29 March-2024 الجمعة - 20 رمضان 1445 جمعه - 10 فروردین 1403 15:53 (GMT) 15:53 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
برخورد با دستفروشان برای مترو هزینه دارد/ اگر در ایستگاه‌ها، سرویس بهداشتی احداث کنیم از وظایفمان باز می‌‌مانیم
دوشنبه 6 بهمن ساعت 11:30
برخورد با دستفروشان برای مترو هزینه دارد/ اگر در ایستگاه‌ها، سرویس بهداشتی احداث کنیم از وظایفمان باز می‌‌مانیم
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران گفت: مسافر از ما انتظار دارد که در سامانه مترو دستفروش وجود نداشته باشد اما این یک واقعیت اجتماعی است که دستفروش وجود دارد و ما هم قصد نداریم که وارد مسائل ضد اجتماعی شویم.

فرنوش نوبخت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با عملکرد متروی تهران در شرایط کرونایی اظهار کرد: از ابتدای اسفند که همه‌گیری کرونا آغاز شد و هنوز پروتکل‌ بهداشتی صادر نشده بود موضوع مدیریت این شرایط در مترو در دستور کار قرار گرفت. در فروردین شرایط سختی داشتیم زیرا همه جا تعطیل بود و نمی‌توانستیم ماسک و لوازم ضدعفونی تأمین کنیم و در همان روزهای اول هم، همه برای بازدید و نظارت می‌آمدند و توی شبکه مترو را بازدید و نظارت می‌کردند.

وی ادامه داد: پس از پانزدهم فروردین که همه چیز داشت عادی می‌شد و ناگهان همه بازار و کسبه باز شدند ما یکسری بنر در مترو نصب کرده و اعلام کردیم که همه مسافران با ماسک در مترو حضور پیدا کنند. در آن زمان حرکتی هم شروع شد که اصلاً استفاده از ماسک الزامی نیست ولی ما تقریباً به صورت غیرمحسوس این موضوع را الزامی کردیم و از شهروندان خواستیم تا در صورتی‌که بیمار هستند وارد شبکه مترو نشوند.

امسال پارامتر اصلی مترو رعایت فاصله اجتماعی است نه جابجایی مسافر

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به این‌که پس از گذشتن از پیک اول و دوم کرونا مردم آگاه‌تر شده و متوجه شدند که باید به‌خاطر سلامت خود و دیگران باید از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند، گفت: در این بازه زمانی همکاران ما همچون پلیس، انتظامات و راهبران به‌دلیل ارتباط مستقیم با مسافران در ایستگاه‌ها بسیار آسیب دیدند.

نوبخت در ارتباط با تأثیر کرونا و تحریم‌ها در عملکرد متروی تهران نیز گفت: با شیوع کرونا همزمان سه مشکل به متروی تهران تحمیل شد؛ کاهش شدید مسافران، کاهش درآمدهای غرفه‌ها و کاهش درآمدها و افزایش قیمت ارز ما را در تأمین تجهیزات وارداتی با مشکل مواجه کرد. افزایش قیمت ارز قیمت برخی از اقلام وارداتی را تا 6 برابر افزایش داد و این در حالی‌ بود که حتی برخی از اقلام تولید داخل نیز بخشی از موادشان وارداتی بود.

وی با اشاره به این مطلب که با کاهش میزان مسافران ساعت کار کارمندان مترو کم‌ نشد، عنوان کرد: علی‌رغم مشکلاتی که امسال با شیوع کرونا و تحریم‌ها با آن مواجه بودیم نه‌تنها تعداد حرکت‌هایمان را کم نکردیم بلکه علاوه بر این‌که سعی کردیم سرفاصله حرکت قطارها ثابت بماند، حتی بعد از عید در خط 2 این سرفاصله را به سه دقیقه کاهش دادیم و خط 3 را به 6 دقیقه کاهش دادیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه تصریح کرد: امسال برای ما دیگر میزان جابه‌جایی، پارامتر نیست بلکه پارامتر اصلی برای ما فاصله اجتماعی است.

اورهال کردن قطارهای مترو نیازمند بودجه دولتی است

نوبخت در ادامه در خصوص وضعیت قطارهای مترو نیز گفت: با وجودی‌که برنامه‌ای برای استفاده از تبصره‌های دولتی برای قرارداد 105 دستگاه واگن قطار مطرح است اما این موضوع زمان‌بر است که در چنین شرایطی اولویت حفظ شرایط موجود است.

وی تصریح کرد: بخشی از قطارهایمان اورهال شده ولی برای تکمیل این فرآیند نیازمند بودجه دولتی هستیم که تا الان این بودجه در سیستم ما دیده نشده است. البته در کنار این موضوع به‌‌دنبال توسعه خط 6 متروی تهران از ایستگاه تربیت مدرس تا ایستگاه شهید ستاری هستیم.

برخورد با دستفروشان برای مترو هزینه اجتماعی دارد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در ادامه در ارتباط با بحث ساماندهی دستفروشان در ایستگاه‌های مترو و این‌که در مواردی مشاهده می‌شود که وسایل دستفروشان به آنها پس داده نمی‌شود، گفت: مسافر از ما انتظار دارد که در سامانه مترو دستفروش وجود نداشته باشد اما این یک واقعیت اجتماعی است که دستفروش وجود دارد و ما هم قصد نداریم که وارد مسائل ضداجتماعی شویم.

نوبخت افزود: منظور از ساماندهی این است که دستفروشان اینجا کار می‌کنند و ما هم در مترو نمی‌توانیم به آنها بگوییم یک جا بنشینند و لوازمشان را بفروشند چون معمولاً انتهای سالن یا داخل واگن این کار را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: همکاران ما در این موضوع دخالت کرده و اینها را به بیرون از ایستگاه هدایت می‌کنند. بعضاً ممکن است درگیری‌های خیلی سطحی و لفظی هم ایجاد شود ولی در هر صورت خواسته مسافر این است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اذعان کرد: ما در ارتباط با این موضوعات هزینه می‌کنیم که هم هزینه مالی دارد و هم هزینه اجتماعی و باعث می‌شود به جای این‌که نیروهای ما به کارهای دیگر برسند توان خود را صرف مواردی همچون دستفروشان می‌کنند. هم پلیس، هم انتظامات، هم همکاران ایستگاه دارند با موضوع مقابله می‌کنند اما گسترش دستفروشان در مترو آنقدر زیاد است که نه مقابله همکاران من به به چشم می‌آید و نه اینکه تغییرات کم و زیاد شدن اینها محسوس می‌شود که البته نظارت لازم در این ارتباط وجود دارد ولی ممکن است مواردی همچون آنچه شما در سؤالتان گفتید موارد تخلفی هم اتفاق بیفتد.

برنامه‌ای برای کارت بلیت مترو برای پرستاران نداریم

نوبخت در ادامه در ارتباط با ارائه تسهیلات مترو (همچون کارت بلیت) به پرستاران در شرایط کرونایی هم گفت: سامانه حمل و نقل یک بحث گسترده است. ما در مترو یک چنین چیزی را ندیده‌ایم چون با توجه به هزینه‌های خودمان راحت نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم ولی قطعاً اگر ستاد مقابله با کرونا این کار را انجام دهد ما هم حمایت می‌کنیم.

وی افزود: من این پیشنهاد را حتماً به ستاد مقابله با کرونای شهر تهران و آقای زالی پیشنهاد می‌کنم چون پارسال بودجه خوبی گرفتند اما به ما چیزی نرسید.

تونل‌های مترو را نمی‌توان برای امدادرسانی در شرایط بحرانی استفاده کرد

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در خصوص پیشنهاد اورژانس تهران برای استفاده از تونل‌های متروی تهران برای شرایط بحرانی و ارتباط با بیمارستان‌ها بیان کرد: اخیراً ما مانوری در این خصوص برگزار کردیم که دوستان ما در اورژانس هم به این نتیجه رسیدند که این موضوع سخت است چون ما باید بین تونل‌های ارتباطی حرکت کنیم.

نوبخت ادامه داد: مانوری که برگزاری کردیم در شب بود که قطاری هم حرکت نمی‌کرد و همه چیز برنامه‌ریزی شده بود حدود 2 ساعت طول کشید تا از ایستگاه تجریش به ایستگاه تربیت مدرس که بیمارستان امام خمینی در آن واقع شده برسیم که در موارد خاص این زمان به 3 الی 4 ساعت هم خواهد رسید.

وی افزود: بهتر است خطوط مترو را برای جابجایی آدم‌های سالم در نظر بگیریم که بتوانند خیلی سریع‌تر جابه‌جا شوند. اگر بتوانیم ترافیک سطح شهر را به زیر زمین بیاوریم خیلی بهتر است.

توجه به سرویس بهداشتی در ایستگاه‌های مترو جزء انتظارات جانبی از ما است

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در پاسخ به سؤالی آنا مبنی بر این‌که چرا در ایستگاه‌های مترو سرویس بهداشتی وجود ندارد نیز گفت: در هیچ ایستگاهی سرویس بهداشتی وجود ندارد مگر در ایستگاه‌هایی که روی زمین و در حاشیه شبکه بهره‌برداری باشند. اسم ما مشخص است، شرکت بهره‌برداری حمل و نقل تهران، ما سامانه حمل و نقل هستیم و در این سامانه حمل و نقل اگر بخواهیم انتظارات جانبی هم داشته باشیم، نمی‌توانیم به انجام وظایف ذاتی‌مان برسیم.

نوبخت تصریح کرد: ایستگاه‌ها 70 متر زیرزمین است و تأمین شرایط بهداشتی آن دشوار است. ما در طراحی‌های ایستگاه سرویس‌های بهداشتی را ندیده‌ایم. اصولاً شهروندان که در سطح شهر تردد می‌کنند باید برآوردی از شرایط جسمانی‌مان داشته باشیم.

انتهای خبر/4222/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار