25 April-2024 الخميس - 17 شوال 1445 پنجشنبه - 6 اردیبهشت 1403 19:3 (GMT) 19:3 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
تغییر اولویت‌های تحقیقاتی پس از همه‌گیری کرونا در کشورهای آسیایی
پنجشنبه 21 اسفند ساعت 21:0
تغییر اولویت‌های تحقیقاتی پس از همه‌گیری کرونا در کشورهای آسیایی
بیماری کرونا سبب شده که بسیاری از کشورهای آسیایی اولویت‌های تحقیقاتی خود را تغییر دهند و به سمت مدیریت بیماری‌های همه‌گیر پیش روند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، COVID-19 منجر به تنظیم مجدد اولویت‌های هزینه‌های تحقیقاتی در کشورهای آسیایی شده است زیرا دولت‌ها بودجه تحقیقاتی آینده را اعلام کرده‌اند. بیماری  کرونا بر اهمیت سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه برای آماده‌سازی در برابر شوک‌های همه‌گیری، افزایش سلامت و تاب‌آوری اقتصادی تأکید می‌کند همین امر سبب شده که کشورها به تحقیقات در این باره روی آورند.

برنامه تحقیقاتی جدید کره جنوبی

کره جنوبی، در یک اعلامیه دولتی در ژانویه، اعلام کرد که قصد دارد 37 میلیارد دلار برای تولید واکسن و درمان عفونت‌های جدید هزینه کند.

پارک هیون ووک، معاون تحقیقات در موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره، با اشاره به موفقیت نسبی کره جنوبی در کنترل بیماری کرونا گفت: رقابت‌پذیری شدید بخش تولید در کره منجر به پاسخ موفقیت‌آمیز در کنترل بیماری همه‌گیر کرونا شده است.

پارک می‌گوید: از زمان شیوع همه‌گیری، ما هیچ تغییر بزرگی در سبد تحقیقاتی خود مشاهده نکرده‌ایم، اگرچه کاهش کمی در پروژه‌های کوتاه‌مدت با صنایع را مشاهده کرده‌ایم.

بااین‌حال، موسسه «ابتکار تحقیق و توسعه KAIST New Deal» در ماه مه با بودجه جدید دولت به میزان 27 میلیون دلار برای سال‌های 2020-2022 آغاز به کار کرده است.

پارک این ابتکار را با هدف ایجاد «سیستم‌های ماژول کلینیک سیار کاهش‌دهنده اپیدمی» شامل همه موارد از پیشگیری تا تشخیص و درمان توصیف کرد. این طرح شامل بیش از 50 استاد علوم پزشکی و بیولوژیکی، مهندسی و طراحی صنعتی با تمرکز بر فن‌آوری‌های ضدویروس، مدیریت داده‌های بزرگ مربوط به بیماری‌های عفونی و سیستم عامل‌های خدمات بدون تماس است.

برنامه سنگاپور در عصر جدید

در ماه دسامبر، سنگاپور از افزایش اعتبار برای برنامه پنج‌ساله بعدی خود با عنوان تحقیقات، نوآوری و سرمایه‌گذاری برای سال 2025 خبر داد. برای این برنامه تحقیقاتی 18.75 میلیارد دلار بودجه در نظر گرفته است. یکی از موضوعات این برنامه پنج‌ساله در سنگاپور مقابله با اپیدمی‌های جدیدی است که ممکن است در آینده ظهور کنند. همچنین قرار است بودجه تحقیقات اساسی برای تقویت دانش کشور و اقتصاد مبتنی بر نوآوری و پیشبرد تحقیقات پیشرفته جهانی تقویت می‌شود.

تان انگ رئیس دانشگاه ملی سنگاپور در این زمینه می‌گوید: هنگامی که نخست وزیر بودجه را اعلام کرد، 30 درصد افزایش در طول 5 سال را نشان می‌داد. وی این افزایش بودجه را بسیار چشمگیر می‌داند و معتقد است: تأثیر افزایش بودجه این خواهد بود که دانشگاه‌هایی مانند ما بودجه تحقیق بیشتری خواهد داشت.

تان ادامه می‌دهد: دولت از پاسخ‌های اکوسیستم تحقیق در سنگاپور به COVID بسیار نگران است و این نشانه خوبی است چراکه مداوم سرمایه‌گذاری در تحقیق و نوآوری افزایش پیدا می‌کند.

تان می‌گوید: حدود یک‌سوم از بودجه برنامه پنج‌ساله تحقیقاتی در سنگاپور برای بودجه تحقیقاتی و توسعه استعدادها در دانشگاه‌ها است و این شامل دانشجویان دکتری و افرادی است که وارد برنامه‌های تحقیقاتی می‌شوند.

برنامه تحقیقاتی جدید تایوان

چن مینگ سیان، معاون اجرایی دانشگاه ملی تایوان نیز می‌گوید: دولت با بودجه اضافی از ما حمایت کرد تا مسائل مربوط به این همه‌گیری را بررسی کنیم.

این دانشگاه همراه با بیمارستان دانشگاه ملی تایوان، مرکز تحقیقاتی برای علوم پیشگیری از اپیدمی را ایجاد کرد که سال گذشته با بودجه تحقیقاتی حدود 3 میلیون دلار در سال تأسیس شد.

چن توضیح می‌دهد: ما یک محیط جدید، تجهیزات جدید و موضوعات تحقیقاتی جدید داریم، همه فعالیت‌ها جدید است. اما علاوه بر این برای رسیدگی به مسائل همه‌گیر جهانی باید به‌سرعت فعالیت‌های تحقیقاتی میان‌رشته‌ای را ادغام کرد، که با بودجه اضافی از وزارت علوم و فناوری در تایوان پشتیبانی می‌شود.

انتهای خبر/8156/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار