28 March-2024 الخميس - 19 رمضان 1445 پنجشنبه - 9 فروردین 1403 23:50 (GMT) 23:50 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
زیست اجباری در فضای مجازی را تمرین کردیم / دانشگاه باید نگاه آینده‌پژوهانه داشته باشد
شنبه 23 اسفند ساعت 8:12
زیست اجباری در فضای مجازی را تمرین کردیم / دانشگاه باید نگاه آینده‌پژوهانه داشته باشد
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با بسط فضای مجازی به سمت دنیای ناشناخته‌ای می‌رویم و لازم است دانشگاهیان یگ گام جلوتر از عموم مردم تحقیقات و آینده‌پژوهی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با توجه به تحول سال‌ها و ماه‌های اخیر اظهارنظرهای متعددی از مسئولان مختلف کشور چون شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم  در مورد فضای مجازی را شاهد بوده‌ایم به طوری که وزیر علوم عنوان کرده‌اند که باید تعریف نوینی از تعلیم و تربیت در فضای مجازی توسط دانشگاهیان صورت گیرد.

مهدی نویدادهم عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در این‌باره گفت: با بسط و گسترش روزافزون فضای مجازی مواجهیم و بیماری کووید 19 بر آن دامن زده است. امید است که با تمهیدات پزشکی و واکسیناسیون محدویت‌های حضور اجتماعی در دانشگاه‌ها و مدارس برداشته شود.

وی گفت: عده‌ای معتقدند اگر چه شروع شیوع ویروس کووید 19 یک بیماری بوده اما آثار آن فراتر از یک بیماری است و تمام روندها و فرآیندهای زندگی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد مثلا کسب و کارهای ما به شدت از ویروس کرونا متاثر شده و تا مدت‌ها آثار آن باقی خواهد ماند. فضای تعلیم و تربیت و آموزش هم از شیوع این ویروس متاثر شده دانشجو یا دانش‌آموزی که مهارت آموزش در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را یاد گرفته یا معلمی که شایستگی‌ها و لازم را برای آموزش و تربیت در این فضا را کسب کرده به راحتی این مهارت‌ها را از دست نخواهد داد، بخشی از این مهارتها مثبت است و نباید آنها را از دست داد.

نویدادهم ادامه داد: در این مدت زیست در فضای مجازی را تمرین کردیم اگرچه این زیست به اجبار بوده اما این اجبار، مهارت‌ها و توانمندی هایی ایجاد کرده که از بین نخواهد رفت.

وی گفت: لذا اینکه بعد از کرونا باز هم می‌توانیم مثل گذشته انتظار داشته باشیم بچه‌ها از صبح تا عصر در دانشگاه یا  مدرسه حضور داشته باشند یا بخشی از آموزش به صورت حضوری  و بخشی به صورت مجازی انجام شود، سوال جدی است که نظام تعلیم و تربیت و آموزش در همه دنیا با آن مواجه است چه در سطح مدرسه و چه در سطح دانشگاه.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که دانشگاهیان چه نقشی می‌توانند در این موضوع داشته باشند که وزیر علوم خواستار تعریف نوین تعلیم و تربیت در فضای مجازی توسط دانشگاهیان شده است، گفت: اگر رسالت اصلی دانشگاه را حرکت در مرزهای دانش بدانیم؛ دانشگاه باید نگاه آینده‌پژوهانه به این موضوع داشته باشد و بتواند پیش‌بینی کند که در 20 سال آینده چه اتفافات تکنولوژیکی خواهد افتاد و چه پیامدهایی را در فرآیند تعلیم و تربیت به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر آموزش در بستر فضای مجازی بخواهد ادامه یابد، دانشگاه‌های برتر جهان به راحتی باید بتوانند این بستر را فراهم کرده و دانشجویان را در سراسر جهان تغذیه علمی کنند.

نوید ادهم در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که کارآمدی آموزش مجازی به اندازه آموزش حضوری باشد، گفت: اگر کارکرد آموزش را به انتقال دانش تقلیل دهیم این کارآمدی را خواهد داشت اما اگر برای دانشگاه رسالت انتقال مهارت هم قائل باشیم لازم به آموزش‌های حضوری هم هست.

وی در پایان گفت: با بسط فضای مجازی به سمت  دنیای ناشناخته‌ای  می‌رویم که لازم است دانشگاهیان یک گام جلوتر از عموم مردم تحقیقات و تاملات علمی-تکنولوژیک داشته باشند تا زمینه مناسب برای فعالیت در این فضا را فراهم کنند.

انتهای خبر/8303/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار