28 March-2024 الخميس - 19 رمضان 1445 پنجشنبه - 9 فروردین 1403 23:44 (GMT) 23:44 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
آیا می‌توان آموزش مجازی را در پساکرونا ادامه داد؟
پنجشنبه 21 اسفند ساعت 9:2
آیا می‌توان آموزش مجازی را در پساکرونا ادامه داد؟
آموزش مجازی در ایام کرونایی آن‌قدر فراگیر شد که بسیاری از مسئولان تصمیم گرفته‌اند در ایام پساکرونا نیز این روش آموزشی را ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کرونا در کنار همه معایب و آسیب‌هایش وجهه‌های جدیدی را نمایان کرد که جالب به نظر می‌رسد و می‌توان این رویکردهای جدید را در پساکرونا نیز دنبال کرد.

یکی از این وجهه‌های جالب توسعه استفاده از تکنولوژی برای ارائه آموزش بود. با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مردم جهان خانه‌نشین شدند بنابراین آموزش مجازی در دستور کار بسیاری از دانشگاه‌های جهان قرار گرفت. به این صورت که اساتید محتواهای مورد نظر را به اشکال مختلف متنی و ویدیویی در اختیار دانشجویان قرار می‌دادند تا حداقل آموزش‌ها تعطیل نشود.

با پیش‌بینی ماندگاری کرونا برای حداقل یک سال دیگر، دانشگاه‌ها سامانه‌های آموزش مجازی ایجاد کردند تا دانشجویان بتوانند از طریق این سامانه‌ها در کلاس‌های مجازی حضور یابند. اساتید از طریق این سامانه‌ها آموزش‌ها را در اختیار دانشجویان قرار دادند و در این میان حتی امکان تعامل دانشجویان نیز فراهم شد.

در ادامه روزهای کرونایی، دانشگاه‌ها تصمیم گرفتند که دانشجویان بین‌المللی خود را نیز به سامانه‌های آموزش مجازی متصل کنند چراکه به دلیل بسته‌شدن مرز اکثر کشورها امکان جابه‌جایی دانشجویان وجود نداشت.

دریافت آموزش بدون خروج از خانه

پس همان‌گونه که گفته شد دانشجویان داخلی و خارجی بدون اینکه از منزلشان خارج شوند توانستند آموزش‌های لازم را دریافت کنند. ادامه این روند حتی به‌سود خیلی از دانشجویان داخلی و خارجی شد.

در داخل کشور دیگر دانشجویان برای حضور در کلاس‌ها نباید از شهر خود خارج می‌شدند و نیازی به جابه‌جایی نداشتند و این امر باعث که هزینه رفت‌وآمد برای آموزش حتی به صفر برسد. صرفه‌جویی دیگر مربوط به هزینه اقامت بود چراکه دانشجویان از شهر خود خارج نمی‌شدند تا دغدغه اسکان و اقامت در شهر دانشگاهی را داشته باشند.

حُسن دیگر آموزش مجازی دسترسی راحت به محتواهای درسی بود. یعنی دانشجویان می‌توانستند در هر زمان و مکان به کلاس‌های آنلاین دسترسی داشته باشند. بسیاری از سامانه‌ها امکان ضبط محتواها را نیز داشتند و به همین دلیل دانشجویان می‌توانند بارها و بارها محتواها را مشاهده کنند و نکته برداری کنند.

دانشجویان خارجی نیز بدون اینکه لازم باشد از کشور خود خارج و متحمل هزینه‌های گزاف برای مسافرت هوایی یا اسکان شوند توانستند در منازل خود به محتواهای درسی دسترسی داشته باشند.

ادامه آموزش مجازی در پساکرونا

همین محاسن آموزش مجازی سبب شده که مسئولان تصمیم بگیرند که آموزش مجازی را تا پساکرونا حفظ کنند. منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌گوید: حتی در صورت مرتفع شدن بیماری کرونا، آموزش مجازی به‌عنوان یک ظرفیت در دانشگاه‌ها حفظ خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: دانشجویان در ترم‌های آینده نیز می‌توانند تعدادی از واحدهای درسی خود را به‌صورت مجازی بگذرانند.

علی خاکی‌صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم نیز در این باره می‌گوید: در دوران پساکرونا هم یادگیری الکترونیکی جزئی از سیستم آموزشی دانشگاه‌ها باشد و تلفیقی از دو سیستم حضوری و مجازی در آموزش‌های دانشگاه‌ها به کار گرفته شود.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به مزایای آموزش حضوری اظهار می‌کند: آنچه متخصصان امر بر آن تأکید دارند این است که آموزش چهره به چهره و حضوری بسیار مهم و مفید است؛ اما دستاوردهای این چند ماه گذشته به ما نشان داد که باید در کنار آموزش حضوری از آموزش الکترونیک نیز بهره‌مند شویم. مهم‌ترین موضوع این است که آموزش دانشجویان حتی یک روز هم تعطیل نباشد.

البته در این میان کیفیت تدریس بسیار مورد انتقاد است این انتقاد از هر دو طرف اساتید و دانشجویان مطرح می‌شود. مشکلات قطعی اینترنت سبب شده که دانشجویان نتوانند با اساتید تعامل داشته باشند. از طرفی دانشجویان به کیفیت پایین مطالب ارائه شده انتقاد دارند و اساتید نیز از عدم مشارکت دانشجویان در کلاس‌ها می‌گویند.

عدم برگزاری کلاس‌های عملی در دوران کرونا نیز یکی از مشکلات است. البته برخی از دانشگاه‌ها ابتکاراتی به خرج داده‌اند. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از طرح تعاون استانی امکان حضور دانشجویان در کلاس‌های عملی واحدهای محل سکونت دانشجویان را فراهم کرد. برخی دیگر از دانشگاه‌ها محتواهایی را آماده کردند و به‌صورت مجازی در اختیار دانشجویان قرار دادند.

با این حال به نظر می‌رسد با رفع ایرادات و انتقادات می‌توان در درازمدت برای استفاده از آموزش الکترونیکی برنامه‌ریزی کرد و آن را جزئی از آموزش قرار داد.

انتهای خبر/8087/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار