08 September-2024 الأحد - 5 ربیع الاول 1446 یکشنبه - 18 شهریور 1403 1:17 (GMT) 1:17 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
اتمام پروژه‌های نیمه تمام بخش کشاورزی اهر و هریس در اولویت است
جمعه 5 مرداد 1403 ساعت 11:57
اتمام پروژه‌های نیمه تمام بخش کشاورزی اهر و هریس در اولویت است

اتمام پروژه‌های نیمه تمام بخش کشاورزی اهر و هریس در اولویت است

اکبر فتحی حاشیه در بازدید از پروژه‌های تولیدی و تبدیلی بخش کشاورزی شهرستان‌های اهر و هریس به خبرنگاران گفت: در بازدیدی که به همراه نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی از پروژه‌های در دست اجرا و نیمه تمام واحدهای تولیدی و تبدیلی حوزه کشاورزی این شهرستان‌ها داشتیم در جریان مشکلات قرار گرفتیم و در این راستا تصمیماتی اتخاذ شد که به محض ابلاغ تسهیلات از بند الف تبصره ۱۸ و یا تامین منابع داخلی بانکی برای مراکز تولیدی اختصاص یابد تا انشالله واحدهای تولید و صنعتی نیمه تمام که پیشرفتی تا ۸۰ درصد دارند آماده بهره برداری شوند که این امر باعث رونق اقتصادی، اشتغال و پیشرفت در منطقه خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه تاکنون تسهیلات بانکی سال ۱۴۰۲ در بخش کشاورزی ابلاغ نشده است گفت: تسهیلات ابلاغی سال ۱۴۰۱ در بخش کشاورزی طبق بند الف تبصره ۱۸ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بود که با توجه به مشکلات مالی کشور متاسفانه این میزان تسهیلات کفاف این بخش را نداشته چرا که برای بخش کشاورزی سالانه حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات سرمایه‌ای نیاز است که آن هم برای سرمایه گذاری‌های جنبی هزینه شود. 

فتحی با بیان اینکه ایجاد یک گلخانه نیازمند سرمایه بالا است افزود: امروز برای هر هکتار گلخانه حدود ۴۰۰ میلیارد ریال لازم می‌باشد که با این حساب تسهیلات ارائه شده به بخش کشاورزی به هیچ عنوان جوابگو نیست و باید برای رفع این مشکل از منابع داخلی بانک‌ها نیز استفاده شود که تحقق این امر نیز چندان امکان پذیر نیست و باید منتظر روی کار آمدن دولت جدید و اتخاذ تدابیر لازم از سوی دولت برای رفع مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان باشیم.

وی در خصوص امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده نیز گفت: متاسفانه این آیین نامه نادرست بوده و امیدواریم به صورت جدی در خصوص تغییر این آیین نامه به نفع کشاورزان و بهره برداران تجدید نظر شود. 

فتحی از دیگر مشکلات جدی در بخش کشاورزی اهر را تامین آب کشاورزی عنوان کرد و افزود: امیدواریم نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی به همراه نمایندگان کشاورزان برای حل این مشکل با مسئولان ذیربط استانی و شهرستانی جلسات کارگشایی انجام دهند. 

وی در ادامه با تاکید بر حمایت سازمان جهاد کشاورزی از ایجاد مراکز بوم گردی در شهرستان اهر گفت: تولیدات کشاورزی همیشه با ریسک و خسارت بالا روبرو است و در این راستا سرمایه گذاران و کشاورزانی که بخواهند مراکز بوم گردی برای استفاده از ظرفیت‌های باغات ایجاد کنند حمایت خواهیم کرد. 

وی همچنین تشکیل شورای عالی کشاورزی، تشکل‌ها و نمایندگان کشاورزان را برای حضور در جلسات مختلف خصوصا جلساتی که در حوزه تصمیم گیری برای کشاورزی باشد بسیار مهم برشمرد. 

فتحی در ادامه افزود: از جمله طرح‌های قابل توجه در بخش کشاورزی و دامی شهرستان اهر را که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و اهالی روستای آغبلاغ این شهرستان در حال اجراست را احداث مجتمع پرورش گوزن، گوسفند پرواری و تولید علوفه سبز و گیاهان داروئی و نیز ایجاد واحد میوه خشک می‌باشد که با بهره برداری از این پروژه‌ها که مورد حمایت ما هم خواهد بود شاهد ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه خواهیم بود.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس نیز در این بازدید بر ضرورت توسعه و ایجاد گردشگری کشاورزی در شهرستان اهر تاکید کرد. 

به گزارش آگاه، بیت الله عبدالهی توجه ویژه به توسعه گردشگری بخش کشاورزی را بسیار مهم برشمرد و گفت: ایجاد گردشگری کشاورزی (بوم گردی کشاورزی) در شهرستان اهر علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های زیبا و چشم نواز باغات شاهد حل معیشت و رونق اقتصادی مردم و جذب گردشگر و درآمد پایدار برای کشاورزان منطقه خواهیم بود. 

وی یکی از خواسته‌های به حق کشاورزان منطقه اهر و هریس را تسریع در حل مشکلات و دغدغه‌های آنها عنوان کرد و از مسئولان ذیربط خواست در رسیدگی به خواسته‌های این عزیزان همکاری جدی نمایند تا شاهد رونق بخش کشاورزی در این شهرستان‌ها باشیم. 

وی ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی اهر را بسیار مهم برشمرد و افزود: در بازدیدی که از مراکز تولیدی و صنعتی حوزه کشاورزی اهر داشتیم با ۲ نفر از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی صحبت‌هایی انجام شد که امیدواریم با کمک مسئولان استانی و تخصیص تسهیلات لازم به زودی شاهد ایجاد این واحدها در این شهرستان باشیم.

عبدالهی همچنین با اشاره به کارهای مثبت انجام شده توسط بخش خصوصی در بخش کشاورزی روستایی خواستار همراهی جدی مسئولان استانی برای ایجاد انگیزه و تشویق بین سرمایه گذاران و کشاورزان برای ایجاد صنایع تبدیلی در راستای حل مشکل اقتصادی و بیکاری جوانان که دغدغه اصلی خانواده‌ها شد. 

انتهای خبر/47163/

برچسب ها