29 March-2024 الجمعة - 20 رمضان 1445 جمعه - 10 فروردین 1403 13:53 (GMT) 13:53 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
سواد رسانه‌ای دانشجویان دکتری مطلوب‌تر از دوره‌های کارشناسی و ارشد است
شنبه 17 آبان ساعت 8:8
سواد رسانه‌ای دانشجویان دکتری مطلوب‌تر از دوره‌های کارشناسی و ارشد است
دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری از رساله خود با موضوع سواد رسانه‌ای دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه پایان‌نامه گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لیلا تراب‎زاده، دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری از رساله خود با موضوع سواد رسانه‌ای دفاع کرد. عنوان این رساله «تحلیل جامع سواد MIL در بین دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه‌های استان مازندران» بود. وحید شجاعی و محمد حامی استادان راهنما و جمشید همتی استاد مشاور رساله دکتری تراب‌زاده بودند.

این رساله دکتری با هدف بررسی میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه‌های استان مازندران مشتمل بر دانشگاه مازندران، واحدهای دانشگاه آزاد ساری، آمل و چالوس، دانشگاه‌های غیرانتفاعی شمال، ادیب و شفق و نیز مراکز پیام‌نور بهشهر، ساری و آمل و ارائه راهکارهای توسعه و ارتقای آن انجام شد.

در این تحقیق ترکیبی که آمیخته‌ای از تحقیقات کمی و کیفی بود و با رویکرد توصیفی، ارزیابی، قیاسی و توسعه‌ای انجام شد، در بخش کمی یافته‌های جمعیت‌شناختی این پژوهش نشان داد که بیشتر اعضاء نمونه مرد بوده‌اند. حدود 35 درصد از اعضای نمونه در دانشگاه آزاد تحصیل می‌کردند، اما بقیه دانشجویان به‌صورت تقریباً مساوی از هر یک از دانشگاه‌های سراسری، پیام‌نور و غیرانتفاعی تقریباً برابر و حدود 22 درصد بوده است.

همچنین حدود 60 درصد دانشجویانی که در این تحقیق شرکت کرده‌اند، در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کردند و حدود 70 درصد از اعضای نمونه بین 18 تا 32 سال داشتند. در کنار یافته‌های جمعیت‌شناختی، این پژوهش به دنبال پاسخگویی به پنج سؤال اساسی در بخش کمی و یک سؤال در بخش کیفی بود که مبنای بخش کیفی تحقیق را شکل می‌داد.

بر اساس یافته‌ها، میزان سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی دانشجویان علوم ورزشی اندکی بیش از میانگینِ در نظر گرفته‌ شده به دست آمد. همچنین نشان داده شد متغیرهایی مانند جنسیت، سطح سنی و نوع دانشگاه محل تحصیل نمی‌تواند سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی دانشجو را تحت تأثیر خود قرار دهد، اما سطح تحصیلات قادر است به‌عنوان یک متغیر سایر سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی و متغیرهای منشعب از آن را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

دانشجویان دکتری، سواد رسانه‌ای بیشتری دارند

موقعیت سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دوره دکتری بالاتر و مطلوب‌تر نسبت به دانشجویان دوره‌های لیسانس و ارشد است. یافته‌های حاصل از این تحقیق در بخش کیفی نشان داد که نهادهای مختلف در توسعه و ارتقای سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی نقش بارزی دارند؛ به‌گونه‌ای که هر یک از آن‌ها می‌توانند سهمی را در حوزه دسترسی، ارزشیابی و نیز کاربرد بهینه رسانه‌ها و منابع به خود اختصاص دهند.

انتهای خبر/49/

برچسب ها
پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار