18 April-2024 الخميس - 10 شوال 1445 پنجشنبه - 30 فروردین 1403 21:57 (GMT) 21:57 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
خبرهای خوش برای تاجران ایران و عراق/ لغو روادید بین 2 کشور به کجا رسید؟
یکشنبه 26 بهمن ساعت 20:35
خبرهای خوش برای تاجران ایران و عراق/ لغو روادید بین 2 کشور به کجا رسید؟
در این گزارش به گشایش های اقتصادی حاصل از سفر اخیر آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه به عراق می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بین‌الملل گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، عراق به عنوان دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی برای تجار کشورمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما حضور پر رنگ و متکی به روابط سیاسی رقبای ایرانی در بازار عراق طی سالیان اخیر، حضور فعالان اقتصادی ایرانی را در این کشور همسایه کمرنگ کرده است به طوری‌که رقبای ایرانی با نزدیک شدن به مقامات دولتی، احزاب و مجلس کشور عراق نظر آنها را به تقویت روابط اقتصادی-سیاسی جلب و جای ایران را در این عرصه محدود کرده‌اند تا سهم خود را از این بازار افزایش داده و به مرور محصولات و خدمات ایرانی را در بازار عراق کمرنگ کنند.

شرایط فوق تا حدی پیش رفته است که عراق، روادید را برای 37 کشور به غیر از ایران لغو کرده و انجام تجارت به شکل سنتی موجب تشدید اختلافات میان فعالان تجاری دو کشور در سال‌های اخیر شده است.

اما بعد از سفر آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه به عراق به دعوت فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق، فعالان و بازرگانان تجاری ایران و عراق، افزایش صادرات و تبادلات تجاری بین 2 کشور را نوید می‌دهند که در این گزارش به بررسی ابعاد حاصل از گشایش رخداده در روابط بین ایران و عراق می‌پردازیم.

افزایش امنیت قضایی فعالان اقتصادی ایران و عراق

در جریان سفر آیت الله رئیسی به عراق، طرفین به تشکیل دادگاه مشترک تجاری بین و عراق به توافق رسیدند که به گفته فعالان این بخش این موضوع ضمن افزایش امنیت فعالیت‌های تجاری بین ایران و عراق به سرمایه گذاران هر 2 کشور اطمینان خاطر می‌دهد.

فرزاد پیلتن مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت می‌گوید حجم معاملات اقتصادی بین تجار ایرانی و عراقی بالاست اما نوسانات اقتصادی حاکم بر فضای هر 2 کشور، انجام فرآیند تجارت به شکل سنتی و خارج از رعایت دقیق ضوابط حقوقی طی سالیان اخیر باعث بروز تنش‌های بسیاری بین تجار ایرانی-عراقی شده است.

به گفته وی تشکیل دادگاه مشترک تجاری بین ایران و عراق مانع از سردرگمی تجار به هنگام بروز اختلافات اقتصادی خواهد شد، از این‌رو فعالیت‌های تجاری بین 2 کشور تسهیل شده و فعالان این عرصه با اطمینان خاطر مضاعف تری به تجارت خواهند پرداخت.

حمایت از تسهیل روابط تجاری با لغو روادید

یکی از چالش‌های اصلی تجار ایرانی برای افزایش و تقویت روابط اقتصادی با عراق، لغو روادید است. حتی طبق گفته برخی فعالان تعدادی از ویزاهای صادر شده برای ایرانی‌ها لغو شده است و این امر تردد و حضور متناوب فعالان ایرانی را در کشور عراق محدود کرده است.

موضوع لغو روادید یکی دیگر از ابعاد مهم سفر آیت الله رئیسی به عراق بود که مقام قضائی طرف مقابل نیز بر آن تاکید داشت.

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در این باره می‌گوید موضوع لغو روادید باید در ابتدای امر به تصویب هر 2 دولت ایران و عراق برسد، اگر در دولت ما این موضوع تصویب شود ما در دولت عراق نیز تحقق این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

فرزاد پیلتن، مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت می‌گوید سالیانه هزاران تاجر ایرانی و عراقی با سفر به کشور همسایه به بازاریابی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی، عقد قراردادهای تجاری، انجام خدمات فنی و مهندسی، سرمایه‌گذاری در کشور طرف مقابل و ... می‌پردازند.

به گفته وی تداوم و تقویت فعالیت‌های تجاری مستلزم ترددهای مستمر بین تجار است که این امر نیز نیازمند اخذ روادید کشور مقابل است.

مدیر کل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت می‌افزاید صدور روادید متعدد، روادید بلند مدت و یا لغو روادید می‌تواند ضمن حمایت از تجار موجب تسهیل و تسریع در فعالیت‌های تجاری شود.

فعال سازی گذرگاه‌های مهم زمینی

صدور دستور استفاده از گذرگاه‌های مهم زمینی چون «زرباطیه»، «المنذریه»، «طری بیل»، «القائم»، «سفوان» و «عرعر» برای ترانزیت کالا و رفت‌و‌آمد خودرو‌های باری و تامین امنیت آنها توسط فرمانده عملیات مشترک ارتش عراق از سوی وزارت حمل و نقل این کشور از دیگر دستاوردهای اقتصادی سفر رئیس قوه قضائیه است.

پیشتر عراق در برخی اوقات به طور یک‌طرفه ترانزیت کالا از گذرگاه‌های فوق را مسدود می‌کرد.

امید است با تقویت روابط سیاسی بین ایران و عراق، تجار از فرصت‌های موجود در بازار عراق بهترین استفاده را برده و سهم خود را از بازار این کشور همسایه در بین سایر رقبا پس بگیرند.

انتهای خبر/6252/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار