24 April-2024 الأربعاء - 16 شوال 1445 چهارشنبه - 5 اردیبهشت 1403 19:39 (GMT) 19:39 ارتباط با ما
خبرگزاری آگاه
بررسی وضعیت نرخ ارز در روزهای پایانی سال ۹۹/ تاثیر بیت کوین بر روی دلار و یورو چقدر است؟
یکشنبه 24 اسفند ساعت 20:35
بررسی وضعیت نرخ ارز در روزهای پایانی سال ۹۹/ تاثیر بیت کوین بر روی دلار و یورو چقدر است؟
در این گزارش به بررسی پیش‌بینی‌های حاکم بر بازار ارز در روزهای پایانی سال 99 می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بورس، بانک و بیمه گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با نزدیک شدن به ایام پایانی سال 99، بازار ارز با 3 دیدگاه متفاوت و متضاد با هم روبروست به طوری‌که برخی از فعالان به افزایش نرخ دلار اعتقاد دارند و عده‌ای دیگر که در مقابل افزایشی ها ایستاده‌اند، کنترل قیمتی اسکناس آمریکایی توسط بازار ساز و نرخ کاهشی آن را پیش‌بینی می‌کنند.

در بین این 2 دیدگاه اما یک نظر و اعتقاد مبهم، مردد و مملو از انتظار در بین معامله گران نسبت به برجام وجود دارد که دست و پای نوسانات چشم‌گیر بازار ارز را بسته است.

تبدیل ریال به ارز و افز ایش قیمت دلار

در اولین روز کاری هفته یعنی 23 اسفند 99 حضور بازیگران افزایشی منجر به رشد 250 تومانی نرخ دلار شد و این اسکناس آمریکایی به بهای 24 هزار و 850 تومان به فروش رسید با این حال روز یکشنبه 24 اسفند 99 دلار با عقب گرد 100 تومانی یا کاهش 0.41 درصدی نسبت به روز قبل (در لحظه تنظیم خبر) به قیمت 24 هزار و 700 تومان معامله شد.

تجربه سال‌های قبل درباره افزایش قیمت دلار در تعطیلات نوروزی و تضرر برخی معامله گران، عده‌ای را بر این داشت تا در آستانه تعطیلات نوروز 1400 با تبدیل بخشی از دارایی‌های ریالی خود به ارز ریسک افزایش احتمالی قیمت دلار را در تعطیلات فروردین 1400 جبران کنند.

در بین افزایشی ها اما این بار طیف دیگری حضور دارند که منجر به رشد حجم تقاضا برای اسکناس آمریکایی شده‌اند بازار پر رونق ارزهای دیجیتال باعث رشد تقاضا در بازار داخلی شده است.

افزایش تقاضا برای بیت کوین و سایر آلت کوین ها منجر به رشد تقاضای داخلی دلارو یورو می‌شود.

کاهش قیمت دلار با افزایش عرضه بازارساز

برخلاف دیدگاه افزایشی نسبت به تغییرات قیمتی دلار در پایان سال 99، عده‌ای دیگر به نقش پررنگ بازارساز در کاهش نرخ دلار تاکید می‌کنند.

صاحبان این دیدگاه با استناد به شواهد حاصل از عرضه ارز در سامانه نیما، تزریق 3.3 میلیارد دلار در اوایل بهمن به سامانه فوق را به رویکرد کاهشی سیاست گذار نسبت می‌دهند.

صاحبان دیدگاه کاهشی همچنین به صحبت‌های همتی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر افزایش 6 برابری عرضه ارز نسبت به حجم معاملات در نیما و کاهش میانگین نرخ دلار در معاملات نیمایی به 22 هزار و 500 تومان استناد کرده و پیش بینی می‌کنند که نرخ دلار در روزهای پایانی سال 99 حتی به کمتر از 24 هزار تومان برسد چرا که کاهش نرخ دلار و افزایش عرضه در نیما، عرضه و تقاضای واقعی در بازار آزاد را پوشش داده و با تقویت دیدگاه کاهشی معامله گران را در صف های فروش قرار می‌دهد.

البته طبق نظر معامله گران با دیدگاه کاهشی، اصرار و تلاش بانک مرکزی برای پایین نگه داشتن قیمت دلار در انتهای سال 99 مانع از ورود خریداران جدید به بازار ارز شده و نوسان گیران حتی به طور موقت از بازار خارج می‌شوند.

پایان انتظارات سنگین در فضای ابهام آلود بازار ارز

آنچه به عنوان تصور بینابینی در فضای فعلی بازار ارز بین عده‌ای از معامله گران موجود است فضایی مملو از تردید، ابهام و انتظار نسبت به آینده برجام و بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای است که باعث شده بازار ارز از نوسانات سنگین در امان بماند و معامله گران انتظار افزایش یا کاهش قابل توجه قیمت را در بازار ارز نداشته باشند.

یکی از صاحبان این دیدگاه می‌گوید برای اینکه نرخ دلار افزایش یا کاهش معناداری را ببیند نیازمند یک تغییر عمده در فضای اقتصادی و سیاسی بین‌المللی هستیم.

همچنین یکی از مقامات بانک مرکزی پیشتر اعلام کرده بود که بر اثر لغو تحریم‌ها و امکان فروش نفت در مقیاس روزانه 2 میلیون و 500 هزار بشکه پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار حتی به زیر کانال 15 هزار تومانی برسد اما در صورت تداوم شرایط فعلی و کاهش فروش نفت انتظار رسیدن دلار به بالای 30 هزار تومان بعید نیست.

انتهای خبر/8570/

پر بازدید ترین اخبار
گفتگوی ویژه
دیدگاه
اخبار برگزیده
آخرین اخبار