28 March-2024 الخميس - 19 رمضان 1445 پنجشنبه - 9 فروردین 1403 15:54 (GMT) 15:54 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
چشمان بسته شورای شهر در برابر فساد شهرداران/ هاشمی: در این زمینه حرفی ندارم!
شنبه 4 بهمن ساعت 20:35
چشمان بسته شورای شهر در برابر فساد شهرداران/ هاشمی: در این زمینه حرفی ندارم!
در حالی چند روز از دستگیری دو تن از شهرداران مناطق تهران می‌گذرد که شورای شهر هنوز پاسخ قانع کننده‌ای به سؤالات افکار عمومی در این زمینه نداده است.

به گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، شورای شهر شیشه‌ای و شفاف از شعارهای دوره پنجم مدیریت شهری با ترکیبی از متخصصان شهری بود که کار خود را با جدیت برای رفع مشکلات تهران آغاز کردند؛ آنها رویکرد جدیدی را برای شهر تهران پیش گرفتند و بیشترین انتقاد را به دوره چهارم مدیریت شهری داشتند، حتی پیش از شروع دوره پنجم مدیریت شهری بر لزوم رسیدگی به فساد در شهرداری تاکید داشتند و موضوع املاک نجومی را همیشه پیش می‌کشیدند،  اما حالا اخبار عجیبی از مدیریت شهری «شفاف» به گوش می‌رسد،  دستگیری دو شهردار در یک روز توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد و در این میان رییس شورای شهر نسبت به سوالات افکار عمومی درباره سرانجام دستگیری دو شهردار مناطق  2 و 8 تهران  اینگونه پاسخ می‌دهد: «فعلا در این زمینه صحبتی ندارم.»

محسن هاشمی پیروز حناچی محسن هاشمی

از سکوت تا تذکر

بیش از سه سال از آغاز به کار شورای شهر پنجم گذشته  و بسیاری از اعضای شورای اسلامی شهر تهران نسبت به مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی واکنش‌های سریعی از خود نشان می‌داند،  شورای شهر به خودی خود یک تریبون خوب برای اعضای لیست امید بود و اگر شورای مجال نمی‌داد صفحه‌های شخصی اعضا در فضای مجازی در هر زمینه‌ای فعالیت داشت اما  طی موضوع دستگیری شهرداران سکوت اعضای همیشه فعال نکته قابل توجهی بود،   محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران در صحن شورای شهر درباره ماجرای دستگیری دو شهردار منطقه 2 و 8 پایتخت اظهار کرد: «مردم صاحبان اصلی شهر و انقلاب هستند و باید از آنچه که می‌گذرد اطلاع داشته باشند، من به حناچی و محسن هاشمی تذکر می‌دهم چرا که در هفته‌ای که گذشت دو نفر از همکاران‌مان در شهرداری دستگیر شده ولی ابعاد ماجرا هنوز روشن نیست.»

مناظره مهرداد بذر پاش و محمد جواد حق شناس در دانشگاه شریف

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با توجه به حساسیتی که جامعه نسبت به مسائل شهر دارد انتظار داریم که حناچی اطلاع‌رسانی دقیقی انجام دهد ولی فقط به انتشار یک توئیت توسط ایشان اکتفا شد.

شورای شهر: چیزی نیست، فعلا اتهام است!

سر انجام پس از چند روز اعضای شورای شهر کم کم نسبت به موضوع دستگیری‌ها واکنش نشان دادند،  زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در گفتگویی درباره سرانجام دستگیری دو شهردار منطقه 2 و 8 تهران اظهار کرد: ماجرای دستگیری حسن رحمانی و مهناز استقامتی دو شهردار منطقه 2 و 8 در قوه قضائیه در حال پیگیری است و نمایندگان حقوقی شهرداری هم پیگیر این قضیه هستند.

زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران

وی افزود: موارد ذکر شده در مورد این دو شهردار فعلاً در حد اتهام است و سرپرست از سوی شهردار برای این مناطق ابلاغ شده

سکوت سخنگوی شورای شهر تهران در ارتباط با بازداشت دو شهردار منطقه شکست!

اما سخنگوی شورای شهر روش دیگری را پیش گرفت  و پس از شکستن سکوت چند روزه سخنان تازه ای را با رسانه‌ها در میان گذاشت، علی اعطا درباره دستگیری شهرداران مناطق 2 و 8 اظهار کرد: جهت‌گیری فسادستیز شورای شهر تهران در دوره پنجم و شهردار منتخب آن از چه در شیوه اداره شهر و چه در انتصابات، امر پوشیده‌اى نیست، اما در موارد معدودی نیز انحرافات و سوء جریاناتی در مجموعه عریض و طویل شهردارى پدید آمده است‌. اخیراً اتهاماتى مالی علیه شهرداران مناطق 2 و 8، در خصوص دوره فعالیت آنان در شهرداری منطقه 21، به عنوان شهردار و معاون منطقه مطرح شده است.

اعطا افزود: اتهامات مالی در رابطه با این دو مدیر در مرجع قضائی در حال رسیدگی و در مرحله تحقیقات است. طبیعتاً با توجه به ادله و مدارکی که در راستای توجه اتهام وجود دارد و ادله و مدارکی که متهمین در دفاع از خود ارائه می‌کنند، مرجع قضائی اعلام رأی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در چند روز گذشته مستمرا گفتگوها و جلساتی با شهردار تهران داشته‌ایم، گفت: رئیس شورا و شهردار، از نخستین ساعات طرح اتهامات، به صورت مسئولانه و مجدانه به موضوع ورود کرده‌اند و گفتگوهایی با دستگاه‌های نظارتی و قضایی در رابطه با این پرونده داشته‌اند.

بازدید علی اعطا از خبرگزاری آنا

سخنگوی شورای شهر در پاسخ به این پرسش که شهرداران در حال حاضر بازداشت هستند و یا اینکه با وثیقه آزاد شدند و زمان رسیدگی به اتهام آنان، گفت: در حال حاضر متهمین در اختیار دستگاه قضائی هستند و پرونده در دستگاه قضائی در مرحله تحقیقات است. شورا در مقام قضاوت نیست و اظهارنظر نهایی در رابطه نتیجه این پرونده در صلاحیت مقام قضایی است.

وی درباره اینکه گفته می‌شود این دو شهردار مورد حمایت برخی اعضای شورای شهر بودند نیز اظهار کرد: همه مدیران شهرداری تا زمانی که در چارچوب سیاست‌های شورا و در سلامت عمل کنند، مورد حمایت همه اعضای شورا هستند.

اعطا تأکید کرد: معتقدیم برخورد با فساد باید سریع، قاطع و بدون تبعیض باشد و اى کاش در رابطه با برخى پرونده‌هاى مربوط به گذشته نیز، در همان زمان با سرعت و قاطعیت و شفافیت برخورد شده بود تا امروز شاهد برخى پرونده‌هاى باز و بى اطلاعى افکار عمومى نباشیم.

حضور شهردار تهران در جلسه شورای شهر

شورای شهر شفاف یا...؟

شورای شهر به عنوان یک نهاد نظارتی باید تسلط بیشتری در اجرای عملکرد شهرداری داشته باشد،  اعضای شورا در حالی از قاطعیت  در شفاف سازی سخن می‌گویند که هنوز مشخص نیست دلیل اصلی دستگیری دو شهردار این دوره مدیریت شهری در چیست؟ انتظار می‌رفت با توجه به حضور افراد باتجربه‌ای در سمت‌های مختلف مانند حسن رسولی، مرتضی الویری، محسن هاشمی،  در سال آخر با مردمی که به آن‌ها رای دادند شفاف تر عمل کند،  امید است این شفافیتی که شورای پنجم در ابتدا دوره بر آن تاکید داشت تا پایان دوره به مردم نشان داده شود.

انتهای خبر/4028/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار