29 March-2024 الجمعة - 20 رمضان 1445 جمعه - 10 فروردین 1403 9:35 (GMT) 9:35 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
اقبال دانشجویان بین‌المللی برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلستان
پنجشنبه 30 بهمن ساعت 21:11
اقبال دانشجویان بین‌المللی برای پذیرش در دانشگاه‌های انگلستان
ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌های انگلیس نسبت به سال قبل به میزان 2 برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آمار جدید از چند دانشگاه انگلستان نشان می‌دهد تعداد دانشجویان بین‌المللی در دوره کارشناسی ارشد دو برابر شده است. بر اساس آخرین آمار در سال 2020 بیش از 32 هزار دانشجوی جدید برای دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های انگلستان ثبت‌نام کرده‌اند. بررسی‌ها بیانگر آن است اکثر این دانشجویان از خارج از اتحادیه اروپا جذب شده‌اند.

این افزایش پس از همه‌گیری ویروس کرونا به وقوع پیوسته است. تحقیقات نشان می‌دهد نسبت زیادی از این ثبت‌نام‌های اضافه مربوط به دانشجویان هندی است.

سرمایه‌گذاری برای جذب دانشجوی خارجی

البته بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که دانشگاه‌های انگلستان از سال 2015 به سرمایه‌گذاری در دوره کارشناسی ارشد روی آورده‌اند. این رویکرد برای پاسخ به نیاز فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی و بازار کار ایجاد شده است. البته شواهد نشان می‌دهد دانشگاه‌ها از طریق تصمیم دارند که منابع درآمدی خود را افزایش دهند.

نیک هیلمن، مدیر انستیتوی سیاست‌های آموزش عالی انگلستان می‌گوید که تغییر در ثبت‌نام از خارج از کشور احتمالاً منعکس‌کننده عواملی ازجمله سیگنال‌های مثبت‌تر از طرف دولت به دانشجویان بین‌المللی است.

هیلمن اضافه می‌کند: هنوز صحبت کردن درباره چگونگی تأثیر همه‌گیری بر تقاضای آینده دانشجویان بین‌المللی در دوره‌های تحصیلات تکمیلی خیلی زود است.

برخی از کارشناسان معتقدند نشانه‌های قوی برای رشد تقاضا در مقطع کارشناسی ارشد نیز دیده می‌شود. البته ناگفته نماند که انگلستان موقعیت خوبی برای جذب فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها فراهم کرده است.

البته استراتژی آموزش بین‌المللی دولت انگلستان که در مارس 2019 منتشر شد، نشان‌دهنده یک هدف واضح برای افزایش تعداد دانشجویان بین‌المللی در انگلستان است. این استراتژی شامل تعداد دیگری از تعهدات است که ممکن است در افزایش تعداد ثبت‌نام نقش داشته باشد.

از زمانی که انگلستان همه‌پرسی جدا شدن از اتحادیه اروپا را برگزار کرد تعداد ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در این کشور کاهش یافت اما به نظر می‌رسد که اکنون این کاهش جبران شده است.

اجرای برنامه‌های جدید بین‌المللی

حال با وجود خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و اجرای توافقنامه برگزیت، قرار است برنامه‌های جدیدی برای دانشجویان بین‌المللی اجرایی شود چراکه پیش از این طرح اراسموس برای دانشجویان این کشور اجرایی می‌شد اما اکنون اجرای این طرح متوقف شده و طرح تورینگ جایگزین آن شده است.

بر اساس برنامه پیش‌بینی شده در فاز اول طرح تورینگ 35 هزار دانشجو می‌توانند مشارکت داشته باشند. این طرح در سال 2021 اجرایی می‌شود. وزارت آموزش عالی انگلستان طرح تورینگ را مشابه طرح اراسموس معرفی کرده و  اعلام می‌کند که حتی دانشجویان سایر کشورهای خارج از اتحادیه اروپا نیز می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند. این طرح حتی دانشجویان فقیر و بی‌بضاعت را دربرمی گیرد.

انتهای خبر/6563/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار