16 September-2024 الاثنين - 13 ربیع الاول 1446 دوشنبه - 26 شهریور 1403 19:49 (GMT) 19:49 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
عملکرد غلط برخی افراد منزلت اجتماعی ایثارگران را کاهش داده است
پنجشنبه 1 شهریور 1403 ساعت 9:55
عملکرد غلط برخی افراد منزلت اجتماعی ایثارگران را کاهش داده است

عملکرد غلط برخی افراد منزلت اجتماعی ایثارگران را کاهش داده است

صدیقه خدیوی در گفت‌وگو با آگاه با بیان اینکه حدود ۱۸ هزار شهید تحت پوشش بنیاد شهید خراسان رضوی هستند، اظهار کرد: همچنین بیش از ۵۰ هزار جانباز در این استان حضور دارند که ۷۰۰ نفر از آنها جانبازان ۷۰ درصد هستند. نزدیک به ۴۰۰۰ آزاده نیز در خراسان رضوی زندگی می‌کنند. وصیت‌نامه‌های گوناگونی از شهدای استان در بنیاد شهید وجود دارد که تعداد آنها حدود هفت تا هشت هزار مورد است. این وصیت‌نامه‌ها جمع‌آوری و کدگذاری شده و در دسترس قرار گرفته است، علاوه بر این موارد، با خانواده‌های شهدا نیز مصاحبه‌های گوناگونی انجام شده است که به‌ صورت تصویری، صوتی و متنی در بنیاد شهید وجود دارد.

وی افزود: در گذشته در بنیاد شهید معاونتی تحت عنوان معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی وجود داشت که در قالب اداره جمع‌آوری آثار شهدا و ایثارگران، به جمع‌آوری چنین آثاری پرداخته است و این اسناد در مرکز بنیاد شهید و در فضایی استاندارد نگهداری می‌شود. خوشبختانه خراسان رضوی در این زمینه پیشرو بود و قراردادهای تحقیقاتی را با جهاددانشگاهی منعقد کرد که بر اساس این قراردادها، جهاددانشگاهی در حوزه‌های نیازمندی بنیاد شهید فعالیت‌های پژوهشی انجام داده است. در سال ۱۳۹۲ حوزه پژوهش و فرهنگی بنیاد شهید استان با همدیگر ادغام شد و از آن زمان تحت عنوان معاونت فرهنگی به فعالیت می‌پردازد. 

معاون تعاون بنیاد شهید خراسان رضوی بیان کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل جمعیت زیاد خراسان رضوی، در بخش‌های مختلف بنیاد شهید تغیراتی رخ داده و عمده توجه بنیاد در حوزه دانشجویی، تبلیغات و جمع‌آوری آثار متمرکز شده است. بنیاد شهید فعالیت‌های مشترکی با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دارد، اما در این میان رویکرد بنیاد شهید بیشتر در حوزه معیشتی و فرهنگی است. بنیاد شهید خراسان رضوی پاسخگوی جمعیت بیش از ۴۰۰ هزار نفر ایثارگر در سطح استان است که این جمعیت شامل شهدا، آزادگان، جانبازان و خانواده‌های آنان می‌شود و این جمعیت تقریباً بخش قابل توجهی از جمعیت کل استان است.

خدیوی با بیان اینکه ۵۲ درصد ایثارگران استان در مشهد ساکن هستند، ادامه داد: با توجه به اینکه مشهد حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد، جمعیت ۲۰۰ هزار نفری ایثارگران، جمعیتی قابل توجه در این شهر است و اگر شهروندان دارای سابقه جبهه هم به این آمار اضافه شود، تعداد افزایش می‌یابد. بنابراین دانشگاه‌های خراسان رضوی باید در این راستا فعالیت کنند و در محور معرفی شهدای خراسان رضوی به دانشجویان کوشا باشند، زیرا با توجه به شرایط جامعه لازم است که جوانان با قهرمانان استان خود بیشتر آشنا شوند. متأسفانه علی‌رغم وجود ظرفیت‌های متعدد شهر، از آن‌ها به نحو مطلوب استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه سوژه‌های ناب زندگی شهدای خراسان رضوی بعد از ۳۵ سال هنوز دست‌نخورده باقی مانده است، گفت: متأسفانه افراد بزرگی همچون شهید قانع و شهید علم‌الهدی هنوز به مردم استان معرفی نشده‌اند. گاهی عدم استقبال دانشجویان به این دلیل است که شهدای مختلف به آنان معرفی نشده‌؛ شهدا مانند دیگر افراد جامعه خصلت‌های گوناگونی دارند و هر کدام منحصربه‌فرد هستند، بنابراین باید در تمامی حوزه‌ها و تمامی سلایق این شهیدان معرفی شوند. متأسفانه امروز برخی از خانواده‌های شهدا و جانبازان در خصوص نسبتی که با این افراد بزرگ دارند، نکته‌ای بیان نمی‌کنند و بعضاً این امر را پنهان می‌کنند که این موضوع نشان‌دهنده عملکرد ضعیف ماست. اگر می‌توانستیم در انتقال مفاهیم و ارزش‌ها کار خود را به درستی انجام دهیم، امروز چنین وضعیتی رخ نمی‌داد.

معاون تعاون بنیاد شهید خراسان رضوی اضافه کرد: بدون توجه به حزب و جناح سیاسی افراد، هر فردی که برای دفاع از وطن و ارزش‌های معنوی و اعتقادی خود به میدان رفته و جان خود را تقدیم کشور کرده، دارای ارزش است. حتی کشورهایی که در جنگ‌های خود به عنوان متجاوز عمل کرده‌اند هم موزه سرباز دارند و آن را به محلی برای گردشگری بین‌المللی تبدیل کرده‌اند، اما در کشور ما چنین فرهنگی ایجاد نشده و حتی اختصاص کوچکترین امتیازی به ایثارگران باعث ناراحتی و اعتراض سایر افراد می‌شود. این امر به آن دلیل است که تبیین درستی از این موضوع انجام نشده و افراد سیاسی در این موضوع به درستی عمل نکرده‌اند.

خدیوی ادامه داد: به علت عملکرد اشتباه و غلط برخی از افراد، منزلت اجتماعی ایثارگران پایین آمده است. این مشکل با خدمات معیشتی و اقتصادی جبران نمی‌شود. سهمیه‌ای که خانواده ایثارگران در کنکور و سایر موارد دارند، در مقایسه با سایر افراد سهمیه کم و محدودی است. این در صورتی است که فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هم از سهمیه برخوردار هستند و کسی هم از این موضوع ناراحت و گله‌مند نیست، اما فضای جامعه به‌گونه‌ای تغییر کرده است که ایثارگران حاضر نیستند استفاده از سهمیه خود را اعلام کنند. 

وی افزود: این مشکل نتیجه کم‌کاری ما در خصوص تبیین ارزش بالای فداکاری‌های ایثارگران برای جامعه است. برای معرفی این افراد ۷۰۰۰ وصیت‌نامه و روایت‌های متعدد و مستند از شهدای خراسان رضوی در بنیاد شهید وجود دارد که می‌تواند برای تبیین و اطلاع از اقدامات مهم این شهدا و ایثارگران به علاقه‌مندان ارائه شود.

انتهای خبر/56195/

برچسب ها