرفیت اکولوژیکی آن مناطق بود.

وی با اشاره به اصفهان که دومین شهر کشور از لحاظ سبد مصرف انرژی (گاز، گازوئیل و مازوت) است و در شرایط آلودگی هوای کلانشهرها وضعیتش از تهران بدتر بود، عنوان می‌کند که  70 درصد صنایع اصفهان در 50 کیلومتری شهر قرار دارند و 80 درصد صنایع آلاینده این استان هم در همین محدوده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به میزان تولید گاز در کشور و همچنین میزان مصارف خانگی هم می‌گوید سقف تولید گاز در کشور بین 800 تا 900 میلیون متر مکعب است که در زمان پیک مصرف در هفته‌های گذشته این میزان به 580 تا 650 میلیون متر مکعب رسید و در چنین شرایطی صنایع ما چاره‌ای جز مصرف گازوئیل و مازوت نداشتند. اگر به‌عنوان نمونه فقط سیمان شهر تهران که یکی از صنایع آلاینده کلانشهر تهران است را به‌خاطر مصرف مازوت ببندیم حدود 1600 کارگر بیکار می‌شوند.

حال سؤال اینجاست که در وضعیت موجود که کشور از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه است و تعطیلی صنایع خود می‌تواند به مشکلات اقتصادی مردم بیفزاید، چه باید بکنیم؟ آیا هیچ راه‌حلی برای برون‌رفت از این بحران که هر ساله گریبانگیر کلانشهرهای ما می‌شود وجود ندارد؟

مسعود تجریشی محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌ها را مدیریت بهینه مصرف گاز در منازل عنوان کرده و می‌گوید اگر ما در منازل تنها یک درجه سانتیگراد کاهش مصرف داشته باشیم حدود 50 میلیون متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود. در صورتی‌که این تنظیم دما در بخش خانگی انجام شود  50 میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود که نیازمندی 50 درصد صنایع کشور است و در این‌صورت می‌توانیم از مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه‌ها و صنایع جلوگیری کنیم.

محمدحسن متولی زاده مدیرعامل توانیر نیز در اظهارنظری درباره مازاد گاز ناشی از صرفه‌جویی در مصرف آن در بخش خانگی می‌گوید کاهش یک درجه‌ای دمای محیط کار و منزل ۷۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی در مصرف گاز به همراه دارد.

نکته جالب توجه این‌که علی‌رغم آگاهی نسبت به تأثیر مصرف بهینه گاز در کنترل آلودگی هوا در کشور ولی وزارت نیرو کمتر به این موضوع می‌پردازد به‌طوری‌که مسعود تجریشی معاون سازمان محیط زیست از این موضوع گله‌مند بوده و عنوان می‌کند که ما کمتر می‌بینیم که مسئولان گاز کشور کمتر در رسانه‌ها حاضر شده و این هشدار را بدهند که مصرف را پایین بیاوریم.

در این میان سؤال اینجاست که چرا باید نگاه مسئولان به مسائلی که با سلامت مردم در ارتباط است به سوژه‌ای مناسبتی تبدیل شود و موضوعی که بی‌توجهی به آن هم هزینه‌های سنگین درمان را برای دولت به‌همراه دارد و هم مردم کشور را از نعمت سلامتی محروم می‌کند پشت گوش انداخته شده و در قالب فرآیند و برنامه‌های زمانبندی شده به آن پرداخته نشود؟

انتهای خبر/3630/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار