16 September-2024 الاثنين - 13 ربیع الاول 1446 دوشنبه - 26 شهریور 1403 19:45 (GMT) 19:45 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
اهمیت به کارگیری تغییرات اجتماعی در مسیر خدمت به هویت ملی
شنبه 27 مرداد 1403 ساعت 10:41
اهمیت به کارگیری تغییرات اجتماعی در مسیر خدمت به هویت ملی

اهمیت به کارگیری تغییرات اجتماعی در مسیر خدمت به هویت ملی

به گزارش آگاه، علیرضا کلانتر مهرجردی گفت: شورای فرهنگ عمومی از منظر وزن و ماهیت، واجد جایگاه ورود به حوزه «هویت، امید و انسجام اجتماعی» است چراکه این شورا، پارلمان فرهنگی و مجمع رصد کنشگری فرهنگی اجتماعی جامعه ایران است.

وی با بیان این مطلب درباره محور فعالیت‌های شورا در دوره جدید اظهار کرد: این شورا از منظر صیانت از هویت فرهنگی اجتماعی جمهوری اسلامی ایران مهم است که بتواند با اصلاح قواعد و قوانین، فعالیت‌ها کم اثر و طراحی قواعد جدید و فرایندها برای ارتقای وضعیت فرهنگی جامعه، به ساختارها در ایفای ماموریت‌ها کمک کند و فرایندها را در مسیر طراحی اقدامات فرهنگی مساله‌محور به بلوغ رسانده و بهبود بخشد.

مهرجردی افزود: شاید یکی از بنیادی‌ترین مفاهیم در حوزه اجتماعی مفهوم هویت اجتماعی است. این مفهوم طبیعتاً یک مفهوم چند بعدی است. «هویت» عصاره یک جامعه و در واقع عامل انسجام، وحدت و یکپارچگی آن است و از این لحاظ که شهروند چگونه چیستی و کیستی خود را معرفی و بیان و طبیعتاً چگونگی آن را نیز برای خود ترجمان می‌کند، امر مهمی است.

وی درباره هویت اجتماعی گفت: یکی از واقعیاتی که از ابتدای خلقت تا امروز به‌ طور طبیعی در جوامع بوده، تغییر است. ما در جامعه پیوسته با نسلی جدید، عصری جدید و زبانی جدید مواجه می‌شویم که این‌ها طبیعت و پویایی یک جامعه است.

کلانتر مهرجردی ادامه داد: مهم این است که جامعه بتواند نظام تدبیر خود را بر اساس عصر و زمانی که در آن به سر می‌برد، بازتدوین و بازطراحی کند تا بتواند آن شاکله جامعه حفظ شده و قوام و دوام چارچوبه و استمرار آن دچار خدشه و آسیب نشود. در غیر این صورت اگر قرار بود هویت اجتماعی ثابت باقی بماند و یک رنگ باشد اصلاً پیشرفت معنا پیدا نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه حتماً بخشی از هویت اجتماعی متاثر از زمان و مکان دچار تغییر می‌شود و این هم افزوده‌ای به هویت اجتماعی است، تصریح کرد: ما در شورای فرهنگ عمومی باید برای حفظ و صیانت از ظرفیت‌ها و قطعیت‌های جامعه ایرانی و رفع کمی و کاستی‌ها تلاش کنیم.

کلانتر مهرجردی اظهار کرد: از آنجاکه جامعه ایران، یک جامعه ایمانی و متمدن است، علی‌رغم تغییر نسل‌هایی که در آن انجام می‌شود، خود هم در حفاظت و صیانت از آن تلاش می‌کند اما واقع مطلب این است که در همه دنیا در نظامات سیاسی و اجتماعی یکی از وظایف حکمرانی این است که بتواند با ابزارهایی که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در اختیار دارد، چارچوب‌های اصلی انسجام اجتماعی را تقویت و صیانت کرده، انسجام داده و یکپارچه سازد.

وی همچنین تاکید کرد: نباید هر تغییر اجتماعی را به مثابه مواجهه با هویت، تعبیر و تفسیر کرده و باید تلاش کنیم آن تغییر اجتماعی را در مسیر خدمت به هویت جمعی و ملی استخدام کنیم و آن تغییر به مثابه یک سازه جدید دیده شود که باید یک مزیت و آورده و ارزش افزوده جدید به جامعه ما اضافه کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی یک مجموعه شورایی، میدانی و عملکردی است، گفت: ما باید تلاش کنیم برون‌داد جمعی فعالیت اعضای این شورا را ارتقا دهیم و این نشانه بلوغ یافتگی است که باید در شورای فرهنگ عمومی بعد از قریب ۳ دهه اتفاق بیفتد. لذا ورود شورا به موضوعات «هویت، انسجام و امید اجتماعی» مطالبه است.

بنابر اعلام روابط عمومی شورای فرهنگ عمومی کشور وی در پایان درباره اقدامات اعضای شورای فرهنگ عمومی، افزود: طبیعتاً آنچه که براساس معیار یا خط شورای فرهنگ عمومی است، باید مورد حمایت قرار گیرد. حکمران و دستگاه سیاستگذار باید بتواند مجموعه کارهای شاخص و فاخر را در مجامع مختلف مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد و این می‌تواند انگیزه لازم برای حمایت از انجام هرچه پرقدرت‌تر فعالیت‌ها باشد.

انتهای خبر/53799/

برچسب ها