20 September-2024 الجمعة - 17 ربیع الاول 1446 جمعه - 30 شهریور 1403 4:34 (GMT) 4:34 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
دیپلماسی عزتمندانه، گره گشای اقتصاد است
پنجشنبه 31 خرداد 1403 ساعت 11:18
دیپلماسی عزتمندانه، گره گشای اقتصاد است

دیپلماسی عزتمندانه، گره گشای اقتصاد است

مهرداد بذرپاش امروز، ۳۱ خردادماه در آیین افتتاح پروژه اتصال راه‌آهن سراسری رشت - کاسپین، این خط ریلی را پروژه مهم و مورد علاقه آیت‌الله رئیسی دانست و اظهار کرد: شهید رئیسی پروژه راه‌آهن رشت - کاسپین را به صورت هفتگی پیگیری می‌کرد اما نشد که در مراسم افتتاح حضور داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت این پروژه برای مردم گیلان و کشور افزود: کشور تا سال‌های سال مدیون پیگیری‌های شهید رئیسی در بخش کریدوری و ترانزیتی به واسطه شناخت دقیق ایشان نسبت به ایران به عنوان سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهید رئیسی اهمیت پروژه‌های ترانزیتی را درک کرده بود، گفت: شاهد بسیج امکانات و ظرفیت‌های دولت برای این موضوع راهبردی هستیم که سال‌ها منتظر اقدامات جدی بود.

بذرپاش پروژه‌های مهم کریدوری را مورد توجه رهبر انقلاب دانست و بیان کرد: ایران تا سال‌ها مدیون مجاهدت‌های رئیس دولت سیزدهم خواهد بود، زیرا ایشان اولویت‌ها را شناخت، تصمیم‌گیری کرد، همت کرد و دنبال کرد تا به نتیجه رسید.

وزیر راه با بیان اینکه ترانزیت جاده‌ای در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تن بود، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۵ میلیون تن ترانزیت جاده‌ای داشتیم. در سه ماهه ابتدای امسال نیز به ۵.۵ میلیون تن رسیده و هدف‌گذاری امسال ۲۰ میلیون تن است.

وی با بیان اینکه تجارت دریابرد کشور نیز ۵۰ درصد رشد داشته و شاهد رشد ۵۰ درصدی صادرات از خزر هستیم، خاطرنشان کرد: با عزم دولت این رکوردزنی‌ها در حوزه ترانزیت رقم خورده است. کریدورهای شمال به جنوب مجموعه‌ای از پروژه‌های ریلی و جاده‌ای بوده که یکی از آنها امروز افتتاح شد و دریای شمال را در مسیر کوتاه‌تر به دریای جنوب متصل می‌کند.

بذرپاش با تاکید بر لزوم توسعه ناوگان در ادامه توسعه زیرساخت، ادامه داد: به دنبال تسهیل تردد کالا با کشورهای همسایه و رشد ترانزیت هستیم که نشان دهنده دیپلماسی اثربخش دولت است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه امسال شاهد رشد ۷۰ درصدی ترانزیت جاده‌ای بودیم، بیان کرد: راه‌آهن رشت به کاسپین کریدور مرکزی شمال به جنوب را تکمیل کرد و به دنبال کریدور غربی شمال به جنوب در قطعه درود - اندیمشک هستیم.

وزیر راه چابهار - زاهدان، زاهدان - بیرجند - مشهد، بندرامام - تهران ا درود - خرم آباد - اندیمشک، شیراز - بوشهر و رشت - آستارا را پروژه های موثر و تحول زای شبکه ریلی کشور دانست و تاکید کرد: تکمیل این کریدورها فرصت بی‌نظیر ترانزیت کالاست و رشد فعلی با زیرساخت‌های موجود بوده و قطعا افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۳۵ کیلومتر آزادراه افتتاح کردیم، گفت: امسال نیز هفت طرح آزادراهی قابل افتتاح در تبریز و گرمسار و کرج و مراغه و اراک و کرمانشاه داریم، قطعا ترانزیت یکی از ارکان اصلی تولید ثروت در کشور خواهد بود و با جدیت دنبال می‌شود.

انتهای خبر/37791/

برچسب ها