20 September-2024 الجمعة - 17 ربیع الاول 1446 جمعه - 30 شهریور 1403 4:37 (GMT) 4:37 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
راه‌اندازی موزه علم و فناوری در دانشگاه گیلان
سه شنبه 16 مرداد 1403 ساعت 9:42
راه‌اندازی موزه علم و فناوری در دانشگاه گیلان

راه‌اندازی موزه علم و فناوری در دانشگاه گیلان

دکتر محمد دوستار امروز ۱۶ مرداد ماه در مراسم تجلیل از خبرنگاران با اشاره به عروج ملکوتی شهید محمود صارمی که مصادف با روز خبرنگار است، اظهار کرد: این شهید بزرگوار هنر و قلمش را فدای بیان حق و حقیقت کرد و سرانجام خون سرخ شهادت، میراثش را برای همه دوستداران دانایی و خرد مانا کرد تا حرفه خبرنگاری ارزشی بس معنوی و الهی پیدا کند.

وی با بیان اینکه ترور، عملی غیرقانونی و غیرانسانی است و توسط کشورهایی که هویت انسانی ندارند روی می‌دهد، افزود: جمهوری اسلامی ایران از ترور و رفتار ناجوانمردانه بیشترین آسیب را خصوصا در اوایل انقلاب، ترور نخبگان علمی، ترور فرماندهان و مستشاران نظامی و چهره‌های تاثیرگذار از جبهه مقاومت در جهان دیده است.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه شهید سلیمانی و شهید هنیه از چهره‌های مقاومت هستند که بی‌نظمی سیاسی جهان از توانمندی آنها به نظم بخشی می‌رسید، گفت: شهادت اسماعیلی هنیه در تهران یک اقدام غیر دیپلماتیک است که توسط رژیم صهیونیستی اتفاق افتاد و با شهادت این چهره وجدان همه دنیا بیدار شد و امیدواریم در دادگاه‌های صالح بین‌المللی رژیم صهیونیستی محکوم و اسرائیل از صفحه روزگار محو شود.

دوستار با بیان اینکه روز خبرنگار در دانشگاه به عنوان نماد دیپلماسی رسانه با دانشگاه شناخته می‌شود، تصریح کرد: این روز فرصت مغتنمی است که هم ظرفیت دانشگاه از طریق رسانه به گوش کسانی که تمایل دارند با دانشگاه همکاری کنند یا اخبار از دانشگاه داشته باشند، برسد و هم انتظار و مطالبات قشر علمی شنیده شود تا در عرصه علمی و اجتماعی بهتر و دقیق‌تر تصمیم گیری شود. 

وی افزود: خبرنگاران پل ارتباطی بین سازمان‌ها و جامعه هستند و در حال حاضر زندگی انسان‌ها با رسانه گره خورده و رسانه لحظه به لحظه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه این دانشگاه تنها دانشگاه جامع و دولتی استان بوده که در رشت فعالیت دارد، گفت: در این دانشگاه حدود ۱۴ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد بیش از هشت هزار نفر را دختران و ۵۷۰۰ نفر را پسران تشکیل می‌دهند.

دوستار با بیان اینکه این تعداد دانشجو در مهرماه امسال به ۱۸ هزار نفر می‌رسد، خاطرنشان کرد: ۵۶۰ هیات علمی رسمی در این دانشگاه فعالیت می‌کنند و ۱۳ دانشکده تحت پوشش این دانشگاه است.

وی چاپ ۸۳ جلد کتاب توسط اعضای هیات علمی، فعالیت ۲۹ مجموعه و واحدهای فناور و مراکز رشد، فعالیت پنج شرکت دانش بنیان و راه‌اندازی پردیس با رویکرد کشاورزی و صنایع تبدیلی بر اساس نیاز استان را از دیگر اقدامات علمی و پژوهشی این دانشگاه دانست.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به ۵۳ قرارداد کاربردی با صنعت که بیشترین تعداد آن را پایان نامه‌های دانشجویی تشکیل می‌دهد، گفت: این دانشگاه در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی فعال است و با راه‌اندازی تشکل‌های فرهنگی،سیاسی و ۸۱ انجمن علمی علاوه بر انتقال دانش، پژوهش و ارائه فناوری به صنعت در زمینه رشد فرهنگی، اجتماعی و معنوی دانشجویان نیز پیش قدم است و ظرفیت‌ها را با این نگاه نسبت به رویدادهای پیش رو تقویت می‌کند.

دوستار افق فعالیت دانشگاه را مهارت محور کردن آموزش دانست و گفت: هدف این است که خروجی دانشگاه بتواند نیازمندی جامعه را در عرصه صنعت و خدمات برطرف و مهارت آموزی را از طریق کارآموزی در کنار تحصیل با کمک صنعت و برگزاری دوره‌های توانمندسازی توسط انجمن‌ها، مراکز رشد و واحدهای فناور دنبال کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه به دنبال رویکرد جدید و فناوری است، گفت: علاوه بر پژوهش، تولید فناوری شده و اکنون در عرصه صنعت نیز استفاده می‌شود با این مهم علاوه بر ارتقاء سطح علمی، در دراز مدت قطع وابستگی به خارج را به دنبال دارد.

رئیس دانشگاه گیلان تاکید کرد: دانشگاه گیلان بعد از ۵۰ سال از گذشت فعالیت، به دنبال نگاه مسئله محور و شناخت مسائل است و در این راستا نشست‌های مختلفی برگزار و نیازها شناسایی و دسته‌بندی شده است.

دوستار افزود:امسال از طریق یک رویداد خدمات پنجاه ساله دانشگاه را در حوزه‌های علمی، فنی و اجتماعی به اطلاع مردم می‌رسانیم.

وی افزود: علاوه بر آن به دنبال تهیه مستندات از تاریخچه آموزشی، تدریس، تحصیل و پژوهش در گیلان هستیم و از تمام گیلانیان داخل و خارج کشور دعوت می‌شود تا اسناد و مدارک از تاریخچه آموزش عالی استان را به دبیرخانه که اطلاع‌رسانی می‌شود ارائه کنند تا موزه علم و فناوری در گیلان راه اندازی و شناسنامه آموزش عالی گیلان به همگان معرفی شود.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبر به دولت کنونی در خصوص فعالیت در حوزه فناوری به خصوص هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد: تمام فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی جامعه توسط هوش مصنوعی دستخوش تحول است و در همین راستا و بر اساس منویات مقام معظم رهبری، کارگروه توسعه هوش مصنوعی در دانشگاه گیلان راه‌اندازی شد و در صدد هستیم تا رشته‌ها و دانشکده هوش مصنوعی را در این دانشگاه راه اندازی کنیم.

به گزارش آگاه، در پایان این نشست از خبرنگاران تجلیل به عمل آمد.

انتهای خبر/50178/

برچسب ها