28 March-2024 الخميس - 19 رمضان 1445 پنجشنبه - 9 فروردین 1403 18:58 (GMT) 18:58 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
نقره به پایین‌ترین قیمت خود در دو هفته اخیر رسید
پنجشنبه 16 بهمن ساعت 0:18
نقره به پایین‌ترین قیمت خود در دو هفته اخیر رسید
پس از آنکه نقره در روز دوشنبه توانست برای ساعاتی از قیمت ۳۰ دلاری نیز عبور کند، و به بالاترین قیمت خود از ماه فوریه سال ۲۰۱۳ برسد، این فلز در معاملات روز سه‌شنبه بیش از ۸ درصد از ارزش خود را از دست داد تا به کانال ۲۶ دلاری سقوط کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، نقره نتوانست سطح جدید قیمتی خود را حفظ کند و پس از فروکش هیجان سرمایه‌گذاران خرد در شبکه‌های اجتماعی حدود ۴ دلار از ارزش خود را از دست داد. در معاملات روز گذشته نیز، این فلز بیش‌تر در میانه کانال ۲۶ دلاری در حال نوسان بود.

این در حالی است که بازار طلا نیز در این روزها با فقدان یک نیروی صعودی قدرتمند مواجه شده است؛ موضوعی که سبب شد در روز سه‌شنبه برای لحظاتی قیمت طلا حتی تا زیر مرز ۱۸۳۰ دلار سقوط کند. آینده نسبتاً نامعلوم بسته محرک مالی بایدن برای حمایت از اقتصاد آمریکا وتأیید نتایج فاز سوم واکسن کرونای روسی به‌طور کلی فضا را برای صعود قیمت طلا ناهموار کرده است.

تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که جهش ناگهانی قیمت نقره در بازار جهانی، احتمالاً با روند معکوس قیمتی همراه خواهد بود. در حالی تب معامله‌گران خرد پس از وال‌استریت و سهام‌هایی مانند گیم‌استاپ به بازار نقره سرایت کرده بود که بسیاری از تحلیل‌گران نسبت به تغییر جهت روند قیمتی نقره هشدار داده بودند. همچنین کارشناسان بازار نیز تأکید می‌کردند که این صعود قیمتی بیش‌تر توسط سفته‌بازان کوتاه‌مدت در بازار آتی به وجود آمده است، نه توسط سرمایه‌گذاران بلندمدت در بازار فیزیکی و این موضوع شاهد دیگری است بر عدم پایداری صعود قیمت نقره در افق بلندمدت.

موج هیجان به وجود آمده توسط معامله‌گران خرد که در شبکه‌های اجتماعی مانند ردیت بازار یا سهام هدف خود را انتخاب می‌کنند سبب بر هم خوردن نظم همیشگی بازارها در بخش‌های مختلف آن و همچنین سبب رکوردشکنی‌های جدیدی شده است. روز دوشنبه که تب بازار نقره به بالاترین درجه خود در دهه اخیر رسیده بود، کارگزاران فلز نقره برای تامین نقره مورد تقاضا توسط سرمایه‌گذاران خرد با مشکلات زیادی مواجه شده بودند. آمار روز دوشنبه نشان می‌دهد که طی یک روز حدود یک میلیارد اونس نقره مورد معامله قرار گرفته است.

با اینکه در نهایت قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضای کالای مربوطه تعیین می‌کند، اما عوامل بنیادی در تعیین عرضه و تقاضا در افق بلندمدت تأثیر بسیاری دارند. اتفاقاتی مانند هیجان به وجود آمده در شبکه‌های اجتماعی نهایتاً تا چند روز یا چند هفته می‌توانند تعادل بلندمدت عرضه و تقاضای یک کالا را بر هم زنند، ولی در نهایت انتظار می‌رود زور عوامل بنیادی در تعیین قیمت در بلندمدت بر هیجانات کوتاه‌مدت بچربد. در همین راستا تحلیل‌گران بر این باورند که با فروکش کردن هیجانات اخیر در بازار نقره، قیمت‌های جدید نقره تعادل بهتری برای این فلز است که نشان‌دهنده قیمتی منطقی‌تر برای نقره است.

از سوی دیگر در حالی که با آغاز فرآیند واکسیناسیون چشم‌انداز اقتصاد جهانی بهبود پیدا کرده است و ریکاوری اقتصادی در حال تکمیل مسیر خود است، از نظر تحلیل‌گران نقره می‌تواند در این جریان، حرکتی بنیادی و با پشتوانه را برای فتح مرز روانی مهم ۳۰ دلاری آغاز کند.  آمارها نشان می‌دهد ذخایر iShares Silver Trust بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله در بورس با پشتوانه نقره، به ۸/ ۵۷ میلیون اونس رسیده است که رکوردی تاریخی محسوب می‌شود؛ گروهی از تحلیل‌گران بر این باورند که به‌‌رغم فروکش تب نقره در شبکه‌های اجتماعی انتظار دارند حداقل تا چند روز آینده نوسان قیمت نقره ادامه پیدا کند.

در حالی یورش نقره به مرز ۳۰ دلاری در هفته جاری ناکام مانده است که تحلیلگران بر این باورند که این فلز می‌تواند مجدداً و به‌دلیل ریکاوری اقتصادی جهان و بهبود عوامل بنیادین حرکت استوارتری به سوی این مرز روانی مهم داشته باشد.

انتهای خبر/5321/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار