18 October-2024 الجمعة - 15 ربیع الثانی 1446 جمعه - 27 مهر 1403 3:16 (GMT) 3:16 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
فعالیت ورزشی را به صبح یا شب منتقل کنید 
چهارشنبه 3 مرداد 1403 ساعت 8:34
فعالیت ورزشی را به صبح یا شب منتقل کنید 

فعالیت ورزشی را به صبح یا شب منتقل کنید 

دکتر محمدحسن انتظاری در گفت وگو با خبرنگار آگاه، درباره  تغذیه در فصل گرما و راه‌های پیشگیری  از گرمازدگی، تصریح کرد: امسال شاهد گرمترین  روزها در ۳۰ سال اخیر هستیم بنابراین لازم است که  برای پیشگیری از گرمازدگی برنامه غذایی مربوط فصل گرم سال برای خود و خانواده تنظیم کنیم.

 وی با بیان اینکه امسال علاوه بر گرما بسیاری از استان‌های کشور  با پدیده آلودگی هوا مواجه هستند، اظهار کرد: آلودگی و گرمای هوا اثر تشدیدکننده نسبت به یکدیگر دارند، به عبارتی در شرایط که آلودگی هوا در استانی مستقر باشد فرد زودتر از حالت عادی  احساس گرما و تنگی تنفس خواهد داشت.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید تهران با بیان اینکه افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، بانوان باردار و کهنسالان در این شرایط باید  تا حد امکان کمتر از منزل خارج شوند، تأکید کرد: کمبود آب و الکترولیک در بدن سبب گرمازدگی می‌شود بنابراین قدم اول برای پیشگیری از گرمازدگی نوشیدن آب کافی است.

 انتظاری با بیان اینکه  نوشیدن آب کافی، خوردن میوه و سبزیجات، سالاد میوه، خربزه، طالبی و...  در فصل تابستان توصیه می‌شود، ادامه داد: نمی‌توان عطش خود را دوران تابستان با نوشیدن نوشابه، نوشیدنی‌های بسیار شیرین، چای، قهوه و ... رفع کرد و بهتر است کمبودآب با نوشیدن آب طبیعی و خوردن میوه‌ها و سبزیجات تامین شود.

وی با بیان اینکه نباید برای رفع عطش نباید یک طالبی کامل یا بطری آب به یکباره خورد و باید اندک اندک در طول روز  مصرف شود، تصریح کرد: مصرف فست و فود، چیپس، پفک و سایر تنقلاب آب بدن را کم می‌کند و سبب تشنگی و گرمازدگی می‌شود.

انتظاری با بیان اینکه قرار گرفتن در هوای خنک و یا دوش آب سرد به عنوان اولین گام برای رفع  گرمازدگی شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: در صورتی که با فرد گرمازده روبرو شدید، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کرده و یا مقداری یخ زیر بغل بیمار قرار داده و سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید. لازم است در وعده ناهار از غذاهای آبکی، کم گوشت استفاده شود و بهتر است غذاهای پر پروئتین را به موعده شام منتقل کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم ضمن تاکید به مصرف آب و دوغ خیار در فصل تابستان، گفت: برخلاف فصل زمستان بهتر است که از نمک بیشتری استفاده کنند و وعده صبحانه هم از خیار و گوجه به همراه پنیر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خیار، گوجه‌فرنگی و سبزیجات جذب آب را کم می‌کنند و این عمل سبب می‌شود فرد دیرتر آب بدن خود را از دست بدهد، اظهار کرد: استفاده برنج مخلوط همچون لوبیا پلو، عدس پلو به همراه ماست سبزیجات و سالاد در ایام تابستان توصیه می‌شود .

  وی با اشاره به اینکه لبنیات نیز به ویژه ماست در گرمای تابستان جایگزین مناسبی برای گوشت است، افزود: ماست ترکیب شگفت‌انگیزی از پروتئین، کلسیم و کربوهیدرات است که هم احساس سیری می‌آورد و هم حاوی میکرو ارگانیسم‌های فعالی است که قدرت سیستم ایمنی بدن و معده را افزایش می‌دهد.

انتهای خبر/46722/

برچسب ها