29 March-2024 الجمعة - 20 رمضان 1445 جمعه - 10 فروردین 1403 15:8 (GMT) 15:8 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
وظیفه تنظیم بازار محصولات کشاورزی برعهده کیست؟/ لابی‌های وزارت صمت مانع تنظیم بازار
یکشنبه 19 بهمن ساعت 20:35
وظیفه تنظیم بازار محصولات کشاورزی برعهده کیست؟/ لابی‌های وزارت صمت مانع تنظیم بازار
حذف ارز دولتی در واردات نهاده‌های تولید کننده خیار و کمبود عرضه در برابر تقاضا قیمت آن را به کیلویی حدود 20 هزار تومان افزایش داده است. 

به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی و امور دام گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بعد از گرانی موز و رسیدن آن به قیمت 60 هزار تومان اکنون در سطح خرده فروشی‌های پایتخت قیمت هر کیلو خیار به 20 هزار تومان افرایش یافته است.

در این گزارش به بررسی دلایل آن می‌پردازیم.

کاهش عرضه و افزایش هزینه‌های تولید

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران می‌گوید هر ساله در فصل زمستان تولید رسمی خیار 30 درصد کاهش می‌یابد و کاشت آن فقط به صورت گلخانه‌ای و در مناطق جنوبی کشور ممکن می‌شود. 

به گفته وی افزایش هزینه‌های تولید مانند دستمزد کارگران، هزینه حمل و نقل، قیمت گازوئیل، قیمت پلاستیک و ... از دیگر دلایل افزایش این محصول تره بار است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران روند قیمتی این محصول تره بار را طی روزهای آینده منوط به تعادل عرضه و تقاضای آن دانست.

عدم تخصیص ارز 4200 تومانی به گلخانه داران

جلال محمود زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت خیار می‌گوید مدت‌هاست ارز 4 هزار و 200 تومانی به گلخانه داران تولید کننده خیار برای تهیه بذر و سموم مورد نیازشان تعلق نمی‌گیرد.

به گفته وی گلخانه داران سم و بذر مورد نیاز تولید خیار را با قیمت 10 تا 15 برابری نرخ دولتی از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی می‌افزاید حذف ارز دولتی و واردات نهاده‌های مورد نیاز گلخانه داران، هزینه تمام شده تولید هر کیلوگرم خیار را افزایش داده است.

محمودزاده می‌گوید سود ناشی از افزایش قیمت خیار به کیلویی 20 هزار تومان به جیب دلالان می‌رود و تولید کننده خیار هیچ سودی عایدش نمی‌شود.

وظیفه تنظیم بازار محصولات کشاورزی برعهده کیست؟

به گفته طبق قانون، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تنظیم بازار و بازاریابی محصولات کشاورزی است اما دولت بر خلاف قانون، این وظایف را برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار داده است.

محمودزاده معتقد است در وزارت صنعت، معدن و تجارت لابی‌هایی در زمینه واردات محصولات کشاورزی وجود دارد که مانع از واگذاری اختیارات حوزه تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی شده است.

وی می‌گوید وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند در تنظیم بازار عملکرد بهتری داشته باشد و دولت باید دست واسطه‌ها را در واردات محصولات کشاورزی قطع کند.

انتهای خبر/5637/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار