18 October-2024 الجمعة - 15 ربیع الثانی 1446 جمعه - 27 مهر 1403 5:12 (GMT) 5:12 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
خردمندان: با دست خالی فیلم بسازید
جمعه 5 مرداد 1403 ساعت 12:34
خردمندان: با دست خالی فیلم بسازید

خردمندان: با دست خالی فیلم بسازید

سید محمدرضا خردمندان در حاشیه کارگاه دو روزه فیلمسازی(با محوریت فیلم کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای) که به همت حوزه هنری استان گیلان و با حضور هنرجویان و فیلمسازان جوان در رشت برگزار شد، در گفت وگو با آگاه، با اشاره به سال ها فعالیت خود در بخش های فیلمنامه نویسی و کارگردانی، اظهار کرد: تفاوتی بین فیلم کوتاه و فیلم بلند قائل نیستم و اگر روند فیلمسازی درست انجام شود، می تواند اثرگذاری لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه گاهی یک فیلم کوتاه اثرگذاری فرا مرزی دارد، تصریح کرد: هدف از برگزاری سلسله کارگاه های فیلمسازی، انتقال تجربه است تا نسل های جوان تر از بحث های تئوری عبور کنند و با فرایند عملی کار آشنا شوند و واقعا فیلم خودشان را تولید کنند.

این کارگردان سینما و تلویزیون با تاکید بر لزوم تجربه عملی فیلمسازی برای هنرجویان جوان، یادآور شد: پس از آشنایی با عناصر یک فیلم کوتاه باید سریعا وارد عمل شد و یک فیلم ساخت؛ در واقع هنر فیلمسازان جوان در این است که بدون بهانه و با کمک همدیگر فیلمشان را بسازند.

وی با بیان اینکه برای فیلم سازی در ابتدای راه فقط استعداد کافی است، خاطرنشان کرد: در ابتدا همه تنها هستند و باید خودمان را اثبات کنیم و اگر یک فیلم کوتاه خوب بسازیم، تهیه کننده خودش می آید.

وی با بیان اینکه فیلم باید نزدیکی زیادی با زندگی مردم داشته باشد و برآمده از مسائل و مشکلات و ابتلائات جامعه باشد، ادامه داد: فیلمی که از دل مردم می آید، بر دل مردم هم می نشیند و فقط تکنیک و محتوای فیلمسازی ما باید درست باشد.

خردمندان، همه موضوعات جامعه را دست مایه فیلم های کوتاه دانست و اضافه کرد: فیلم کوتاه می تواند در بسیاری از موضوعات فرهنگی جامعه همچون خانواده و اعتیاد و فقر و آسیب های زندگی مشترک و سالمندان و مسئولیت پذیری و... اظهارنظر کند و همیشه مخاطب دارد.

وی با بیان اینکه داستان فیلم کوتاه باید ملموس باشد تا احتمال دیده شدن آن بیشتر شود، تاکید کرد: انیمیشن «پدر» را متاثر از یک دوره از زندگی شخصی‌ام ساختم؛ در واقع شاهد تلاش بی وقفه پدرم برای رفع مشکلات خانواده بودم و فداکاری های او در آن بازه زمانی خیلی برای من ارزشمند بود و لذا تصمیم گرفتم که در قالب فیلم آن را بیان کنم.

این کارگردان سینما و تلویزیون به هنرجویان جوان توصیه کرد فیلم خود را بسازند و آن را به دست جامعه هدف و مخاطب برسانند و گفت: باید با حداقل امکانات هم شده وارد عرصه شد و استعداد را بروز داد چون در این وضعیت است که خلاقیت هنرجو دیده می شود.

به گزارش آگاه، سید محمدرضا خردمندان، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایران و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی از دانشگاه صداوسیما است. او نخستین فیلم بلند سینمایی خود را در سال ۱۳۹۵ با عنوان «بیست و یک روز بعد» کارگردانی کرد که در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و نامزد بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

خردمندان، نویسندگی و کارگردانی چندین فیلم مستند و داستانی را در کارنامه خود دارد؛ وی پیش از این با آثار کوتاه ۱۰۰ ثانیه ای که تولید کرده بود شناخته می‌شد. آثار کوتاه او جوایز داخلی و خارجی بسیاری کسب کرده‌اند.

هنوز، بچه و مرد، احسان، گزارشگر، دوئل، جایی میان ابرها، درنگ، مسافر و جدایی از جمله فیلم های کوتاه این کارگردان هستند. وی همچنین انیمیشن های پدر، میم، کابوس و آنتراکت را کارگردانی کرده است.

انتهای خبر/47147/

برچسب ها