20 September-2024 الجمعة - 17 ربیع الاول 1446 جمعه - 30 شهریور 1403 4:17 (GMT) 4:17 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
از مهارت‌آموزی تا اشتغال در جهاد دانشگاهی
سه شنبه 16 مرداد 1403 ساعت 8:13
از مهارت‌آموزی تا اشتغال در جهاد دانشگاهی

از مهارت‌آموزی تا اشتغال در جهاد دانشگاهی

عباس صفدری در گفت وگو با آگاه، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی برخاسته از متن انقلاب و مولود انقلاب مقدس فرهنگی است که باهدف رساندن کشور انقلابی ایران به استقلال و خودکفایی و همچنین حرکت در مرزهای دانش و باهدف حمایت محرومان و مستضعفان در عرصه‌های مختلف در ۱۶ مردادماه سال ۱۳۵۹ در سطح کشور تشکیل شد.

 وی در خصوص سالروز تأسیس این نهاد در سیستان و بلوچستان افزود: در اوایل دهه ۶۰ ما شاهد تشکیل و تأسیس این نهاد در سطح استان بودیم؛ در سطح دانشگاه‌های مختلف و با گسترش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مختلف و متعدد به برکت جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف استان فضایی ایجاد شد که فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در نقاط مختلف استان توسعه پیدا کرد.

 رئیس جهاد دانشگاهی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: امروزه به لطف خدا جهاد دانشگاهی مفتخر بود در عرصه‌های مختلف آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و همیاری اشتغال و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نقش‌آفرینی بسیار خوبی را در سطح استان و کشور دارد.

 وی ادامه داد: ما در حوزه فرهنگی فعالیت‌های وسیع و گسترده‌ای در زمینه قرآنی برای دانشگاهیان و همچنین  مرکز افکارسنجی دانشجویان جهاد دانشگاهی به نام ایسپا در نظرسنجی‌های مختلف فعال و همیشه جزو مراجع اصلی برای انجام نظرسنجی‌های ملی و کشوری است.

صفدری اظهار کرد: خبرگزاری دانشجویان ایران موسوم به آگاه و خبرگزاری قرآن ایران موسوم به ایکنا از جمله مراکز خبررسانی و اطلاع‌رسانی قوی است که در خدمت جامعه با اهداف بسیار خوب به لحاظ مرجعیت خبری امروز جز خبرگزاری‌های برتر و مورداعتماد کشور چه از لحاظ کیفیت اخبار و چه از لحاظ سرعت و دقت اطلاع‌رسانی هستند.

وی افزود: در بخش‌های پژوهشی هم جهاد دانشگاهی، با ارائه فعالیت‌هایی در عرصه خدمات تخصصی پزشکی، مرکز پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان بانوان که سال گذشته در سطح استان آغاز شده و همچنین کلینیک تشخیص جهاد دانشگاهی و مرکز خدمات تشخیصی گیاهان دارویی و گیاهان روغنی که یک کار بسیار علمی و خوب است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان تشریح کرد: امروزه در حوزه‌های مختلف پژوهش جهاد در بخش‌های فناوری اطلاعات فعالیت‌های بسیار خوبی دارد و همچنین در حوزه آموزش هم در حوزه آموزش کوتاه‌مدت و بلندمدت فعالیت دارد؛ مراکز علمی و کاربردی دانشگاهی مراکزی‌اند که در شهرستان‌های زاهدان و زابل دانشجویان متعددی دارند که در رشته‌ها و مقاطع مختلف در حوزه آموزش‌های کوتاه‌مدت، دوره‌های بسیار خوب و مفیدی برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود که نهایتاً منجر به افزایش مهارت و تبحر او برای ورود به میدان اشتغال است.

وی عنوان کرد: در این نهاد دوره‌های خود اشتغال و کارآفرینی و همچنین دوره‌های سرباز ماهر که در جهاد تشکیل می‌شود؛ در سطح همه مراکز نظامی ویژه همه سربازانی که در حال انجام خدمت وظیفه هستند؛ زمینه بسیار خوبی را فراهم آورده که سربازان پیش از اتمام دوره خدمت خود می‌توانند وارد عرصه فعالیت و کار شود.

صفدری ادامه داد: برگزاری آزمون‌های استخدامی مرتبط با دستگاه‌های مختلف اجرایی و حتی مراکز خصوصی از افتخاراتی است که جهاد دانشگاهی به جهت اولاً اعتمادی که به مجموعه جهاد است و از طرف دیگر سرعت عمل و نیروی جهادی که در واقع جهادگران دارند؛ فضایی را فراهم آورده که بتوانند این خدمات را به مراجع مختلف در این عرصه‌ها داشته باشند.

وی بیان کرد: همچنین جهاد دانشگاهی تلاش می‌کند تا در بخش‌های مختلف حوزه‌های کارآفرینی، برای تجاری‌سازی کارها و فعالیت‌ها و در واقع مشاوره‌های شغلی که برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد؛ تعامل با مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و تعامل با وزارت رفاه کار و امور اجتماعی و سایر مراکز تصمیم‌ساز اداری مانند اداره کل ورزش و جوانان که کارگروه‌های تخصصی مرتبط با آن موضوع را دارد فضایی ایجاد شده که با هم‌افزایی که صورت می‌گیرد و حلقه وصلی که جهاد ایجاد کرده، خاصه در توسعه مشاغل خانگی تأثیر بسیار خوبی در سطح جامعه و سطح استان ایجاد کند که باروحیه توأم بانشاط بتوانند ورود به عرصه اشتغال و مشاغل خانگی داشته باشند.

 این مسئول افزود: در زمینه رتبه‌ها و مقاماتی که جهاد دانشگاهی کسب کرده یکی از شاخص‌هایی که داشتیم در بخش‌های آموزشی است؛ چندین رتبه مختلف را چه در دوره سرباز ماهر در سال گذشته کسب کرده و همچنین در انجام فعالیت‌های افکارسنجی جز مراکز فعال کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در سایر بخش‌های خدمات پزشکی مراکزی را فعال کردیم که محدود و انگشت‌شمار هستند و این نقطه قوت جهاد دانشگاهی استان است که در تلاش هستیم که این جایگاه‌ها و رتبه‌ها را هم به لطف الهی و همراهی همه جهادگران که روحیه مجاهدت، تلاش و فعالیت در این راستا را دارند، بتوانیم ارتقا دهیم.

انتهای خبر/50166/

برچسب ها