20 September-2024 الجمعة - 17 ربیع الاول 1446 جمعه - 30 شهریور 1403 4:35 (GMT) 4:35 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
رونمایی از طرح دستیابی و تکمیل دانش فنی ۹ سایز مته حفاری توسط جهاددانشگاهی خوزستان
سه شنبه 16 مرداد 1403 ساعت 17:11
رونمایی از طرح دستیابی و تکمیل دانش فنی ۹ سایز مته حفاری توسط جهاددانشگاهی خوزستان

رونمایی از طرح دستیابی و تکمیل دانش فنی ۹ سایز مته حفاری توسط جهاددانشگاهی خوزستان

در آیین گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی که با حضور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر حسن مسلمی نائینی در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ این نهاد برگزار شد، طرح دستیابی و تکمیل دانش فنی ۹ سایز مته حفاری دندانه‌ای که توسط متخصصان و فناوران سازمان جهاددانشگاهی خوزستان اجرا شده، رونمایی شد.

به گزارش آگاه، قدم اول در بهره‌برداری از منابع کشف شده نفت و گاز،‌ حفاری و تکمیل چاه‌ها است. ایران جهت ثابت نگاه داشتن میزان تولید نفت و توسعه میادین در حال حاضر سالانه نیاز به حفر حدود ۲۰۰ حلقه چاه جدید دارد. برای تحقق اهداف سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه می‌توان به راحتی دو برابر شدن این تعداد حفاری را نیز متصور بود. صنعت حفاری با وجود رشد و توسعه قابل ملاحظه فن‌آوری‌های مرتبط، کماکان بر اصول و روش‌های قدیمی استوار است. حفاری دورانی با استفاده از سر مته با اندازه و مدل‌های مختلف و راندن لوله‌های جداری از دهه ۳۰ میلادی تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد و گسترش فن‌آوری‌های نوین به بهبود این روش معطوف می‌شود.

مته‌های حفاری به عنوان نوک پیکان این عملیات نقش ویژه‌ای در سرعت و هزینه حفر یک چاه بازی می‌کنند. به علت مصرفی بودن، تنوع و محدودیت تولیدکنندگان، تامین آن‌ها از گلوگاه‌های عملیات حفاری محسوب می‌شود. با وجود اینکه هزینه تأمین مته‌های حفاری تنها حدود ۳ درصد از هرینه حفر یک چاه را در بر می‌گیرد، اما تاثیر عملکرد مته‌ها بر سرعت حفاری (نرخ نفوذ) و به تبع آن هزینه حفاری و حتی موفقیت یا عدم موفقیت یک چاه، این تجهیزات را در زمره مهمترین قطعات صنعت نفت قرار می‌دهد. وجود مشکلات متعدد در زمینه تهیه و تامین این نوع از مته‌ها پژوهشگران پژوهشکده تکنولوژی تولید جهاددانشگاهی سازمان خوزستان را بر آن داشت تا به تدوین دانش فنی و ساخت ۹ قلم از پرمصرف ترین مدل‌های مته حفاری سه کاجی اقدام کند.

از جمله دلایل شاخص بودن این طرح می‌توان موارد زیر را نام برد:

۱ - ایجاد امکان طراحی و ساخت مته‌های حفاری با توجه به مشخصات زمین‌شناختی و شرایط عملیات حفاری کشور ۲ - ایجاد فرصت برای حضور در بازار منطقه و مناطق در حال توسعه مانند آمریکای جنوبی و شمال آفریقا

۳ - بومی سازی یک فن‌آوری راهبردی صنعت نفت

۴ - بهره‌مندی کشور از ارزش افزوده حاصل از فن‌آوری به‌دست آمده

۵ - ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد برای نیروهای متخصص و تحصیلکرده

۶ – جلوگیری از خروج مقادیر قابل توجه ارز

همچنین مهمترین نتایج و دستاوردهای این طرح را می‌توان تامین بخشی از نیاز کشور به مته‌های حفاری به واسطه ساخت و تحویل ۹ قلم از پرمصرف ترین مدل‌های مته‌های حفاری، تاسیس یک خط تولید مجهز جهت ساخت انواع مته‌های حفاری و انجام موفقیت‌آمیز آزمون‌های میدانی مته‌های ساخته شده و ثبت عملکرد بالاتر و بهتر از نمونه‌های مشابه خارجی برشمرد.

این طرح به مدیریت دکتر حسن محمدی مجد و با همکاری نبی الله کوچکی ایوه، بهنام قدرتی، احمد جادری و حسن بریهی در بازه زمانی ۱۲ ماه طراحی و اجرا شده است و بهره‌برداران اصلی آن شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، شرکت ملی حفاری ایران، مدیریت پشتیبانی ساخت و تامین کالا، شرکت ملی نفت، شرکت نفت فلات قاره و کلیه شرکت‌های خصوصی پیمانکار قراردادهای حفاری وزارت نفت هستند.

اتتهای پیام

انتهای خبر/50298/

برچسب ها