28 March-2024 الخميس - 19 رمضان 1445 پنجشنبه - 9 فروردین 1403 18:19 (GMT) 18:19 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
وقتی به پرستاران طرح ترافیک تعلق نمی‌گیرد/ مدافعان سلامت به مترو هدایت می‌شوند!
شنبه 23 اسفند ساعت 20:35
وقتی به پرستاران طرح ترافیک تعلق نمی‌گیرد/ مدافعان سلامت به مترو هدایت می‌شوند!
عدم توجه مدیریت شهری به پرستاران بخش کرونا باعث شده است تا صدای نمایندگان‌ آنها بلند شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، موضوع کم‌کاری در زمینه خدمت‌رسانی به پرستاران و کادر درمان یکی از بحث‌های مهمی است که باید در یک سال گذشته مورد توجه قرار می‌گرفت اما ظاهرا گوش شنوا در این زمینه وجود ندارد و بسیاری از پرستاران تهرانی با توجه به درنظر گرفتن سهمیه طرح ترافیک در تهران نسبت به برخی از مشاغل در تهران نمی توانند از این سهمیه بهره مند شوند؛ انتظار می رفت که شهرداری تهران برای پرستاران سهمیه طرح ترافیک در نظر بگیرد و حداقل کاری که می‌توانست برای کادر درمان انجام دهد این است که پرستارانی که در بخش ICU فعالیت می کنند را در بخش ویژه طرح ترافیک موقت تا پایان کرونا قرار دهند.

پرستاران

پرستاران تنها در خط مقدم

بیش از یک سال از ورود بیماری کرونا به کشور می‌گذرد و در این میان پرستاران رشادت‌های زیادی را از خود نشان دادند،  مردان و زنانی که دوشادوش پزشکان تلاش کردند تا در برابر بیماری کووید-19 ایستادگی کنند و در این میان شهدا زیادی را تقدیم راه کشور کردند؛ اما با وجود شیوع ویروس کرونا، پرستاران در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، کمتر کسی است که از سختی‌ها و مشکلات پرستاران کشور خبر نداشته باشد. کسانی که روزشان را با دیدن بیماری و رنج مردم آغاز می‌کنند، گاهی مجبور هستند سوزنی را در دست کودک بیماری فرو کنند یا مرگ تدریجی یک پیرمرد یا پیرزن بیمار را جلوی چشمانشان ببینند اما امروز به عنوان مدافع سلامت در خط مقدم مقابله با کرونا هستند و هیچ کمکی به آنها نیمی شود.

بیمارستان فرهیختگان

۱۲ هزار پرستار مبتلا به کرونا داریم

آرمین زارعیان رئیس هیات مدیره  نظام پرستاری تهران در صحن علنی دویست و پنجاه و نهمین جلسه شورای پنجم شهر تهران گفت: همه‌گیری کرونا قریب به یکسال دنیا را تحت تأثیر قرار داده و امکان درمان مستقیم این بیماری وجود ندارد بنابراین مراقبت از بیماران کرونایی اهمیت دارد و این امر بر می گردد به حوزه پرستاری.

وی ادامه داد: در تهران ۳۵ هزار پرستار مشغول به خدمت هستند که از این تعداد، ۱۲ هزار پرستار مبتلا به کرونا داریم که ۲۳ نفر آنها شهید مدافع سلامت هستند.

آرمین زارعیان رئیس نظام پرستاری

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران افزود: هیئت مدیره نظام پرستاری می‌تواند به حوزه سلامت شهری کمک کند و هم اکنون بسیاری از پرستاران ما هنوز بیکار هستند و می‌‌توانند در این حوزه مشارکت کنند.

زارعیان با بیان اینکه بکارگیری این پرستاران بیکار می‌توانند در خدمت به سلامت شهر کمک شایانی کند، گفت: اگر از این ظرفیت استفاده نکنیم ارتقای سلامت شهروندان به خطر می‌افتد به دلیل اینکه بسیاری از خدمات در محیط بیرون بیمارستان وجود دارد و مراقبت‌ها از سطح بیمارستان به سطح جامعه گسترش می‌یابد و از سوی دیگر استخدام این پرستاران در شرکت‌های شهر سالم (زیرمجموعه شهرداری) می‌تواند به شهر کمک کند.

وی افزود: می‌توان از توان این پرستاران در غربالگری بیماران و شهروندان تهرانی استفاده کرد؛ شما می دانید که بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای در یک غربالگری ساده می‌تواند شناخته و از بروز مرگ و میر جلوگیری شود.

سهمیه طرح ترافیک پرستاران را افزایش دهید

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری تهران گفت: علاوه بر توجه مادی باید توجه معنوی به پرستاران شود؛ ارائه خدمات پرستاری تا قبل از کرونا خیلی دیده نشد اما بعد کرونا اهمیت این شغل مشخص شد؛ به نظرم مدیریت شهری با اختصاص برخی بیلبوردهای شهری به قدردانی از پرستاران می‌تواند در تقویت روحیه این قشر زحمتکش کمک کند.

آرمین زارعیان رئیس نظام پرستاری

زارعیان یادآور شد: همچنین مدیریت شهری می‌تواند با نامگذاری برخی معابر به شهدای مدافع سلامت و اختصاص طرح ترافیک و ارائه تخفیف در این زمینه به پرستاران موجب تقویت روحیه این قشر زحمتکش شود.

همکاری مشترک بین مدیریت شهری و پرستاران

همکاری مدیریت شهری تهران با پرستاری نیز یکی از موضوعاتی بود که اعضای شورای اسلامی شهر تهران نیز به آن اشاره داشتند، علی اعطا عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: نکته دیگر در ارتباط با نوع همکاری بین مدیریت شهری و جامعه پرستاری است. بخشی از ابعاد و سویه‌های فعالیت پرستاری، معطوف به خدمات محلی و خانگی است که شهرداری با توجه به در اختیار داشتن شبکه مدیریت محلی از طریق سراهای محله و خانه‌های سلامت، این امکان را دارد که از این ظرفیت استفاده کند. سراها و خانه‌های سلامت می‌توانند به عنوان مرکزی برای توزیع این خدمات فعالیت کنند.

بازدید علی اعطا از خبرگزاری آنا

اعطا اظهار کرد: از سوی دیگر گفته می شود که پنجاه هزار پرستار بیکار در سطح کشور داریم که اگر ده درصد آنها در تهران باشند، پنج هزار پرستار بیکار در تهران هستند. پیش‌بینی این ساز و کار، توزیع خدمات محله‌ای به کاهش بار کاری بیمارستان‌ها در شرایط کنونی کمک خواهد کرد.

به پرستاران توجه کنید

با این حال به نظر می‌رسد مدیریت شهری تهران با توجه به گذشت بیش از یک سال از شیوع بیماری کرونا باید به فکر رسیدگی به شهروندانی مانند کادر درمان و مخصوصا پرستاران باشد، موضوعی که باید مورد توجه شورای شهر و شهرداری تهران قرار بگیرد؛‌ فراموش نکنیم که کادر درمان در طول یک سال گذشته فشارهای زیادی را متحمل شدند و حداقل کاری که مدیریت شهری می‌تواند برای آنها انجام دهد توجه به مدافعان سلامت است،  امید است شورای شهر تهران با افزایش تعداد طرح‌های ترافیک و اعطا کارت ‌های عبور و مرور در وسائط نقلیه عمومی تهران به این عزیزان توجه کند.

انتهای خبر/8396/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار