29 March-2024 الجمعة - 20 رمضان 1445 جمعه - 10 فروردین 1403 14:28 (GMT) 14:28 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
همه چیز درباره آزمون دکتری؛ از ظرفیت پذیرش تا احتمال تغییر در نمره حدنصاب
جمعه 15 اسفند ساعت 20:50
همه چیز درباره آزمون دکتری؛ از ظرفیت پذیرش تا احتمال تغییر در نمره حدنصاب
آزمون دوره دکتری سال 1400 در شرایط کرونایی برگزار شد، از هم‌اکنون داوطلبان این آزمون منتظر اعلام نتایج اولیه هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آزمون دوره دکتری سال 1400 صبح روز 15 اسفندماه برگزار شد. در این آزمون 185 هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند اما حدود 11 درصد داوطلبان یعنی حدود 20 هزار نفر کارت ورود به جلسه خود را دریافت نکردند و در جلسه آزمون حاضر نشدند. البته ناگفته نماند که هر ساله تقریباً به همین میزان در جلسه آزمون حاضر نمی‌شود. البته آمار غایبان نسبت به آزمون دکتری ۹۹ که با تأخیر در مردادماه برگزار شد ۲۰ درصد کمتر شده است.

از جمعیت شرکت‌کننده در آزمون دکتری سال ۱۴۰۰، ۴۵ درصد از داوطلبان زن و ۵۵ درصد از داوطلبان مرد بودند. به گفته منصور غلامی وزیر علوم؛ بیشتر مردان در گروه‌های فنی و مهندسی و دامپزشکی ثبت‌نام کرده‌اند.

آزمون امسال همانند آزمون سال گذشته تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا بود و به همین دلیل آزمون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. بر این اساس و به‌منظور جابه‌جایی کمتر داوطلبان آزمون دکتری ناپیوسته، تعداد حوزه‌های برگزاری این آزمون به ۱۱۰ شهر و 210 حوزه امتحانی رسید. درحالی‌که کنکور دکتری سال ۹۹ تعداد کل حوزه‌های برگزاری در سراسر کشور ۶۰ عدد بود.

چگونگی برگزاری آزمون در شهرهای قرمز خوزستان

به گفته فاطمه زرین آمیزی، مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش درباره شیوه برگزاری کنکور دکتری در استان خوزستان؛ در استان خوزستان تعداد شهرهایی که محل برگزاری آزمون دکتری خواهند بود از ۷ شهر به ۱۵ شهر افزایش یافت تا در شهرهای قرمز جابه‌جایی داوطلبان را نداشته باشیم.

زمان اعلام نتایج اولیه

حال که آزمون دوره دکتری برگزار شده داوطلبان منتظر اعلام نتایج اولیه هستند. به گفته ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور؛ نتایج اولیه شامل کارنامه خام، تراز و نمره کل دهه آخر فروردین‌ماه ۱۴۰۰ از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌کند: انتخاب رشته هفته اول اردیبهشت شروع می‌شود.

انتخاب رشته همه دانشگاه‌های کشور از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود اما انتخاب رشته متقاضیان دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی از طریق سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی این دانشگاه انجام خواهد شد.

در زمان انتخاب رشته داوطلبان می‌توانند حداکثر 100 کدرشته را بر اساس گرایش امتحانی خود انتخاب کنند. سپس سنجش داوطلبان از طریق سامانه‌های مربوطه انجام می‌شود.

ظرفیت پذیرش آزمون دکتری

در ادامه قبل از اعلام نتایج دعوت به مصاحبه داوطلبان، دانشگاه‌ها باید ظرفیت پذیرش قطعی خود را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند. سال گذشته حدود 12 هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی و تقریباً همین میزان در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش شدند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که حدود 24 هزار نفر وارد دوره دکتری در سال 1400 شوند. البته به گفته ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور؛ هنوز ظرفیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان دوره دکتری نهایی نشده است. وی ابراز امیدواری کرد که ظرفیت پذیرش آزمون دکتری تا فروردین‌ماه 1400 نهایی شود.

دعوت 3 برابر ظرفیت داوطلبان به مصاحبه دکتری

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: 3 برابر ظرفیت پذیرش برای مصاحبه دعوت می‌شوند. وی پیش‌بینی کرد که 50 تا 55 هزار نفر برای مصاحبه دعوت می‌شوند.

بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی‌شده نتایج دعوت به مصاحبه داوطلبان اواخر اردیبهشت‌ماه اعلام می‌شود و از اوایل خردادماه مصاحبه داوطلبان در دانشگاه‌ها آغاز می‌شود.

برگزاری جلسات مصاحبه مجازی

سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، مصاحبه داوطلبان در همه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به‌صورت مجازی برگزار شد. دانشگاه‌ها از طریق سامانه‌های برگزاری کلاس‌های آموزشی به داوطلبان دوره دکتری کد دسترسی ارائه می‌دادند تا بتوانند به‌صورت مجازی در اتاق‌های کنفرانس آنلاین حاضر شوند.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز برگزاری جلسات آنلاین مصاحبه را در دستور کار قرار داده بود اما با این تفاوت که برگزاری مصاحبه‌ها در رشته‌ها و گروه‌های مختلف دسته‌بندی شدند، برای هر گروه در واحدهای استان تهران مصاحبه آنلاین برگزار شد. البته اساتید از واحدهای دانشگاهی استان تهران و استان‌های هم‌جوار به تهران آمدند تا در سنجش علمی داوطلبان مشارکت داشته باشند.

استادان در گروه‌های مشخص در اتاق‌های جداگانه حاضر می‌شدند و داوطلبان دوره دکتری به سامانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی متصل می‌شدند و مصاحبه علمی داوطلبان برگزار می‌شد.

در این میان خبرهایی از حذف و تجمیع برخی رشته‌ها به گوش می‌رسد که غلامی وزیر علوم در این باره می‌گوید: تغییرات گرایش‌های دکتری به دلیل این است که در آموزش این دوره‌ها تجدیدنظر شده است و جزء برنامه‌ریزی آموزشی است و در پشت آن بحث‌های کارشناسی وجود دارد.

تکلیف نمره حدنصاب آزمون دکتری

مسئله دیگری که برای داوطلبان دوره دکتری مهم است، تعیین حدنصاب نمره در رشته‌های مختلف است. به گفته خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تغییری در حدنصاب‌ها رخ نداده و سهم آزمون و مصاحبه همچنان 50 است. وی همچنین می‌گوید: بر اساس قواعد تعیین‌شده شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حدنصاب‌ها عمل می‌شود.

البته پیش‌ازاین احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور از تغییر حدنصاب‌ها در آزمون دکتری خبر داده بود. وی گفته بود: در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب شد که پس از تصویب لایحه حدنصاب دکتری برای سال ۱۴۰۰، وزارت علوم موظف شود لایحه سنجش پذیرش مربوط به تحصیلات تکمیلی را به شورای انقلاب فرهنگی ارائه کند، البته بحث‌های کارشناسی این لایحه در حال انجام است.

در هر صورت اگر این لایحه تا زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دوره دکتری تصویب شود ممکن است که حدنصاب نمره بر این اساس تعیین شود.

انتهای خبر/7698/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار