25 April-2024 الخميس - 17 شوال 1445 پنجشنبه - 6 اردیبهشت 1403 2:1 (GMT) 2:1 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
علت گرانی خیار و موز چیست؟
شنبه 25 بهمن ساعت 9:44
علت گرانی خیار و موز چیست؟
پس از موز خیار نیز با افزایش شدید قیمت و عبور از مرز 20 هزار تومان تا مبلغ 25 هزار تومان برای هر کیلو در بازار عرضه شد تا خیار هم از قافله کالاهای لوکس عقب نماند.

به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی و امور دام گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، گرانی موز در هفته‌های اخیر و عبور قیمت آن از مرز 60 هزار تومان نشان از روند ادامه‌دار بی‌ثباتی بازار محصولات کشاورزی و عدم عزم مسئولان تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت این محصولات را دارد. 

پس از موز خیار نیز با افزایش شدید قیمت و عبور از مرز 20 هزار تومان تا مبلغ 25 هزار تومان برای هر کیلو در بازار عرضه شد تا خیار هم از قافله کالاهای لوکس عقب نماند. 

پرویز اوسطی درخصوص گرانی چند قلم میوه پس از گرانی گوشت و مرغ و کوچک‌تر شدن سفره خانواده‌ها، می‌گوید اگرچه موز جایگاه اصلی را در سبد آذوقه خانوارها ندارد اما رسیدن قیمت آن به کیلویی حدود 60 هزار تومان به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

به گفته وی حذف ارز ترجیحی برای واردات موز دلیل اصلی گرانی این میوه است و با توجه به کمبود کالاهای اساسی مردم در کشور اختصاص ارز ترجیحی به این کالا منطقی نیست اما در عین حال اگر سیستم معیوب نظارت و توزیع اصلاح شود نباید شاهد گرانی آن تا این اندازه باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی می‌افزاید بنا به تصمیم اخیر مسئولان قرار است مازاد تولید محصولات کشاورزی مانند سیب درختی، سیب زمینی با میوه‌هایی همچون موز، کیوی و سایر میوه‌های گرمسیری تهاتر شود که این اتفاق می‌تواند قیمت‌ها را متعادل کند.

اوسطی همچنین به دلایل گرانی محصول خیار اشاره کرد و معتقد است اگرچه تولیدات گلخانه‌ای بسیاری در این زمینه داریم اما به دلیل سرمازدگی در برخی از مناطق به صورت مقطعی عرضه محصول کم شده و این مسئله گرانی آن را به‌دنبال داشته است اما در آینده تولید افزایش پیدا کرده و قیمت خیار نیز به تعادل می‌رسد.

به گفته وی با توجه به اینکه ایران اقلیم‌های متعدد دارد عموما انواع و اقسام محصولات کشاورزی در آن تولید و با قیمت‌های معقول توزیع می‌شوند لذا ما با کمبود مواجه نخواهیم شد اما به دلیل نبود «سند ملی الگوی کشت» این تولیدات افت و خیز پیدا می‌کنند، درواقع هرچند گاهی با افزایش تولید و گاهی با کمبود مواجه می‌شویم اما سفره مردم از محصولات کشاورزی خالی نخواهد شد.

انتهای خبر/6019/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار