29 March-2024 الجمعة - 20 رمضان 1445 جمعه - 10 فروردین 1403 10:10 (GMT) 10:10 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی توسعه گردشگری چیست؟/ تاثیر پژوهش دانشگاهیان در پیشرفت صنعت گردشگری
پنجشنبه 20 آذر ساعت 4:15
پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی توسعه گردشگری چیست؟/ تاثیر پژوهش دانشگاهیان در پیشرفت صنعت گردشگری
یکی از برنامه علمی طرح پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی برنامه علمی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گردشگری بوده که بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی ساری است که تا کنون هفت چالش در این برنامه علمی احصا شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه پایش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی فراتر از رسیدن به دانشگاه نسل سوم است. آنچه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی هدف‌گیری کرده‌اند، رسیدن و تحقق دانشگاه حل مسئله است که برای دستیابی به این هدف باید پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی ساماندهی شود.

از همین رو طرح «پایش آزاد» مخفف «پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی» در این دانشگاه اجرایی شد که هدف آن تبدیل چالش‌های کلان کشور به زمینه‌های پژوهشی است که استاد و دانشجو بتوانند بر اساس آن موضوع پایان‌نامه و یا رساله را تعریف کنند.

پایش آزاد دارای ۴۰ برنامه علمی است که با توجه به اقتصاد تک‌محصولی ایران و اتکای شدید به درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام و نوسانات شدید در بازارهای جهانی، متغیرهای کلان اقتصادی را دچار آسیب کرده است.

گردشگری روستایی

برای رهایی از نفت می‌بایست افزایش صادرات کالاهای صنعتی و محصولات کشاورزی، توسعه صنعت گردشگری را مدنظر قرارداد. از همین رو یکی از برنامه علمی طرح پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گردشگری بوده که بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی ساری است که تا کنون هفت چچالش در این برنامه علمی احصا شده است.

هفت چالش اصلی برنامه علمی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی گردشگری به شرح زیر است:

چالش اول: توسعه‌نیافتگی و توانمندی محدود زیرساخت‌های فیزیکی و زیربنایی صنعت گردشگری

چالش دوم: ضعف در ساختارهای انسانی و سازمانی صنعت گردشگری

چالش سوم: ضعف در مدیریت مناطق گردشگری

چالش چهارم: ناکارآمدی هنجارهای فرهنگی در گردشگری

چالش پنجم: ضعف ساختارهای تأمین مالی فعالیت در صنعت گردشگری

چالش ششم: آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی درنتیجه توسعه ناکارآمد گردشگری

چالش هفتم: پیامدهای محیط‌زیستی گردشگری ناپایدار

چالش هفتم برنامه علمی گردشگری با محوریت پیامدهای اقتصاد، اجتماعی و محیط‌زیستی گردشگری

توسعه‌نیافتگی زیرساخت‌های فیزیکی و زیربنایی صنعت گردشگری

چالش اول برنامه علمی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گردشگری، «توسعه‌نیافتگی زیرساخت‌های فیزیکی و زیربنایی صنعت گردشگری» است. هدف غایی این چالش «توسعه و بهره‌وری زیرساخت‌های فیزیکی و زیربنایی صنعت گردشگری» است.

گردشگری کردستان

ابن چالش هم‌چنین دارای دو هدف عینی «گسترش زیرساخت‌های فیزیکی و زیربنایی صنعت گردشگری» و «اصلاح نقاط ضعف زیرساخت‌ها و زیربناهای موجود در صنعت گردشگری» است که در ذیل هر یک از این اهداف راهبرد و زمینه‌های پژوهشی مرتبط احصا شده است.

چالش اول و دوم برنامه علمی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گردشگری - ساری به همت دبیرخانه پایش آزاد در جلسه‌ای برخط و مجازی در کمیته نظارت و ارزیابی نظام موضوعات برنامه‌های علمی دبیرخانه پایش آزاد مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه مجازی، چالش 1 و 2 به‌طورکلی بررسی شد و همچنین بخشی از زمینه‌های پژوهشی ذیل چالش اول در منظرهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت. پیشنهادهای کمیته هم‌اندیشی پایش، برای اعمال به مجری محترم ارائه شد. مقرر شد با توجه به کلیات پیشنهادها هر دو چالش بازنگری و جهت بررسی نهایی به کمیته تلفیق ارسال شود و بعد از تائید بر روی سامانه قرار گیرد.

 هم‌چنین در این جلسه مصوب شد چالش یک و دو طبق چارچوب مصوب بازنگری شود و تمامی زمینه‌ها طبق پیشنهادهای مطرح شده در این جلسه، اعمال شود و فایل نهایی به کمیته ارجاع شود.

پیش از این نیز این برنامه علمی در 6 جلسه مورد بررسی و بازنگری قرار گرفته بود. این جلسات برای افزایش کیفیت و ارتقای برنامه‌های علمی پایش آزاد دانشگاه آزاد اسلامی با حضور داوران و کارشناسان تخصصی و دیگر مجریان برنامه علمی برگزار می‌شود.

پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گردشگری، ضعف در مدیریت مناطق گردشگری

چالش سوم پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گردشگری، ضعف در مدیریت مناطق گردشگری است که در این چالش دو هدف غایی «تقویت مدیریت مناطق گردشگری» و «بهبود ظرفیت‌های مناطق گردشگری» تدوین و احصاء شده است.

هم‌چنین در هدف غایی تقویت مدیریت مناطق گردشگری دارای دو هدف عینی «ظرفیت‌های مناطق گردشگری» و «بهبود ظرفیت‌های مناطق گردشگری» است که در هدف عینی نخست دو راهبرد «شناسایی ظرفیت‌های مناطق گردشگری» و «راهبرد ارزیابی ظرفیت‌های مناطق گردشگری» احصاء شده است.

همچنین دو راهبرد «احیا و ارتقا ظرفیت‌های مناطق گردشگری » و «سازمان‌دهی مناطق گردشگری» برای دومین هدف عینی مدنظر قرار گرفته شده است.

گفتنی است در چالش سوم برنامه علمی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گردشگری ۱۱۵ زمینه پژوهشی تدوین‌ شده است که دانشجویان رشته‌های علوم اجتماعی، علوم ارتباطات اجتماعی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی و...می‌توانند در این زمینه‌ها به پژوهش بپردازند.

انتهای خبر/60/

برچسب ها
پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار