19 April-2024 الجمعة - 11 شوال 1445 جمعه - 31 فروردین 1403 19:35 (GMT) 19:35 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
انتخابی تیم ملی به صورت گلخانه‌ای و برای کسب نتیجه است/ رئیس فدراسیون به‌جای رفتن از این استان به آن استان برنامه‌ریزی هدف‌مند داشته باشد
پنجشنبه 30 بهمن ساعت 20:45
انتخابی تیم ملی به صورت گلخانه‌ای و برای کسب نتیجه است/ رئیس فدراسیون به‌جای رفتن از این استان به آن استان برنامه‌ریزی هدف‌مند داشته باشد
مربی کشتی آزاد گفت: رئیس فدراسیون کشتی به جای اینکه از این استان به آن استان برود، یک برنامه هدفمند منظم برای انتخابی‌ها تنظیم کند و انتخاب کشتی‌گیران به صورت سلیقه‌ای نباشد.

اکبر فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره برگزاری انتخابی تیم ملی کشتی آزاد و حرف و حدیث‌های زیادی که در مورد آن مطرح می‌شود، گفت: در وزن 74 کیلوگرم مسابقه انتخابی بین یونس امامی و جمال عبادی برگزار شد که در نهایت امامی در این دیدار پیروز شد. او یکی از کشتی‌گیران با اخلاق ماست که روز به روز هم عملکرد او بهتر می‌شود و در آینده یک کشتی‌گیر خوب و آینده‌دار خواهد شد اما موضوعی که مطرح است، نحوه برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی است که متأسفانه در این چند سال اخیر در فدراسیون کشتی باب شده است.

وی افزود: در حالی که رئیس فدراسیون باید یک برنامه هدفمند داشته باشد و به مربیان و کشتی‌گیران اعلام کند که انتخابی بر اساس این برنامه انجام شود و اگر کشتی‌گیری از فیلترهای لازم عبور کرد، می‌تواند در تیم ملی حضور داشته باشد اما انتخابی که در این چند سال اخیر برگزار می‌شود، در واقع بیشتر به شکل گلخانه‌ای و برای کسب نتیجه است. زمانی می‌توان یک انتخابی را قابل قبول دانست که در هر وزن چهار الی پنج کشتی‌گیر مدعی باشند و با یکدیگر رقابت کنند که در این شرایط هم نفر اول انتخاب می‌شود و هم پشتوانه‌سازی برای آینده کشتی انجام خواهد شد.

فلاح تأکید کرد: اما انتخابی که شاهد آن هستیم، هیچ‌گونه نظم و برنامه‌ای ندارد و حتی خود مربی هم نمی‌داند کشتی‌گیران باید بر چه اساسی در انتخابی حضور پیدا کنند. برخی از کشتی‌گیران هم با فشار استان‌ها در مسابقات انتخابی حضور پیدا می‌کنند و در نهایت بر اساس همان برنامه از پیش تعیین شده و بدون هیچ نظمی کشتی‌گیر مورد نظر انتخاب می‌شود. این شیوه کاملاً منسوخ شده و غلط است و تنها در ایران ما چنین انتخابی برگزار می‌کنیم. در کشورهای دیگر در هر ورزن چند مدعی با یکدیگر رقابت می‌کنند و علاوه بر شناختن نفر اصلی، نفرات دوم و سوم هم شناسایی می‌شوند و آنها هم برای رسیدن به جایگاه بهتر تلاش بسیار زیاد می‌کنند.

فلاح در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود کادر فنی نفرات از قبل تعیین شده خود را انتخاب کرده و به همین خاطر انتخابی به این شیوه برگزار می‌شود، اظهار کرد: به اعتقاد من آنها شطرنج بازی می‌کنند و در حال مهره‌سازی هستند، در حالی که یک روز دست آنها رو می‌شود و کشتی‌گیران به این موضوع اعتراض می‌کنند. وقتی مسائل شفاف نباشد، قطعاً تیم ملی به حاشیه می‌رود و در نهایت نتیجه‌‌گیری سخت خواهد بود. من فکر می‌کنم اکثر مربیان تنها به فکر خودشان هستند که افرادی را انتخاب کنند که بتوانند نتیجه بگیرند و اصلاً پشتوانه‌سازی برای آنها مهم نیست.

مربی کشتی آزاد تأکید کرد: رئیس فدراسیون کشتی به جای اینکه از این استان به آن استان برود، یک برنامه هدفمند منظم برای انتخابی‌ها تنظیم کند و انتخاب کشتی‌گیران به صورت سلیقه‌ای نباشد. متأسفانه در شرایط فعلی ما شفافیتی در کشتی نمی‌بینیم و این رشته به سمت دیمی شدن پیش می‌رود. سرمربی تیم ملی کشتی آزاد بداند که حتی اگر بهترین انتخاب‌ها هم انجام داده باشد، باید از راه درست این انتخاب‌ها صورت بگیرد. حتی اگر بهترین افراد هم انتخاب شوند اما اگر نحوه انتخاب آنها بحق نباشد، باعث نابودی نفرات دیگر می‌شود.

وی گفت: وقتی نفر دوم یک انتخابی دیده نمی‌شود، در واقع یک باشگاه یا حتی یک استان نابود می‌شود. این مسائل را باید در نظر بگیریم و انتخابی را از راه درست برگزار کنیم. من اصلاً اعتقاد ندارم که مسابقه انتخابی باید در سه مرحله انجام شود. این قانون را چه کسی درآورده است؟ به جای اینکه سه بار مسابقه انتخابی برگزار شود، در هر وزن تعداد بیشتری از نفرات مدعی را دور هم جمع کنند و یک انتخابی با چند مدعی برگزار کنند. از قبل هم به آنها اطلاع دهند که در تاریخ مشخصی مسابقه انتخابی برگزار می‌شود. 15 روز به کشتی‌گیران استراحت دهند تا آنها طبق برنامه خودشان برای این مسابقات انتخاب شوند. پس از آن یک انتخابی با تعداد قابل قبولی کشتی‌گیر برگزار کنند. اگر شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا هم این اجازه را به آنها نمی‌داد حداقل در هر وزن چهار یا پنج کشتی‌گیر را انتخاب می‌کردند نه اینکه در یک وزن دو کشتی‌گیر در انتخابی شرکت کنند، آن‌هم پس از تمرینات پرفشار که کشتی‌گیر آن وزن بگوید مجبور شدم که در انتخابی شرکت کنم.

انتهای خبر/6566/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار