18 April-2024 الخميس - 10 شوال 1445 پنجشنبه - 30 فروردین 1403 21:41 (GMT) 21:41 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
پشت پرده فروش 10 ملک با ارزش شهرداری تهران چیست؟/ میرلوحی: شاید 100 ساختمان دیگر را هم بفروشیم!
دوشنبه 6 بهمن ساعت 21:4
پشت پرده فروش 10 ملک با ارزش شهرداری تهران چیست؟/ میرلوحی: شاید 100 ساختمان دیگر را هم بفروشیم!
فروش املاک با ارزش پایتخت توسط شهرداری با هر دلیل و عنوانی نمی‌تواند دلیل موجهی برای کاستن از بار روانی عملکرد ضعیف شورای شهر دوره پنجم تهران باشد و این اقدام سیاهه دیگری بر کارنامه نه چندان مثبت مدیریت شهری ثبت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،‌ در جلسه گذشته شورای اسلامی شهر تهران طرحی دو فوریتی با عنوان «مجوز شهرداری تهران برای واگذاری و فروش 10 فقره از املاک شهرداری » مطرح شد و  با وجودی که دو فوریت این موضوع مورد موافقت اکثریت اعضا شورای شهر قرار نگرفت اما طرح این موضوع در روزهای اخیر با واکنش بسیاری از کارشناسان روبه‌رو شد که معتقدند این طرح شائبه‌هایی را به دنبال دارد.

یکی از مواردی که با طرح فروش 10 ملک ارزشمند شهرداری مورد توجه و نظر منتقدان قرار گرفت چرایی این موضوع است که به چه دلیل مدیریت شهری دوره پنجم تصمیم دارد در واپسین ماه‌های فعالیت خود دست به چنین اقدامی بزند؛ همچنین این سؤال مطرح شده است که چرا در حالی که اعضای شورای شهر همواره مدیریت قبل را به «شهرفروشی متهم» می‌کردند،  حال خود دست به این اقدام زده و تلاش دارند املاک باارزش شهر را در معرض فروش قرار دهند؟

در شرایطی که قیمت مسکن در کشور ثبات چندانی ندارد تصمیم شهرداری تهران برای فروش املاک باارزش به بهانه گذران امورات جاری شهر و به زعم آنان پرداخت حقوق به کارکنان و نیروهای خود چالشی ایجاد خواهد کرد تا چاه ویلی پیش روی مدیران شهری در دوره ششم قرار دهد و به لطایف‌الحیلی از پاسخگویی به عدم کارایی 4 ساله عملکردی خودشان بگریزند.

میرلوحی: شهر را قبل از‌ ما فروختند!

در پاسخ به چرایی فروش املاک شهرداری البته اتفاق نظری در بین اعضای شورای شهر وجود ندارد و برخی از آنان با رد دو فوریت این طرح معتقدند شهرداری باید از منابع دیگری هزینه امورات شهر را پرداخت کند؛ با این حال اعضای دیگر شورای شهر معتقدند این اقدام, رفتاری مناسب در قبال تأمین بودجه برای هزینه‌های شهرداری است.

سید محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،  در پاسخ به این سؤال که چرا مدیریت شهری در سال پایانی فعالیت خود دست به فروش املاک زده است,اظهار کرد: در دوره قبل مدیریت شهری با کمال تاسف در حق تهران بسیار جفا شده و دارایی‌های شهر به نوعی بخشیده شده بود که می توان به املاک نجومی و املاک واگذارشده  به افراد حقیقی و حقوقی اشاره کرد؛‌ اما طرح معتقد هستم فروش 10 ملک شهرداری تهران اصلا شهرفروشی نیست!

وی افزود:  در دوره قبلی مدیریت شهری  16برج در منطقه 4 بدون پروانه  ساخته شده است و در منطقه 22 نزدیک 150 پروژه بلا تکلیف( مربوط به دوره قبل شهری) وجود دارد.

محمود میرلوحی: باید پاسخگوی نظرات‌مان به بزرگان اصلاحات باشیم

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: ما در این دوره از مدیریت شهری طرح تفصیلی را اجرا کردیم که در دوره‌های قبل به آن توجه چندانی نمی‌شد؛ همچنین  بسیاری از املاک را از  نهاد‌ها و افراد خاص پس  گرفتیم که بدون قرار داد از دوره قبل تحویلشان داده شده بود که تعدادشان به هزار ملک می‌رسد.

وی گفت: آقای «قالیباف» شهردار اسبق تهران قراردادهای هزار میلیاردی با برخی نهادها می‌بست که حتی یک صفحه از آن را هم به شورا نمی‌آورد ولی حالا همه چیز نظم پیدا کرده است طبق رعایت قوانین شهرداری پیش می‌رود.

عضو شورای شهر گفت: فروش این املاک از نظر شورای شهر تهران مشکلی ندارد و حتی ممکن است  100 ملک بفروشیم تا بتوانیم برای تهران هزینه کنیم.  

میرلوحی گفت: 128 هکتار باغ در دوره قبل از بین رفت این یعنی شهرفروشی اما در دوره پنجم شورای شهر 28 باغ خریداری و به پارک عمومی تبدیل شده است که این عملکرد شورای شهر پنجم را نشان می‌دهد.

وی درباره علت تاخیر در تامین مخارج بدهی‌های شهرداری تهران آن هم در سال پایانی فعالیت شورای پنجم گفت: گره‌هایی که افرادی در دوره قبل مدیریت شهری به حل مشکلات زده بودند را به سختی باز کردیم که این موضوع زمان برد و تا امروز طول کشید!

عضو سابق شورای شهر: چرا بعد از سه سال یاد بدهی‌های قبلی افتادند

ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم در واکنش به صحبت‌های میرلوحی به خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گفت: متأسفانه اعضای شورای شهر به جای پرداختنم به مدیریت بهتر پایتخت با برخی رفتارها و سخنانشان فرافکنی می‌کنند.

وی در خصوص صحبتهای اعضای شورای شهر پنجم از بدهی دوره قبل مدیریت شهری این‌گونه گفت: اگر از دوره چهارم مدیریت شهری بدهی‌ای وجود دارد بابت این است که در راستای اجرای پروژه هدفمند شهری، فعالیت‌هایی صورت گرفته است؛ باید این‌گونه شفاف سخن بگویم که به عنوان مثال اگر پل صدر و یا تونل نیایش در زمان مناسبی ساخته نمی‌شد تامین هزینه‌های آن با قیمت‌های امروز امکان پذیر نبود و شهرداری با مبلغ‌های بالاتری برای ساخت آن رو به رو می‌شد؛ یعنی موضوع ساخت به موقع برخی پروژه‌ها و تعجیل مدیریت سابق شهر برای کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از افزایش آن بود.

ابوالفضل قناعتی

وی افزود: اگر شهرداری و  شورای شهر دوره قبل بدهی دارد در راستای ساخت و ساز شهر بوده و به نفع مردم تما شد؛  تمام کسانی که مدعی هستند مدیریت شهری چهارم بدهی دارد هزینه ساخت اتوبان امام علی(ع) را به قیمت امروز حساب کرده و به شهروندان یه طور شفاف اعلام کنند که اگر پروژه‌ها قرار بود با هزینه‌های امروز ساخته می‌شد چقدر هزینه می‌برد؟

عضو سابق شورای شهر تهران گفت:  سوال اصلی اینجاست که عزیزان دوره پنجم مدیریت شهری مگر با میزان هزینه‌های شهرداری تهران و میزان بدهی‌ها آشنا نبودند که امروز مدعی هستند؟ البته جای تعجب دارد که بعد از گذشت سه سال از مدیریت شهری پنجم، دوستان تازه به فکر پرداخت بدهی‌های دوره قبل افتاده‌اند؛ اگر دلشان با شهردار و شورای شهر قبلی نیست حداقل باید به فکر شهروندان باشند.

وی گفت: شورای شهر تهران که نباید در سال آخر دوره مدیریت شهری به فکر بدهی‌های به جا مانده از دوره قبل باشد!

 تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران به شورای شهر

حقیقت چیست؟

بودجه سال آينده شهرداري تهران بر اساس آنچه شهردار تهران در قالب لايحه بودجه تقديم شوراي شهر تهران كرده‌است رقمی بالغ بر 47 هزار ميليارد تومان است. اگرچه در هنگام ارائه اين لايحه برخی از اعضای شورای شهر مباحثی را مطرح كردند، اما به نظر مي‌رسد كه همانند بودجه 27 هزار ميلياردی پايتخت در سال جاری (سال 1399) بخش عمده اين بودجه بر تراكم فروشی يا به بیانی دیگر متكی بر «شهر فروشی» باشد.

بر اساس قانون قرار است 4 درصد از سهم ماليات بر ارزش افزوده در اختيار شهرداری قرار گيرد. در واقع دولت از فروش كليه كالاها و خدمات 9 درصد ماليات بر ارزش افزوده در سراسر كشور از شهروندان اخذ مي‌كند. از اين 9 درصد، سهم شهرداري‌ها و در تهران شهرداري پايتخت 4 درصد به صورت مستقيم به دست مي‌آورد. اين رقم بر اساس قانون بايد تا نيمه هر ماه از سوي دولت به حساب خزانه شهرداري واريز شود.

آرم شهرداری تهران

باتوجه به سهم 4 درصدی ماليات بر ارزش شهرداری تهران كه در سال 99 به 10 هزار ميليارد تومان رسيد، پيش بينی مي‌شود كه سهم شهرداري در سال 1400 از ماليات بر ارزش افزوده كالا و خدمات، مبلغی در حدود 15 هزار ميليارد تومان از دولت دريافت كند.

حال، اختلاف 32 هزار ميلياردي شهرداری برای دست يافتن به بودجه 47 هزار ميلياردي قطعا بر عهده مناطق شهرداری تهران خواهد بود. به تعبيری كه هر منطقه شهرداری با فروش تراكم و در واقع همان شهر فروشی مابقی بودجه شهر را تامين كند.

بر اساس آمار فقط منطقه 22 شهر تهران در سال 1400 مي‌بايست هزار و 500 ميليارد تومان تراكم بفروشد تا بتواند بودجه آخرين سال اداره تهران توسط شوراي پنجم را تامين كند.

 تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران به شورای شهر

البته نبايد فراموش کرد كه شهرداری تهران با بودجه 27 هزار ميلياردي در سال 99 نتوانست پروژه عمرانی قابل توجهی را به ثمر برساند و گامی موثر در ارائه خدمات به شهروندان برنداشت.

فروش املاک با ارزش شهر به هر اسم و عنوانی از جمله برای پرداخت بدهی مدیران سابق مدیریت شهری یا تأمین هزینه‌های شهر نمی‌تواند دلیل موجهی برای کاستن از بار روانی عدم عملکرد مثبت شورای شهر دوره پنجم تهران باشد و قطع به یقین به زودی و با مشخص شدن دلیل اصلی شهر فروشی شهرداری و شورای شهر, سیاهه دیگری بر کارنامه نه چندان مثبت مدیریت دوره پنجم شهر تهران ثبت خواهد شد.

انتهای پیام/4148

انتهای خبر/4262/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار