28 March-2024 الخميس - 19 رمضان 1445 پنجشنبه - 9 فروردین 1403 13:4 (GMT) 13:4 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
تلاش مجلس برای کاهش فاصله درآمدی اقشار مختلف جامعه/ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حتما محقق می‌شود
سه شنبه 19 اسفند ساعت 8:38
تلاش مجلس برای کاهش فاصله درآمدی اقشار مختلف جامعه/ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حتما محقق می‌شود
عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت نخست مجلس به همسان‌سازی اختصاص داده شده و حتماً انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد کلان و بودجه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، نمایندگان در نشست علنی نوبت دوم ابتدای این هفته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۰، بند ۲ و ۳ تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را تصویب کردند.

در بند ۲ تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ آمده است: در سال ۱۴۰۰ در تمام دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولان قانون کار جمهوری اسلامی ایران)، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق سایر حقوق بگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران مشمول صندوق‌ بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرا یی و مستمری‌ها و سایر حمایت‌های متناسب با آنها، معادل افزایش ضریب ریالی افزایش می‌یابد.

همچنین براساس بند ۳ تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۰؛ پس از اعمال افزایش ضریب ریالی حقوق برای گروه‌های مختلف حقوق ‌ بگیر، موضوع جز یک این بند و معادل افزایش ضریب ریالی برای افزایش حقوق بازنشستگان و وظیفه ‌بگیران مجموع مبالغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین و کارکنان طرح خرید خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد و حکم حقوق بازنشستگان متناسب سنوات خدمت قابل قبول از 35 میلیون (۳۵,۰۰۰.۰۰۰) ریال کمتر نباشد.

سقف معافیت مالیاتی مجلس موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۰، مبلغ 480 میلیون ریال تعیین می‌شود و بر این اساس حقوق دریافتی تا ۴ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

در این راستا خبرگزاری آنا با مهرداد گودرزوند چگینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۰، افزایش حقوق کارمندان دولت و همچنین نرخ مالیات بر حقوق گفت‌وگو کرده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

آنا: جزئیات حداقل حقوق برای کارکنان رسمی و پیمانی در جلسه کمیسیون تلفیق چیست و میزان افزایش حقوق کارمندان دولت ی که حقوق بالای 10 میلیون تومان دارند، چه‌قدر تعیین شد؟

گودرزوند: آن چیزی که تا کنون اتفاق افتاده، این است که از ابتدای سال 1400 حقوق‌های زیر 10 میلیون تومان، 25 درصد افزایش می‌یابد و حقوق‌های بالای 10 میلیون تومان، فقط به میزان ثابت 2 میلیون و 500 هزار تومان افزایش خواهند داشت؛ به این معنی که حقوق آنها به‌صورت درصدی افزایش نخواهد یافت و فقط عدد ثابت 2.5 میلیون تومان به حقوق‌ها اضافه خواهد شد.

آنا: در خصوص میزان افزایش حقوق بازنشسته‌ها و کارگران به جز کارکنان دولت چه رایزنی‌ها و تمهیداتی اندیشیده شده است؟

گودرزوند: حقوق کارگران طبق برنامه‌ای است که شورای عالی کار درباره آن تصمیم می‌گیرد؛ اما برای هم‌سان ‌ سازی حقوق کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و هم چنین صندوق‌های بازنشگستگی، 89 هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده که از 150 هزار میلیارد تومانی که در بند «و» تبصره 2 بودجه سال 1400 درنظر گرفته شده، 89 هزار میلیارد تومان برای بازنشستگان و بقیه هم برای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تخصیص یافته است.

این رقم در حقیقت هم‌سان‌سازی و بدهکاری دولت به صندوق‌های بازنشستگی است که بخشی از آن به این شکل تخصیص یافته است؛ چراکه دولت 90 هزار میلیارد تومان به آن صندوق بدهکار است و از طریق تهاتر و ... اتفاق می‌افتد.

در حقیقت اولویت نخست به همسان‌سازی اختصاص داده شده و حتماً انجام می‌شود.

آنا: درنهایت با این هم‌سان‌سازی حقوق کارگران چه میزان افزایش خواهد یافت؟

گودرزوند: میزان دقیق را شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی تعیین خواهد کرد. در حقیقت درخصوص حقوق بازنشستگان و کارگران شورای حقوق و دستمزد زیرمجموعه وزارت رفاه، کار و تأمین اجتماعی تصمیم می‌گیرد و فکر می‌کنم در همین ایام باید تصمیم بگیرند. مجلس فقط برای حقوق‌بگیران کشوری و لشکری تصمیم‌گیری می‌کند.

آنا: میزان مالیات افرادی که حقوق‌های نامتعارف دریافت می‌کنند، چه‌قدر است؟

گودرزوند: مالیات حقوق‌ها را در مجلس به‌صورت پلکانی کردیم. یعنی حقوق‌های تا 4 میلیون تومان معاف از مالیات هستند. 4 تا 8 میلیون مالیات با ضریب 10 درصد محاسبه می‌شود، 8 تا 12 میلیون تومان 15 درصد و همین‌طور ضریب 5 درصد تا حقوق 32 میلیون تومان اضافه خواهد شد و از 32 میلیون تومان به بالا ضریب مالیات 35 درصد خواهد بود.

آنا: تلاش‌های دولت برای افزایش سقف پرداختی کارکنان دولت به کجا رسید؟ آیا خواسته‌های دولت محقق شد؟

گودرزوند: آن چیزی که مجلس برای آن تلاش کرد، این بود که یک تناسبی در توزیع درآمد اتفاق بیفتد. به این معنی که آنهایی که حقوق ‌ شان بالای 32 میلیون تومان است، مالیات بیشتری پرداخت کنند و در واقع افزایش حقوق کمتری داشته باشند. البته دولت افزایش‌ها را یکسان درنظر گرفته بود و برای همه کارکنان دولت افزایش 25 درصد ی حقوق درنظر گرفته بود؛ اما مجلس شورای اسلامی این را نپذیرفت و برای اینکه به عدالت نزدیک شود، این ضرایب را در نظر گرفت.

به این ترتیب حقوق‌های بالای 10 میلیون تومان همان عدد ثابت 2 میلیون و 500 هزار تومان افزایش خواهد یافت و این به این دلیل است که کمکی به توزیع عدالت باشد. در پیشنهاد دولت به‌طور مثال کسی که 30 میلیون تومان حقوق می‌گیرد، 7.5 میلیون تومان به حقوق وی اضافه می‌شد و حقوق کسی که 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرد، 750 هزار تومان افزایش می‌یافت. این تعادل نیست؛ چراکه افزایش حقوق کشی که 30 میلیون تومان دریافتی دارد، 10 برابر کسی می‌شود که 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

افزایش حقوق‌ها به ‌ نوعی برای جبران تورم است. حالا سوال اینجاست که در جبران تورم، کسی که 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرد؛ مگر تورم بر زندگی‌اش سایه نیفکنده که بخواهد 750 هزار تومان افزایش داشته باشد؛ اما کسی که 30 میلیون تومان می‌گیرد، 7.5 میلیون تومان افزایش داشته باشد؟ بنابراین نمایندگان به این نتیجه رسیدند که از طریق توزیع پلکانی هم در مالیات و هم در افزایش حقوق‌ها، بتوانند به نزدیک شدن حق و عدالت کمک کنند.

آنا: در خصوص بودجه سال 1400 مهم‌ترین اقداماتی که مجلس شورای اسلامی به‌منظور اینکه خواسته‌های مردم و جامعه محقق شود، انجام داده، چه بوده است؟

گودرزوند: ما چندین کار در بودجه 1400هم در کمیسیون برنامه و بودجه و هم در کمیسیون تلفیق انجام دادیم. اولاً خیلی از ارقامی که پوشیده بود، روشن شد. به این معنی که سیاست‌های نظم و انضباطی مالی برای شرکت‌های دولتی در تبصره‌های بودجه (در سال آینده شرکت‌های دولتی که تقریباً دوسوم بودجه کشور حدود هزار و 500 هزار میلیارد تومان) تعریف کردیم. اینکه چگونه باید روی بودجه نظارت داشته باشیم و مشاهده کردیم که حقوق و مزایای آنها را بیش از آن چیزی که در دولت است، افزایش ندهند، پاداش‌های اضافی پرداخت نکنند و در واقع به ‌ نوعی جلوی حقوق‌های نجومی را که می‌توانست در بودجه شرکت‌ها اتفاق بیفتد، گرفیتم.

از محل درآمد حاصل از صادرات نفت گاز و میعانات گازی ۳۸ درصد این منابع باید به حساب صندوق توسعه ملی ریخته شود و اگر بخواهیم از این ۳۸ درصد افزایش دهیم، رسم این است که هر سال رئیس مجلس یا رئیس جمهور از رهبری کسب اجازه می‌کند.

نکته بعدی که به نظر می‌آید در بودجه مهم بود، این بود که دولت در لایحه نخست خود 2.3 میلیون بشکه درنظر گرفته بود که ما با برگشت ‌ زدن لایحه دولت فقط اجازه دادیم تا یک میلیون بشکه یعنی 38 درصد بتوانند از محل فروش نفت و میعانات گازی و صادرات گاز برداشت کنند یعنی با برداشت از سهم صندوق توسعه ملی تا سقف یک میلیون بشکه در روز موافقت شد، به این معنی که دولت می‌تواند ۱۸ درصد از ۳۸ درصد سهم صندوق توسعه ملی را تا سقف یک میلیون بشکه در روز برداشت کرده و به منابع لایحه بودجه ۱۴۰۰ اضافه کند و برای بیش از یک میلیون بشکه تعیین کردیم که دولت هر چقدر می‌خواهد، فروش داشته باشد؛ اما 20 درصد می‌تواند برداشت کند و بقیه باید به صندوق توسعه ملی برود. این هم دقیقاً ابلاغیه‌ای بود که مقام معظم رهبری داده بود که دولت رعایت نکرده بود و در واقع یکی از دلایلی هم که لایحه برگشت خورد، رعایت ‌ نکردن این موضوع بود.

نکته بعدی در لایحه‌ای که دوباره دولت به مجلس شورای اسلامی آورد و در آن تغییرات داده بود، این موضوع بود که حدود 49 هزار میلیارد تومان در مالیات‌ها افزایش داد، یعنی درآمد مالیاتی 317 هزار میلیارد تومان بود که دولت پس از بردن لایحه بودجه و برگشت آن به 366 هزار میلیارد تومان تغییر داده بود. در واقع دولت به ‌ نوعی وابستگی به صندوق توسعه ملی را کاهش و وابستگی به مالیات را افزایش داد و این خود نشانه‌هایی است که ما به سمت مالیات‌ستانی بیشتر برویم، البته نه به معنی افزایش مالیات بلکه اخذ مالیات از آن بخش‌هایی که مالیات پرداخت نمی‌کنند و فرار مالیاتی دارند.

موضوعات دیگر همین 150 هزار میلیاردی بود که در لایحه دولت 125 هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود و مجلس شورای اسلامی دوباره به 150 میلیارد تومان افزایش داد تا برای بازنشستگان، همسان‌سازی حقوق و بخش‌هایی که در واقع نیاز بود، به آنان کمک شود.

همچنین در کمیسیون تلفیق خانواده‌هایی را که الگوی مصرف را رعایت کنند، از تعرفه آب، برق و گاز معاف کردیم. کارهای بسیار زیادی در کمیسیون تلفیق صورت گرفت که موجب شفافیت بیشتر شد که همه این اقدامات نشان می‌دهد که ما به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کرده‌ایم و به یاری خداوند آثار آن را در سال 1400 مردم بهتر می‌توانند احساس کنند.

آنا: آیا اقدامات و تصمیماتی که در کمیسیون تلفیق انجام شد، قطعی است و تصویب می‌شود؟

گودرزوند: اکنون دیگر کار تقریباً تمام شده است و به زودی به شورای نگهبان فرستاده می‌شود.

در حقیقت لایحه دولت یک بار آمد، بازگشد داده شد و دوباره ارسال شد که در مجلس روی آن کار کردیم و به لایحه دولت اضافه کردیم.

دولت در لایحه دوم خود چاره‌اندیشی کرد و 317 هزار میلیارد تومان را به 366 هزار و 900 میلیارد تومان افزایش داد که تقریباً حدود 50 هزار میلیارد تومان شناسایی مالیاتی جدید برای خودش تعریف کرده بود و به ‌ نظرم این کار خوبی است و هرچقدر به این سمت برویم، بهتر خواهد شد.

امیدوارم این بودجه بتواند به زندگی مردم نظم بدهد و دولت هم با نظم و انضباط مالی در سال آینده بتواند تورم را کنترل کند و مردم از آسیب‌هایی که امسال و سال گذشته داشتند، مصون بمانند.

انتهای خبر/7984/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار